FOTO Românul care vinde Pepsi de 23 de milioane de euro în țara vinului

FOTO Românul care vinde Pepsi de 23 de milioane de euro în țara vinului
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 13 feb 2018

După ce a ajuns prima oară la Tbilisi în 2014, încercând fără succes să vândă votcă în fostul spațiu sovietic, Florin Rădulescu s-a întors doi ani mai târziu, când a preluat conducerea îmbuteliatorului Pepsi din Georgia. Acum se luptă cu celebrele limonade georgiene și cu Cola-Cola, iar în timpul liber se plimbă prin această țară care l-a făcut ca, după un an și jumătate, să spună că nu duce dorul României.

Când, în prima zi ca director general la firma care îmbuteliază Pepsi în Georgia, a ajuns, așa cum obișnuia în România, la ora 8 la serviciu, a fost mirat să constate că doar el și un portar somnoros sunt la muncă. Abia peste două ore au ajuns și ceilalți angajați și așa a aflat Florin Rădulescu că georgienii, un popor petrecăreț, mare iubitor de vin, își încep programul de muncă la ora 10 dimineața.

Urmărește-ne și pe Google News

Georgienilor le place să spună că ei au inventat vinul și cuvântul "vin", le place să bea și să toasteze în timp ce stau la masă. Au obiceiul să bea dintr-un corn de animal, care nu poate fi așezat pe masă dacă nu e gol. "Dacă ai ajuns la o astfel de petrecere și n-ai antrenamentul lor, e greu. Dar având în vedere că vinurile lor sunt curate, nu ți se întâmplă mare lucru", povestește Rădulescu, cel care a condus timp de nouă ani Prodal '94, firma care îmbuteliază votca Salinskaya.

FOTO Românul care vinde Pepsi de 23 de milioane de euro în țara vinului

Atunci a ajuns pentru prima dată Rădulescu la Tbilisi, gândindu-se că țara în care s-a născut Stalin ar putea fi receptivă la o votcă cu un nume derivat din cel al vedetei locale. Dar i-a fost imposibil să impună o votcă în fostul spațiu sovietic, mai ales într-o țară în care oamenii sunt îndrăgostiți de vin și au și motive să li se întâmple asta, pentru că vinurile georgiene sunt printre cele cotate cel mai bine din lume.

Chiar dacă fusese în această țară, Florin Rădulescu nu știa mare lucru despre Georgia la jumătatea anului 2016, când a participat la un concurs pentru funcția de director al îmbuteliatorului Pepsi din Georgia, firmă controlată de o companie din Londra. Rădulescu mai lucrase pentru Pepsi în România, încă din 1992, când a fost primul om de vânzări al companiei, urcând treptat până la poziția de director general. Așa că atunci când i s-a oferit ocazia să lucreze din nou pentru Pepsi într-o țară pe care n-o cunoștea mai deloc, i s-a părut interesant și a simțit nevoia unui nou start, iar acum spune că nu regretă deloc decizia.

E ușor de lucrat cu georgienii, spune managerul român, pentru că mulți dintre ei sunt tineri care au învățat finanțe. Nu sunt dificili și glumesc tot timpul și, pe undeva, se aseamănă cu românii.  Sunt capitole la care Georgia e cu mulți ani în urma României, dar și alte la care au ajuns mult înaintea noastră, cum ar fi tratamentul cetățeanului.

"Aici există un singur tip de poliție, care se plimbă și patrulează permanent, iar la cel mai mic incident ajung în maximum două minute. Nu am avut probleme de securitate deloc", afirmă Rădulescu, care povestește că fostul președinte georgian Miheil Saakașvili a făcut niște "chestii extraordinare", deoarece, inițial, Georgia era o țară mult mai coruptă decât România.

 "Nu se pune problema să îndrăznești să-i spui cuiva că-i dai ceva, sunt foarte atenți să încurajeze mediul de afaceri. ANAF-ul lor nu vine la tine la firmă așa, ci trimite o scrisoare înainte și te anunță ce anume va verifica din ultimii doi ani. Nu vin din impuls. TVA-ul la export se dă imediat...", susține managerul român.

 

Florin Rădulescu mai povestește de o instituție care nu există în România, Justice Hall, unde te duci și îți rezolvă orice problemă. Acolo,  toți funcționarii care lucrează cu cetățenii sunt adunați într-un singur loc unde intri, spui ce problemă ai și își este înmânat un bon. "De exemplu, eu am mers acolo pentru rezidență. Mi-au cercetat documentele și mi-au spus cât durează, iar dacă le voiam mâne, se rezolva și plăteam o taxă de urgență. Acolo nu există <<nu se poate>> sau să te plimbe de la unul la altul sau de pe o zi pe alta. Rezolvi acolo tot, dacă ai de plătit la buget, la trezorerie, dacă vrei să-ți vinzi casa, mașina etc., iar la sfârșit ai și o cofetărie unde te poți duce ca să sărbătorești ce-ai reușit", explică el.

Dar, spune Rădulescu, georgienii sunt în urma românilor la alte capitole, cum ar fi sistemul bancar – nu folosesc bilete la ordine sau cecuri. Piața de supermarketuri este mult mai mică decât în România, iar taximetria se face ca în România cu ani în urmă. "Dar, în rest, e o țară în care merită să vii și să faci afaceri. Dacă s-ar băga o cursă directă București-Tbilisi, cred că ar veni oameni de afaceri români aici, pentru că sunt multe lucruri pe care noi le avem și ei nu. Aici nu există cluburi ca la noi și sunt încă la karaoke și energy drink. Georgia era renumită pentru mafie, dar au plecat toți, pentru că i-a izgonit Saakașvili. Nu mai există să vină cineva și să-ți ceară bani de protecție. Merită venit aici ca om de afaceri și să stai să înțelegi. Ei te ajută, au avocați care vorbesc limba engleza, contabili, și poți face totul rapid și transparent", crede șeful Pepsi Georgia.

A dus și o echipă de georgieni în România, care, când au ajuns în Centrul Vechi al Bucureștiului, "au rămas trăsniți": le-a plăcut mâncarea, distracția, iar fetele li s-au părut foarte frumoase.

Acum, nici românii și nici georgienii nu știu mare lucru unii despre alții, iar  excursii între cele două țări erau organizate în anii '70. Se mergea cu vaporul de la Constanța la Batumi, povestește Rădulescu. El a adus, deja , într-un an și jumătate în jur de zece prieteni români în Georgia și, chiar dacă la început au crezut că vin într-o țară fostă comunistă gri și anostă, toți au plecat încântați și au revenit. "Ai ce vizita aici, e viață de noapte și mâncare bună, sunt multe restaurante și terase deschise, iar în Tbilisi e destul de cald și iarna. L-am adus aici pe prietenul meu, un câine pomeranian, și ne împărțim singuratatea. Ne ducem la plimbare, ieșim în parc seara, ne uităm la știri... Toate chestiile legate de România devin mai importante și ai nevoie să-ți auzi limba", spune Florin Rădulescu, ajuns singur în Tbilisi. Soția sa are o afacere în România și nu poate lipsi mult din țară, iar fiica sa este studentă.

Omul care a renunțat la afaceri de un milion de euro pe săptămână ca să caute sensul vieții CITEȘTE ȘI Omul care a renunțat la afaceri de un milion de euro pe săptămână ca să caute sensul vieții

În timpul liber, șeful Pepsi face excursii de o zi prin Georgia, fie într-o stațiune montană din Caucaz, fie la mare, fie în zonele viticole. Dar cel mai mult îi place Tbilisi, mai ales noaptea, când totul este luminat, mai ales casele, iar pentru asta plătește primăria. Vara, oașul este atât de plin de turiști, încât managerul român trebuie să caute trasee alternative când se plimbă cu câinele pe străzi. "Pentru ruși, zona asta e precum Coasta de Azur în Europa; vinurile sunt foarte bune, femeile frumoase și mâncarea foarte bună și ieftină. La ei, puii sunt galbeni și mâncarea e bio, nu există apă în vin. Străinii sunt tratați foarte bine, pentru că turiștii le aduc mulți bani. Când mergi pe stradă te lasă să treci înainte, pentru că ei știu că ești turist. Chiar și Poliția dacă te oprește, ca străin, te tratează cu respect. Dacă nu vorbești georgiana, caută pe cineva prin telefon care știe  engleza", explică Florin Rădulescu. Chiar dacă nu au mâncare variată ca românii, lui Rădulescu îi place că georgienii sunt foarte primitori atunci când intri în restaurantele lor. "Nu poți să le oprești bucuria asta de a pune mâncare pe masă, fie că mănânci, fie că nu mănânci", spune el.

Cel mai greu i-a fost la început, când a trebuit să restructureze firma și să aducă oameni noi și tineri. Problema e că, în Georgia, e mult mai cunoscut celălalt mare brand de băuturi răcoritorare, Coca-Cola, dar, din experiența în România, Rădulescu a văzut că se poate depăși acest impediment.  Georgienii sunt celebri producători și consumatori de limonadă, motiv pentru care firma condusă de român a lansat în 2016 o astfel de băutură care a ajuns la acest capitol pe locul trei la cotă de piață.

Limonadele georgiane sunt de tarhon, de pere etc., pentru că în această țară nu exista limonadă de lămâie, ca în România. Fabrica Pepsi din Georgia exportă și în Armenia și Azerbaidjan, iar vânzările au ajuns la aproape 23 de milioane de euro anul trecut, cu 30% mai mult decât în anul precedent, iar pentru acest an managaerul român își propune un plus de încă 30%.

După un an și jumătate în Georgia, managerul român spune că s-a obișnuit deja și îi place acolo. Conform contractului, ar putea să vină în România o dată la două săptămâni, dar ajunge o dată la trei luni. Preferă în weekend să-și mai trăgă sufletul și să se mai odihnească, iar uneori îl vizitează fiica lui sau diverși prieteni. Rădulescu rezumă totul într-o singură frază: "Nu pot să spun că duc dorul României după un an și jumătate de stat în Georgia".

FOTO Românul care vinde Pepsi de 23 de milioane de euro în țara vinului
viewscnt
Afla mai multe despre
florin radulescu
pepsi
georgia
romania