Fondul administrat de Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) a scăzut la mai puțin de jumătate în ultimul an, în condițiile falimentului Astra Asigurări. Organizația care reprezintă România în rețeaua internațională Carte Verde are de încasat peste 17 milioane de euro de la Fondul de Garantare a Asiguraților, însă ritmul în care FGA efectuează plățile este mult sub cel în care BAAR achită daune.
În aceste condiții, arată sursele Profit.ro, este foarte posibil ca în următoarea perioadă să fie nevoie de încă o majorare a cotizației asigurătorilor către Fondul Carte Verde, ceea ce ar echivala și cu o scumpire a tarifelor RCA, după expirarea perioadei de plafonare la jumătatea lunii mai.
De altfel, prin statut, dacă nivelul deținerilor scade sub 7 milioane de euro, cotizația crește automat.
Contribuția firmelor de asigurare a mai crescut anul acesta, în momentul în care Fondul a scăzut sub 11 milioane de euro. În prezent, la dispoziția BAAR mai sunt puțin peste 7 milioane de euro.
Contactați de Profit.ro, reprezentanții FGA au arătat că BAAR a trimis 5.356 de cereri de plată cu o valoare totală de peste 17,2 milioane de euro. Majoritatea acestor cereri vizează societatea Astra Asigurări.
Probleme cu plățile vor fi însă și pentru Carpatica Asig, societatea care are, de asemenea, licența ridicată, dar și pentru City Insurance care, după cum a arătat deja Profit.ro, a acumulat întârzieri importante în cee ace privește plata daunelor provocate în străinătate de clienții săi cu RCA.
Astra este, însă, de departe, cel mai mare “furnizor” de plăți. Un singur caz, despre care Profit.ro a scris în premieră, ar putea genera plăți de milioane de euro. Pentru acel caz, un camion asigurat la Astra care a distrus un tren în Germania, BAAR a fost și nevoit să facă reasigurare. De altfel, în acest moment, pentru cererile de plată venite în contul clienților Astra există o reasigurare.
Din cele 17 milioane de euro, FGA arată că a achitat până în prezent între 2 și 3 milioane de euro (11 milioane de lei).
Specialiști din piața asigurărilor direct implicați în activitatea BAAR au arătat, pe de altă parte, pentru Profit.ro, că, dacă FGA nu iuțește ritmul de plată, fondul Carte Verde riscă să se golească rapid și să pună piața asigurărilor din România într-o situație mai mult decât delicată.
Întrebați despre această problemă, cei de la FGA au arătat că dosarele sunt intrumentate în ordinea depunerii și că în următoarea perioadă “vor depune eforturi pentru a analiza un număr mai ridicat de cereri de plată”.
Ce riscă BAAR și România
Dacă vreunul dintre membrii Biroului (societățile care vând RCA în România) acumulează datorii restante în afara țării, aceste datorii vor fi achitate automat din fondul Carte Verde. Membră a organizației era și Astra Asigurări, astăzi în faliment.
Mai mult, Astra era cea mai activă societate în ceea ce privește vânzările de RCA pentru românii din afara țării și pentru șoferii profesioniști, motiv pentru care avea și cele mai multe daune de plătit peste graniță.
Din informațiile noastre, BAAR achită, lunar, până la 2 milioane de euro în contul Astra. Dacă la aceste sume s-ar mai adăuga și restanțele City și Carpatica, ar fi o problemă serioasă. BAAR a mărit cotizația membrilor, la 2% din primele brute încasate din RCA, pentru că disponibilitățile Fondului Carte Verde au scăzut sub 11 milioane de euro.
BAAR este formată din toți asigurătorii care vând RCA în România și este parte a Consiliului Birourilor Auto de la Bruxelles. Acest sistem, cunoscut drept sistemul Carte Verde, a fost conceput pentru a garanta plata daunelor transfrontaliere.
CITEȘTE ȘI Mesaj al Ministerului Mediului pentru proprietarii de mașini care își vor înapoi taxa autoCând un asigurat român provoacă o daună în Italia, de exemplu, dosarul este gestionat și achitat de Biroul Auto din Italia sau de un corespondent italian al asigurătorului român care a emis polița RCA. Ulterior, sumele sunt decontate către asigurătorul român. Dacă acesta nu plătește, Biroul Auto din Italia va chema în garanție BAAR, care este obligat să achite.
Aici apare o altă problemă pentru că, dacă la nivelul Consiliului Birourilor se constată că, în numele BAAR, au venit prea multe chemări în garanție, Consiliul poate decide sancționarea organismului din România.
“Cererile de chemare în garanție sunt centralizate la nivelul Consiliului Birourilor de la Bruxelles. Acesta are rolul de a gestiona și coordona Sistemul Carte Verde și, dacă constată că pentru un birou s-au formulat mai multe cereri de chemare în garanție, procedează la monitorizarea biroului respectiv, după care poate lua o decizie de sancționare (sancțiunile pot merge în cazuri extreme până la suspendarea sau excluderea unui birou din sistem)”, ne-au explicat specialiștii BAAR.