Pentru anumite categorii de automobile, achiziționarea unei asigurări RCA pe o perioadă de șase luni a devenit, de vineri, mai costisitoare decât cumpărarea unei polițe pe un an. Vinovată pentru această anomalie este aceeași plafonare prin lege a tarifelor, sistem unic în Europa.
Trebuie precizat, însă, că acestă situație anormală are mai degrabă o valoare de exemplu, întrucât este puțin probabil ca, în perioada de șase luni cu tarife plafonate, șoferii să dorească să achiziționeze polițe pe perioade mai scurte de un an, având în vedere prețul avantajos.
Totuși, putem adăuga și această anomalie la lungul șir al problemelor pe care le generează implementarea Ordonanței de Urgență 54/2016 privind tarifele RCA. Despre unele dintre acestea, Profit.ro a scris în premieră, generând și rezolvarea lor. Lipsa unor tarife pentru mașinile electrice și introducerea, fără voie, a asigurărilor pentru căruțe sunt doar două dintre exemple.
Concret, pentru asigurarea unui cap tractor de peste 16 tone înregistrat cu nivel de bonus 6, proprietarul trebuie să achite maximum 5.123 de lei pentru un an și 5.349 de lei pentru șase luni. Aceasta pentru că, în cazul poliței pe un an, camionul respectiv urcă la nivelul de bonus 8, în timp ce pentru polița pe șase luni este încadrat la B7.
Aplicând coeficienții de reducere la tariful maxim, adică 7.500 de lei, rezultă cele două prețuri. Este vorba despre o cotație reală, care aparține Allianz Țiriac. Din informațiile Profit.ro, situația este similară și la Groupama și Generali.
Toate autovehiculele din România au istoric de daună care este înregistrat în baza de date CEDAM. În funcție de acest istoric, soft-ul returnează o încadrare a vehiculului. Există 14 categorii de bonus și 14 de malus. În funcție de categoria unde este încadrată mașina. Șoferul va plăti cu până la 50% mai puțin (bonus maxim) sau cu 100% mai mult (malus maxim).
Pe un alt exemplu, un BMW seria 3 cu motor de 2 litri diesel condus de un șofer în vârstă de 32 de ani, încadrat la B0, adică fără bonus sau malus, va plăti, pentru o asigurare nouă 864 de lei pe șase luni și doar 818 lei pe un an. Datele pot fi verificate pe portalul www.vreauasigurare.net.
Hotărârea de guvern care plafonează tarifele pentru asigurările RCA este valabilă de vineri, acestea urmând să scadă până la nivelul maxim prevăzut de lege.
România devine, astfel, singura țară din Europa cu prețuri plafonate pentru asigurări.
În 19 septembrie, Guvernul a stabilit, prin Ordonanță de Urgență, că tariful RCA va fi plafonat pe o perioadă de șase luni. Plafonarea este efectuată în baza Legii concurenței.
“Societățile de asigurare care practică RCA vor aplica pe perioada prevăzută (n.r. 6 luni) tarifele de primă notificate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei hotărâri, fără însă a depăși tarifele de primă maxime”, stabilește actul normativ.
Cu alte cuvinte, dacă în acest moment, tarifele notificate de asigurători și aprobate de ASF sunt sub nivelul maxim stabilit, atunci vânzarea va fi la respectivele prețuri. Dacă, dimpotrivă, acestea sunt mai mari, atunci vor fi plafonate până la nivelul maxim cel mult. Adică prețurile RCA nu pot crește, pot doar să scadă în cele șase luni cu tarife maximale.
Tânărul cu vârsta între 31 și 40 de ani care conduce, în București, un automobil cu o capacitate cilindrică de 1,6 litri are motive să fie încântat de noile tarife maxime pentru RCA.
Poate mai încântat decât transportatorii care au cerut plafonarea prețurilor, arată calculele Profit.ro bazate pe tarifele actuale afișate de brokeri și pe prețurile maxime făcute publice, astăzi, de Ministerul Finanțelor.
În prezent, un tânăr de 33 de ani din București care conduce o Honda Civic cu motor de 1,8 litri ar trebui să plătească pentru o poliță RCA 1.130 de lei, dacă alege să o încheie la cea mai ieftină firmă de asigurare, adică City Insurance.