Piața europeană cunoaște o veritabilă explozie a vânzărilor de SUV-uri, începând de la cele tradiționale, compacte și medii, și culminând cu noul segment B de crossovere, care au acaparat o treime din piața de SUV-uri. Dacia poate fi considerată o mică vedetă pe piața de SUV-uri, cu modelul Duster, care a reușit să se impună încet, dar sigur, pe piețe mature, cu pretenții: Germania, Marea Britanie, Franța. În acest context, intrarea mărcii Dacia pe toate subsegmentele SUV, altele decât cel în care se află acum Duster, reprezintă cea mai bună soluție pentru extinderea gamei.
Dacia ar trebui să aibă 9 – 10 modele în gamă pentru a-și crește profitabilitatea la maximum și a putea, în același timp, să-și susțină financiar toate modelele din punct de vedere al marketingului. În prezent, gama este formată din sedanul Logan, care are din ce în ce mai puțin succes în Europa, dar care cunoaște o revenire în forță pe alte piețe ale lumii, hatchback-ul Sandero, care este și vedeta europeană a mărcii, SUV-ul de clasă B cu trăsături compacte, Duster, un MPV fără prea mare priză la public, Lodgy, și vanul comercial Dokker, foarte bine primit de public. Numai cinci modele, la care se mai adaugă MCV - caroseria wagon a lui Logan, dar și versiunile Stepway ale tuturor modelelor. Dintre acestea, Sandero Stepway are un rol aparte, fiind și cel mai bine vândut dintre ele.
Primul segment în care Dacia poate și, foarte probabil, va face o mutare, este chiar cel al SUV-urilor subcompacte, comparabile cu Renault Captur sau Peugeot 2008. În acest segment se află Dacia Duster, și SUV-ul românesc le este superior prin faptul că poate fi comandat cu tracțiunea integrală, are dimensiuni mai generoase, însă pierde din cauza posibilităților mici de personalizare și imaginii mai degrabă clasice, decât trendy.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ceea ce are nevoie Dacia este o alternativă la Sandero Stepway, cu un nume nou, cu un aspect mai sofisticat și cu detalii care să-l facă potrivit pentru mașina urbană a tinerilor. Costurile de dezvoltare sunt relativ reduse, mai ales că Renault Group are deja construit un astfel de model, care ne poate oferi foarte multe informații despre potențialul crossover de clasă B de la Dacia: Lada XRAY, un model construit pe platforma M0/B0 a Dacia, cu o lungime de 4,17 metri și o lățime de 1,76 metri. Este mai mare cu circa 10 cm față de Sandero Stepway, are același ampatament, 2,59 metri și propune un stil modern.
Prețul ar urma să fie situat peste Sandero Stepway, dar sub Duster.
Al doilea proiect viabil pentru marca Dacia ar urma să fie un SUV compact mai mare decât Duster, dar realizat pe aceeași platformă. S-a scris despre noua generație Duster, așa numitul Grand Duster, mai lung și cu 7 locuri. Deși reprezentanții Renault au negat că Duster va avea 7 locuri, motivul ar putea fi faptul că nu actualul SUV ar fi subiectul, ci un viitor model, derivat din acesta. Modelul ar urma să înlocuiască MPV-ul Lodgy, care nu se bucură de succes și, cel mai probabil, nu va primi o nouă generație în 2019, când durata sa de viață va ajunge la maturitate.
Un înlocuitor în gamă ar fi mult mai logic să fie un SUV, pentru că piața o cere. O tracțiune 4x4 opțională, spațiu mai mare (o lungime de 4,50 metri) și posibil 7 locuri, cu un preț puțin mai mare decât Duster, ar face și din acest “Grand Duster” un hit pe piețele vestice. Practic, Dacia are deja platforma de la Lodgy (M0 lungă), cu ampatament de 2,81 metri și o lungime de aproape 4,50 metri.
Al treilea proiect, cu șanse mai mici sau mai mari de a fi pus în practică, este cel al unui miniSUV, care să fie reprezentat de versiunea Dacia a lui KWID. Aceasta este una accesibilă, deoarece a fost proiectată pentru a face față prețurilor mici din India, și ar avea nevoie doar de regândirea dotărilor de siguranță, pentru a satfisface normele europene. Carlos Ghosn a declarat la momentul lansării lui Kwid că acesta nu va veni în Europa, însă testele de anul trecut din Franța, confirmă că ori Renault, ori Dacia, acest miniSUV va fi introdus și pe piețele europene.
Modelul ar putea reprezenta o alternativă la citadadinele actuale, din segementul A, cu un preț competitiv, așa cum ne-a obișnuit Dacia. Dimensiunile sale ar urma să fie de 3,67 metri lungime și 1,58 metri lățime, cu un ampatament de 3,42 metri. Cea mai mare problemă este legată de platforma sa, care nu este una utilizată de Dacia.
Dincolo de argumentele care susțin lansarea unor SUV-uri noi ale Dacia, rămâne problema capacității de producție. Uzinele Dacia din România și Maroc se apropie de capacitatea maximă, astfel că doar înlocuirea vechilor modele, Sandero Stepway și Lodgy ar genera spațiu de prodcuție, însă creșterea vânzărilor ar readuce pe ordinea de zi acestă problemă.
Până la apariția informațiilor oficiale despre eventuale noi modele Dacia, să reamintim că marca românească a lansat ultimele modele noi în 2012, iar de atunci au fost introduse pe piață doar face-lifturile Sandero și Logan, anul trecut. În această toamnă urmează noul Duster, însă până în 2019, când ar trebui înlocuit restul gamei, Dacia ar rămâne fără produse noi.