Compania belgiană Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) are un plan de afaceri în valoare de 1,4 miliarde de euro pentru construirea la Galați a unei fabrici de baterii electrice pentru industria auto, a declarat europarlamentarul Dan Nica, membru al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) a Parlamentului European.
Portofoliul companiei ABEE include soluții integrate pentru proiectarea și producerea bateriilor electrice și desfășoară deja operațiuni în aceste domenii în Belgia, Turcia și Macedonia și dorește să pună bazele unei fabrici de baterii electrice și în România, la Galați. La bază stau tehnologiile de producere a celor mai avansate tipuri de celule electrice de tip litiu-ion (LPF), arată Viața Liberă Galați.
ABEE a înregistrat deja în România subsidiara ABEE Rom-Volt, viitoarea fabrică de la Galați urmând să aibă o capacitate de 22 GWh pe an, iar ca posibilitate de extindere este prevăzută și o unitate de reciclare a bateriilor, cu o capacitate de 50.000 tone/an. Bateriile ar urma să fie produse în condiții sustenabile, cu o amprentă redusă de carbon și prin utilizarea lanțurilor de aprovizionare locale.
Din punct de vedere financiar, pentru susținerea investițiilor, ABEE dorește să mobilizeze suma de 1,4 miliarde de euro, prin folosirea mai multor instrumente financiare, precum capitalul propriu sau creditele bancare, dar sunt luate în considerare și subvențiile de stat și granturile europene pentru dezvoltarea tehnologiilor verzi.
Până în prezent, de proiectul ABEE Rom-Volt de la Galați s-au arătat deja interesate Banca Europeană de Investiții (EIB) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). De asemenea, pentru un alt segment de finanțare se negociază în prezent cu un consorțiu de bănci comerciale.
Fabrica ar urma să devină în întregime operațională în 2026.
În realizarea fabricii, compania ABEE se bazează pe parteneriatul cu o serie de companii de anvergură în domeniul tehnologiei. De exemplu, compania japoneză Takenada ar urma să fie responsabilă cu partea de construcții, iar compania Hitachi ar urma să furnizeze liniile de producție.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Chișinăul nu mai importă de 2 săptămâni gaze din România, preferând Gazprom, cu care are semnat contract pe termen lungSiemens ar urma să furnizeze sistemele de automatizări. De asemenea, parteneri în derularea afacerilor viitoarei fabrici de baterii electrice de la Galați ar urma să fie companiile auto Ford și Renault/Dacia, iar tehnologiile de stocare vor fi dezvoltate împreună cu firma Prime.
Potrivit planului de afaceri întocmit de compania ABEE, fabrica de baterii electrice de la Galați ar urma, în faza a doua, ce ar urma să se deruleze în perioada 2028-2030, să fie completată cu o fabrică de reciclare a bateriilor și echipamentelor electrice cu o capacitate de 50.000 tone/an. Investiția, în această etapă, ar urma să aibă o valoare estimată la 200 de milioane de euro.