Într-o perioadă în care multe dintre hotelurile de la mare au vândut deja masiv locuri pentru la vară, una dintre cele mai importante structuri de cazare all inclusive de pe litoralul românesc, Mercur-Minerva din Mamaia, nu a pornit încă vânzările. Proprietarul complexului, Sorin Fati, i-a reziliat în toamnă contractul de închiriere lui Marius Usturoiu, după ce acesta intrase în colaps cu agenția Mareea. Usturoiu a apelat la instanță, iar tribunalul Brașov va decide miercuri cine va administra Mercur-Minerva în acest an: el sau Fati.
Pentru mulți hotelieri de la mare și agenți de turism, unii dintre ei pe lista de creditori ai agenției Mareea, problema complexului hotelier Mercur-Minerva din Mamaia, prezentată de Profit.ro la începutul anului, părea simplă în toamnă: proprietarul l-a dat afară pe chiriaș pentru că nu și-a plătit chiria, iar proprietatea e sfântă și nimeni nu se atinge de ea. Turoperatorii de litoral așteptau să vadă dacă Sorin Fati, proprietarul Mercur-Minerva, va vinde complexul, așa cum se zvonea prin piață, dacă îl va administra singur sau dacă îl va închiria către altcineva.
Lunile au trecut și una dintre cele mai căutate structuri de cazare all inclusive din Mamaia nu și-a făcut loc în cataloagele agențiilor de turism. Mulți s-au întrebat atunci de ce hotelul n-a reintrat încă în piață. Răspunsul e simplu: pentru că decizia prin care va fi stabilit cine adiministrează Mercur-Minerva în acest an este la mâna instanței.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mareea Hotels, firma lui Marius Usturoiu care a administrat în ultimii ani complexul, aflată acum în reorganizare judiciară, a deschis la Tribunalul Brașov, prin administratorul său legal, un litigiu prin care solicită repunerea în posesie prin promovarea admiterii unei ordonanțe președințiale. Instanța urmează să se pronunțe pe fond asupra acestui subiect, iar atât Sorin Fati, cât și Marius Usturoiu, au declarat pentru Profit.ro că, în cazul în care vor pierde, vor ataca decizia instanței, care are însă efecte.
"Admiterea ordonanței președințiale este însă executorie din momentul adoptării, chiar dacă există căi de atac ulterioare", a declarat pentru Profit.ro Marius Usturoiu.
Sorin Fati este sigur că el va câștiga procesul de miercuri și spune că, de săptămâna viitoare, odată ce se va întâmpla acest lucru, va începe să vândă vacanțe la hotel. Pe site-ul complexului, deținut de Marius Usturoiu, clienții sunt informați că, în acest moment, se desfășoară mai multe litigii între Mareea Hotels și Sorin Fati, firma lui Usturoiu solicitând printre altele ca proprietarul să fie obligat să-i permită exploatarea în continuare a complexului și să acopere prejudiciile pe care i le-a provocat prin "conduita sa deviantă". Până la momentul pronunțării instanțelor de judecată, se mai spune pe site-ul hotelului, clienții sunt sfătuiți să nu se expună riscului de a achita un sejur nimănui.
Usturoiu a spus că există un proces pe termen lung, în care solicită nulitatea rezilierii contractului, întrucât ar fi un abuz din partea lui Sorin Fati, și daune pentru blocarea activității în luna septembrie, când a emis notificare de reziliere, deși următoarea rată era scadentă pe 15 noiembrie. "El ne-a reziliat contractul pe motivul că aveam mai multe procese pe rol. Față de momentul semnării antecontractului de vânzare-cumpărare, procesele în care Mareea Hotels era parte erau cu 50% mai puține. Deci ăsta e abuzul: ne-a blocat, noi n-am mai încasat avansul, early booking și tot, pentru că noi la vremea respectivă, în anii anteriori, aveam un cash flow pozitiv. În realitate, de fapt, pe tot parcursul anului 2016 era foarte interesat de rezultatele noastre financiare și a considerat în septembrie că este momentul potrivit pentru a prelua o afacere la cheia, pe care noi am adus-o la indicatori mult peste media din industrie. Ordonanța preșidențială este pentru a ne repune în posesie și a repune contractul pe rol, care să curgă de acum încolo, până se soluționează prin instanța de fond, unde poate dura până la doi ani procesul", afirmă Usturoiu.
Pe de altă parte, Sorin Fati afirmă că lucrurile nu stau așa și că, în toamnă, Usturoiu avea deja restanțe de plată la utilitățile publice, la furnizori și la salariile angajaților. "Ce să-i fac dacă a părăsit complexul în toamnă? El a plecat singur, lăsând lumea fără salarii și fără nimic", a declarat Sorin Fati pentru Profit.ro.
El a susținut că Usturoiu nu a investit nimic în hotel, ci a asigurat o întreținere normală anuală, fără de care nu poți deschide unitatea în fiecare sezon: trebuie să-l vopsești, să schimbi un geam și alte mici intervenții. Sorin Fati mai afirmă că managementul lui Marius Usturoiu a fost ineficient pentru Mercuri-Minerva: "unde sunt banii, dacă a făcut atâta vânzare?" El s-a referit la insolvența Mareea Hotels, pe care firma a cerut-o în ianuarie, în vederea reorganizării sale judiciare. La acel moment, datoriile Mareea Hotels erau de 5,3 milioane de lei, iar disponibilitățile bănești ale firmei însumau în acest moment 540.000 lei. Din această sumă, datoriile către furnizori erau de 2,7 milioane de lei, datorii fiscale - 2,3 milioane de lei, iar datorii salariale - 191.000 lei.
În paralel, surse din piața de turism susțin că Sorin Fati ar fi fost, la începutul anului, în discuții pentru vânzarea hotelului cu mai mulți investitori, și ar fi cerut 8,5-9 milioane de euro (informație neconfirmată de Fati), dar că Parchetul ar fi fost mai rapid și a blocat o eventuală vânzare printr-un sechestru asupra imobilelor. Sorin Fati este acum suspect într-un dosar penal despre care spune că a fost o "turnătorie" a lui Usturoiu. Tribunalul Brașov a instituit la începutul lui martie, în acest dosar, sechestru asigurator asupra complexului Mercur-Minerva și pe conturile bancare ale lui Fati, până la concurența sumei de 22,4 milioane de lei. Fati a contestat ambele decizii, iar tribunalul i-a admis doar contestația privind secestrul pe conturi, dar i-a respins-o pe cea care se referă la hotel. Acesta a declarat pentru Profit.ro că, în cazul în care va câștiga procesul de miercuri, va putea vinde vacanțe la hotel pentru la vară. "Sechestrul a fost pus ca să nu pot vinde hotelul", a completat el.
La rândul său, Usturoiu a explicat pentru Profit.ro că firma sa, Mareea Hotels, s-a constitituit în parte civilă pe fond în acest proces penal intentat lui Fati pentru evaziune fiscală și înșelăciune. "E vorba de evaziune fiscală pentru că și-a trecut hotelul de pe firmă pe persoană fizică și n-a plătit nicio taxă, după care, făcând această operațiune, contractul nostru de închiriere, prin care trebuia să ne restituie investițiile, a devenit fără obiect. Asta e înșelăciune asupra noastră", susține acesta.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Luptă dură pentru unul dintre cele mai cunoscute hoteluri de pe litoralȘi Sorin Fati susține, ca argument în favoarea deciziei de reziliere, că Usturoiu n-ar mai fi putut să scoată la capăt managementul hotelului pentru că s-ar fi dovedit a fi un administrator slab atunci când Mareea, agenția de turism pe care o deținea, a intrat insolvență cu datorii de peste 7 milioane de euro.
Peste 250 de firme, printre care bănci, hoteluri și agenții de turism, dar și instituții ale statului și persoane fizice s-au înscris în ianuarie în tabelul preliminar al creanțelor, încercând să își recupereze cei peste 7 milioane de euro cu care le este datoare agenția Mareea, intrată în insolvență la începutul lui septembrie. Pe listă figurează Raiffeisen Bank, cu creanțe de 1,46 milioane de euro, cea mai mare agenție de turism din România, Christian Tour, la care Mareea are datorii de 650.000 de euro, societatea hotelieră Parthis, a lui Nicolae Bucovală (283.000 euro) și compania hotelieră THR Marea Neagă, care încearcă să recupereze peste 310.000 de euro.
"Cum este vătămat, când el a făcut pagubă de 10 milioane de euro, pentru că mai are datorii și cu Mareea Hotels? A greșit de 10 milioane de euro? Ce înseamnă asta pentru statul român? Avem două firme care au făcut aceste pagube și care e rezultatul?", se întreabă Fati.
"Rezultatele obținute de Mercur-Minerva, sub administrarea Mareea Hoteles, pot fi contestate de domnul Fati cât dorește, însă rezultatele și indicatorii care sunt publici în documentele publice contrazic orice contestație, aceștia fiind pe un trend crescător din primul an până în acest moment. Dacă în urmă cu șase ani, Mercur-Minerva nu exista pe harta turistică a litoralului, acum este un brand care aparține Mareea Hotels și care este apreciat de sute de mii de turiști, iar activitatea hotelieră a Mareea Hotels nu are nicio legătură cu agenția de turism", spune Usturoiu.
Mercur-Minerva, unul dintre cele mai cunoscute hoteluri all inclusive de pe litoralul românesc, este de șase luni obiectul unei dispute aprinse între administratorul Marius Usturoiu și proprietarul Sorin Fati. Deși au încheiat în 2015 un contract de vânzare-cumpărare pe 25 de ani, Fati a reziliat înțelegerea în toamnă. Usturoiu a afirmat în ianuarie că acest lucru nu e posibil și, argumentând că vrea astfel să poată apăra hotelul de "abuzurile" lui Fati și pentru a-și plăti datoriile acumulate între timp, a hotărât ceară insolvența firmei sale Mareea Hotels, care administrează Mercur-Minerva, în vederea reorganizării judiciare.
Neînțelegerile au început în vara anului trecut, înainte ca agenția Mareea, deținută tot de Marius Usturoiu, să aibă probleme evidente. Până atunci, timp de patru ani, cei doi oameni de afaceri au colaborat fără colapsuri, semnând în august 2011 un contract prin care Usturoiu, prin firma Mareea Hotels, închiria complexul hotelier pentru 350.000 de euro pe an, plus TVA. În această perioadă, spunea recent Usturoiu, hotelul, care atunci când l-a preluat nu avea un nume prea bun și nu era foarte profitabil, s-a transformat în unul dintre cele mai cunoscute branduri de pe litoral, cu o cifră de afaceri de 3 milioane de euro pe an și un profit net de peste 700.000 de lei în 2015. Pentru a ajunge la aceste rezultate, omul de afaceri susține că a investit în modernizarea și amenajarea hotelului peste 3 milioane de euro în anii în care l-a avut în chirie.
Usturoiu susține că, în toamna anului 2014, Fati a preluat pe persoană fizică complexul hotelier de la firma sa, Fati Club, moment în care acesta a fost evaluat la 20 de milioane de lei. Un an mai târziu, în septembrie 2015, Sorin Fati a hotărât să vândă în rate hotelul către firma Mareea Hoteles, iar antecontractul semnat atunci prevedea un preț de vânzare de 15 milioane de euro, care urma să fie plătit eșalonat pe parcursul următorilor 26 de ani. Rata anuală pe care Usturoiu urma să o plătească era de 500.000 de euro în fiecare din primii zece ani, urmând să crească în următorii ani.
Marius Usturoiu a relatat cu câteva luni în urmă pentru Profit.ro că a plătit prima rată în toamna anului 2015, iar hotelul a funcționat normal în perioada următoare. În 2016, însă, atunci când a început sezonul estival, Sorin Fati ar fi început, potrivit lui Usturoiu, "ample acțiuni de decredibilizare și defăimare" a grupului Mareea, fapt care s-a repercutat în activitatea hotelului. "Printre altele, domnul Fati le-a transmis, în mod mincinos, partenerilor noștri comerciali tradiționali că Mareea Hotels urmează să aibă dificultăți financiare insurmontabile, asigurându-i totodată de faptul că afacerea urmează a fi preluată și condusă de către el", declară Usturoiu pentru Profit.ro. Contactat de Profit.ro, Sorin Fati a spus atunci că nu a încheiat un contract de vânzare-cumpărare cu Mareea Hotels, ci doar o promisiune de vânzare, încheiată în 2015. "Cum să nu existe acest contract? Obiectul acestei dispute e chiar contractul respectiv", afirma, pe de altă parte, Marius Usturoiu.
CITEȘTE ȘI Firme de top printre marii păgubiți de insolvența Mareea. Turiștii rămași acasă cer între 400 și 1.500 euroAgenția Mareea, deținută de Usturoiu prin firma Mareea Comtur, și-a cerut insolvența la începutul lunii septembrie 2016, confruntându-se cu probleme financiare majore. Trei săptămâni mai târziu, Sorin Fati a trimis o notificare prin care cerea anularea antecontractului de vânzare-cumpărare. "Firma Mareea Hotels funcționa foarte bine, era profitabilă și nu fusese afectată de insolvența Mareea Comtur", afirma Usturoiu. Întrebat de ce a trimis notificarea de rezliere înainte să vadă dacă primește sau nu banii pe 15 noiembrie, Fati răspunde că avea deja semne că nu va mai încasa rata. "Cum să nu știu că nu poate plăti ratele, dacă era plin de datorii? Dacă are procese pe rol, și eu, proprietarul, îmi dau seama că e aproape de insolvență, am dreptul să-i desființez contractul. Asta a fost pe 1 octombrie și el deja avea datorii maxime", spunea proprietarul complexului.
Usturoiu l-a contrazis atunci, argumentând că cifra de afaceri a Mareea Hotels a crescut de la 9 milioane de lei în 2012 la 15,3 milioane de lei în 2015, depășind cu mult media din industrie. Profitul net a crescut de zece ori în perioada 2012–2015, ajungând la 709.842 lei, iar numărul angajaților a crescut de la 8 în 2011 la 107 în 2015. Sorin Fati susținea, însă, că Usturoiu a pierdut hotelul din cauza ratei neplătite pe 15 noiembrie. "S-a terminat cu contractul lui. A avut o promisiune de vânzare pe 26 de ani. Hotelul este la mine acum, eu am intrat în hotel și am plătit utilitățile pe care nu le-a plătit el", mai spunea el.
Sorin Fati afirma atunci că, de când a preluat complexul, pe 15 noiembrie, avea tăiate apa, iar utilitățile și gunoiul nu erau plătite de câteva luni. "Eu am achitat apa și gazul, dar au rămas datoriile la gaz și la gunoi, pentru care va avea procese pe rol", arăta Sorin Fati. Valoarea acestor datorii, i-a răspuns Usturoiu, nu erau diferite față de cele de la finalul sezonului precedent. El crede că decizia lui Sorin Fati de a rezilia contractul a fost influențată sentimental de intrarea în insolvență a Mareea Contur, considerând în mod greșit că și Mareea Hotels va cădea inevitabil.
Marius Usturoiu îl acuză în acest context pe Fati că demersurile sale abuzive au indus un blocaj în activitatea firmei, iar amenințările acestuia că va prelua complexul i-a făcut pe partenerii Mareea Hotels să nu-și prelungescă și pentru 2016 contractele cu această firmă. În consecință, spune omul de afaceri, începând din septembrie 2016, Mareea Hotels nu a mai vândut servicii de cazare pentru sezonul 2017, rezultând un prejudiciu de un milion de euro, vacanțe early booking pe care le-ar fi vândut, în mod normal, până pe 31 ianuarie. "Acest fapt a condus la limitarea fondurilor bănești disponibile, a căror valoare a devenit inferioară datoriilor exigibile, manifestându-se, astfel, starea de insolvență", a explicat șeful Mareea Hotels.