După intrarea în vigoare a tarifelor maxime pentru RCA, mai multe societăți de asigurare din România au încercat să facă un pas înapoi în ceea ce privește subscrierile. Unele au redus pur și simplu programul de emitere RCA, altele încearcă să scape de polițele pe mai puțin de un an afișând cotații aberante, după cum a mai arătat Profit.ro. Mai nou, în relația cu brokerii, câteva firme de asigurare refuză pur și simplu să ofere cotații sau să deblocheze emiterea poliței chiar și în situațiile în care clientul precizează în mod expres că vrea asigurare de la o anumită companie.
Informațiile Profit.ro arată că, neoficial și strict verbal, firmele de asigurare le spun brokerilor că nu vor anumiți clienți din cauza daunalității mari a acestora.
Este și cazul unei firme din Timișoara care a accesat, prin intermediul unui broker, o ofertă a Groupama, în urmă cu cinci zile (pe 24 noiembrie), a emis și un Ordin de Plată pe valoarea asigurării a trei autoutilitare Peugeot, însă nu se află nici în acest moment în posesia polițelor.
Administratorul firmei, care spune că a avut în trecut o relație excelentă cu Groupama și de aceea a dorit să continue, a făcut și o reclamație către ASF, în care arată că asigurătorul refuză pur și simplu să deblocheze emiterea poliței de asigurare.
Firma are și o situație specială în condițiile în care înregistrează o rată a daunei foarte mare, de peste 300%, fapt care nu o recomandă în niciun caz ca un client bun.
În situația timișoreanului se află mai multe firme în acest moment, în special cele care operează camioane de peste 18 tone. Informal, Omniasig, de exemplu, ar fi transmis partenerilor brokeri că nu mai oferă cotații pentru autovehiculele cu masa de peste 18 tone. O astfel de atitudine o abordeaza si Allianz Țiriac.
În acest moment, spun sursele Profit.ro, Groupama ar fi blocat complet procesul de ofertare si emitere prin brokeri pentru aproape toate categoriile de clienți. Intermediarii întâmpină greutăți și în relația cu Uniqa, prima societate de asigurare din istoria României care a decis să scurteze programul de emitere a polițelor RCA.
Monopolul RCA și riscul imens la care ne expune plafonarea tarifelor
Potrivit normelor ASF, firmele de asigurare autorizate să vândă RCA nu pot refuza direct solicitările clienților. Până la introducerea limitărilor în ceea ce privește prețul, asigurătorii își selectau clienții prin preț. Pe zonele unde nu voiau să vândă, fixau tarife cu mult peste nivelul pieței.
Inclusiv sistemul de asigurări în sine este supus unui risc suplimentar, având în vedere că de pasul înapoi făcut de unele firme de asigurare profită inclusiv un asigurător aflat într-o situație extrem de dificilă și reclamat de mii de ori la ASF.
Dacă o firmă ca City Insurance ar ajunge în faliment cu un portofoliu semnificativ de RCA, daunele asumate de ea ar fi plătite, ca și în cazul Astra și Carpatica Asig, de Fondul de Garantare a Asiguraților, instrument finanțat, în ultimă instanță, chiar de către toți românii care cumpără asigurări.
Această firmă realizează de la introducerea plafonării procente importante din vânzările totale de RCA, igonorând chiar restricțiile impuse de ASF în acest sens.
Nu în ultimul rând, retragerea de facto a câtorva asigurători face ca piața RCA din România să se transforme într-un semimonopol în care 3 companii dețin peste 80% din vânzări. Astăzi, pe piața RCA mai sunt, oricum, doar 8 jucători, de peste 4 ori mai puțin decât media din Uniunea Europeană.