Operatorul aviatic de stat Tarom a anunțat că deschide procedurile de licitație pentru achiziționarea poliței de asigurare de tip CASCO și a asigurării de răspundere față de pasageri, marfă și terți. Ca daună maximă estimată per eveniment este cea mai mare poliță de asigurare din România, fiind vorba de peste 750 de milioane de euro per eveniment. Valoarea primei încasate de asigurător sau broker nu va depăși nici anul acesta 1,5 milioane de euro.
Anul acesta, spun sursele Profit.ro, caietul de sarcini a fost astfel construit încât companiile de asigurări din România să aibă, iar, șanse mai mari la licitație.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Anul trecut, în premieră, contul a fost achiziționat de către un broker care nu avea în spate nicio firmă de asigurare și care a plasat riscurile direct pe bursa Lloyds din Londra.
Deși a fost o premieră pentru România, pentru specialiști nu a fost un fapt atât de surprinzător având în vedere că este vorba despre cel mai mare broker mondial din domeniul aviației, Marsh. Alături de Aon, acesta are cea mai mare deschidere către Bursa din Londra dintre firmele locale. Oricum, indirect, cei doi au fost constant implicați pe piața asigurărilor aviatice.
Prin cerințe, asigurările cumpărare de Tarom, ca și cele ale altor companii aviatice, sunt reasigurate integral prin plasamente pe sindicatul Lloyds, format din aproximativ 200 de reasigurători, cele mai mari nume din lume.
Sursele Profit.ro spun că Marsh va participa și anul acesta la licitație și că a început deja procedurile de pregătire a ofertei, inclusiv prin tatonări și înțelegeri prealabile la Londra.
De partea cealaltă, unul dintre puținii asigurători locali care au background și apetit în domeniul aviației, Omniasig VIG, a demarat, la rândul său, pregătirile. Oferta este pregătită în departamentul de subscriere, urmând ca pentru partea de reasigurare să se apeleze la unul dintre marii brokeri internaționali, cel mai probabil Aon Benfield.
Discuția, spun sursele Profit.ro, va avea loc la nivel internațional, nu în cadrul companiilor locale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Elvila vine pe bursă. Compania realizează o listare tehnică pe piața AeRO de la BVB, fără ca majoritarul Viorel Cataramă să vândă sau să majoreze capitalul. „Caut transparență maximă”Anul acesta, traseul Omniasig, ca al oricărui asigurător local ce ar dori să participe, va fi unul mai ușor din perspectivă logistică. Una dintre marile schimbări aduse caietului de sarcini este excluderea obligativității de a aduce la dosarul de ofertă documentele în original privind reasigurarea.
Această prevedere, deși poate părea nesemnificativă, dădea foarte multe bătăi de cap specialiștilor locali. “Era un adevărat chin. Dura o lună de zile doar să luăm actele în original. Ajunsesem să zbor săptămânal la Londra. Nu mai vorbesc de costuri”, explică un specialist care a participat la zeci de licitații din domeniul aviației.
Alături de Marsh (actualul deținător al poliței) și Omniasig (asigurător în mai multe rânduri pentru Tarom), la licitația pentru asigurarea avioanelor companiei de stat va participa, cel mai probabil, și brokerul Greco JLT, un alt nume important în domeniul asigurărilor de aviație la nivel mondial.
Biroul din România beneficiază de aportul unuia dintre cei mai vechi specialiști în domeniul asigurărilor aviatice, care a trecut prin mai multe companii de asigurare și care a reușit să câștige mai multe conturi din aviație. Nu este clar dacă JLT va merge singur la licitație, ca Marsh, sau va intra împreună cu un asigurător local (fronter).
Reprezentanții Greco JLT nu au dorit să comenteze pe marginea acestui subiect.
Piața asigurărilor aviatice este una extrem de specializată și, prin urmare, puțin frecventată, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care s-a ajuns, de exemplu, la o investigație a Consiliului Concureneței pe acest domeniu.
În ceea ce privește prețul care va fi încasat de asigurător, sursele Profit.ro spun că el se va menține în jurul valorii cu care Marsh a câștigat anul trecut, adică aproximativ 1,3 milioane de euro.
Valoarea asigurată maximă, cea mai mare pentru o poliță din România, va urca la peste 750 de milioane de euro per eveniment.
Cel mai mare cont din domeniul asigurărilor de aviație a fost gestionat de Astra Asigurări în perioada 2007 – 2014, iar un an mai târziu de Gothaer Romania, care a încasat 6,9 milioane de lei și, pentru un an și două luni, de către Omniasig, care a încasat 1,7 milioane de euro.
Valoarea despăgubirilor plătite de asigurători în perioada 2005 - 2014 pentru daune înregistrate de aeronavele Tarom au însumat 14,1 milioane de dolari, din care 10 milioane de dolari pentru înlocuirea aeronavei care a lovit un autovehicul aflat pe pistă în timpul rulării pentru decolare.
CITEȘTE ȘI Ministrul Finanțelor anunță o ”taxă de solidaritate de 2%”, plătită de angajator începând din 2018. Impozitul zero pentru venituri sub 2.000 lei va fi amânatAccidentul a avut loc la finele anului 2007 pe Aeroportul Otopeni.
Omniasig este al doilea jucător pe piața asigurărilor după nivelul primelor de asigurare subscrise în 2015. Operatorul aerian național Tarom a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 1,14 miliarde de lei, în scădere ușoară față de 2014.
Pierderile companiei au urcat cu 75,1%, la 27,42 milioane de lei. Acționarii Tarom sunt Ministerul Transporturilor - 97,17%, Compania Națională Aeroporturi București - 1,48%, Regia Autonomă Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) - 1,26% și SIF Muntenia - 0,09%, conform datelor disponibile pe pagina web a operatorului.