Automobilul, așa cum îl cunoaștem astăzi, ar putea suferi modificări importante la nivelul aspectului, odată cu schimbarea radicală a principiilor de funcționare, respectiv a sursei de energie necesară propulsiei. Designerii Volkswagen studiază deja direcțiile în care trebuie să modifice aspectul, proporțiile și dimensiunile automobilelor viitorului, odată cu trecerea la propulsia electrică.
Klaus Bischoff, șeful echipei de design a mărcii Volkswagen, este de părere că toate trăsăturile automobilului electric vor conduce la schimbări importante în aspectul acestuia, în viitorul apropiat. Klaus Bischoff, care se ocupă de designul mașinilor produse de Volkswagen încă din 2004, participând la nașterea pe planșete a unor modele celebre, precum EOS sau noua generație Scirocco, crede că dispariția motorului termic, cu toate constrângerile sale, și intrarea în ecuație a bateriilor vor fi cele care vor aduce în fața clienților mașini care nu vor mai semăna prea mult cu ceea ce știam până acum.
În primul rând, partea frontală, acolo unde se regăsea până acum motorul, cutia de viteze și alte dispozitive vitale pentru automobil, va rămâne fără obiect. Noile motoare electrice au dimensiuni reduse și ele își găsesc loc direct pe punte, pentru a putea trimite puterea direct către roți, fărăr pierderi. Bischoff afirmă că vehiculele viitorului vor fi mai înalte, vor avea console mai scurte, capota frontală mai scurtă, apoi se va mări ampatamentul, suprafețele vitrate vor fi mai înclinate și, nu în ultimul rând, habitaclul va fi mai generos.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Explicația este simplă. Spațiul pentru baterii se va afla, așa cum constructorii au reușit să-l optimizeze, sub podeaua mașinii. Pe de o parte, centrul de greutate coboară, se deplasează către centrul vehiculului, pe de altă parte este cel mai protejat loc în caz de impact. De aici, urmează creșterea înălțimii mașinii cu cea necesară bateriilor. Apoi, dat fiind centrul de greutate scăzut, vehiculele vor putea fi mai înalte și pentru uzul pasagerilor. Lipsa motorului și a cutiei de viteze va permite scurtarea consolei față și împingerea punții către față. Asta va conduce la creșterea ampatamentului (împreună cu crearea spațiului pentru baterii) și la un confort sporit pentru pasageri, implicit la creșterea habitaclului. Pentru a păstra proporțiile, vor fi utilizate roți tot mai mari și mai late, după cum apreciază Bischoff.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Anul trecut au fost vândute, la nivel global, 84 milioane mașini. România a fost pe locul 40, Dacia – pe poziția 38Volkswagen va înceta să creeze doar versiuni electrice ale actualelor modele, ci va avea o linie de dezvoltare separată pentru mașini electrice. Anul 2020 este anul în care grupul și-a propus să lanseze primul model electric creat de la zero. A fost prezentată deja, la Paris, noua platformă MEB (Modularer Elektrobaukasten), destinată vehiculelor electrice, sub forma primului concept-car, I.D., urmată de versiunea I.D. Buzz, un fascinant automobil care păstrează spiritul celebrului microbuz Bulli. Ambele concepte au în comun noile trăsături estetice, noile proporții pe care Volkswagen pune preț.
Putem observa fără dubiu cum montanții din față (A) creează o linie comună cu capota frontală, făcând să dispară discret tradiționalul „bot” al mașinii. „Acest lucru permite designerilor să micșoreze capota la strictul necesar pentru a respecta cerințele de siguranță la impact și cele privind siguranța pietonilor. Va permite parbrizului să fie mai înclinat la un unghi mai mare pentru o dinamică mai fluidă”, argumentează Bischoff. De altfel, forma vehiculului va avea de suferit pe toată suprafața sa, pentru un mai bun coeficient aerodinamic, contribuind astfel la o autonomie mai mare.
La interior, consecințele s-au văzut deja la cele două concepte. Planșa de bord a fost „împinsă” considerabil către față, mărind astfel spațiul pentru pasageri.
„I.D. are spațiul interior al unui Passat, cu o amprentă la sol mai mică decât cea a unui Golf”. Un câștig va fi și dispariția consolei centrale, ale cărei funcții vor fi preluate complet de o tabletă, în timp ce cadranele indicatoare se vor muta pe parbriz, sub forma unui head-up display.
CITEȘTE ȘI Fost dealer auto, martor în "Turceni-Rovinari": Ponta a ales culoarea mașinii plătite de Șova și a cerut senzori de parcare și covorașeMai departe, aspectul va suferi modificări și de detaliu. „Nu vrem o grilă”, explică designerul german. „Volkswagen, dacă ne uităm în urmă, s-a născut fără grilă. Motorul era în spate”.
La final, automobilul imaginat de Bischoff și echipa sa de la VW, va arăta mai degrabă ca o mică aeronavă și mai puțin ca o mașină tradițională. Forma fluidă, aerodinamică, proporțiile total schimbate, roțile mari, parbriz foarte înclinat, sunt doar câteva din elementele de schimbare. Viitorul ne va oferi, cu siguranță, și alte surprize.
Volkswagen are un plan foarte bine pus la punct în ceea ce privește propria linie de automobile electrice. Christian Senger, director al gamei electrice a Volkwagen Group susține că programul a intrat în faza de implementare, astfel încât primul model construit pe noua platformă să fie lansat la finalul lui 2019.
Teoretic, asta ar implica eforturi mari inclusiv la nivelul furnizorilor, însă Senger afirmă că automobil electric va scurta fazele de producție, fiind mult mai puțin complex și va putea ajunge mult mai repede de la proiect, la model de serie. Mai mult decât atât, platforma MEB va permite utilizarea oricărui tip de baterie, indiferent de furnizor.
Planurile de dezvoltare vor fi extinse, în scurt timp, și la celelalte mărci ale grupului, în special Audi și Skoda.
În acest moment, VW produce câteva modele electrice, dezvoltate ca versiuni ale actualelor modele cu motor termic, dintre care cel mai important este VW e-Golf, un model full-electric, cu o autonomie care a ajuns în prezent la 250 kilometri.