Agenția de turism Mareea, una dintre cele mai mari companii din industria locală de profil, cu rulaj anual de peste 66 milioane lei, și-a anunțat sâmbătă clienții că nu le va mai putea onora vacanțele și că va intra în insolvență, situație explicată, pentru Profit.ro, de surse din piața de turism prin faptul că firma s-a lansat, în ultimii ani, în mai multe investiții masive și riscante, pe care le-a finanțat din banii încasați de la turiști pe vacanțe, nereușind să contracteze finanțări bancare.
”Turoperatorul Mareea a înființat în această dimineață (sâmbătă dimineața - n.r.) o celulă de criză pentru a răspunde operativ turiștilor și partenerilor afectați de deschiderea procedurii de insolvență și reorganizare și pentru a gestiona o parte cât mai mare din rezervările cu check-in azi, 3 septembrie, și mâine, 4 septembrie. Am înștiințat toți clienții și partenerii cu rezervări în perioada 3.09-31.12.2016, prin sms și mesaje pe internet, despre situația actuală", se arată într-o declarație de presă a departamentului de comunicare și marketing al Mareea, publicată pe site-ul Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), din care agenția s-a și retras.
Este cea de-a doua agenție de turism din România care își anunță insolvența în numai o lună de zile, după Genius Travel, care, în mod asemănător, întâi și-a anunțat clienții că nu le poate onora vacanțele plătite, iar ulterior a depus cerere de intrare în insolvență la Tribunalul București. Touroperatorul Mareea a avut anul trecut afaceri de 66,3 milioane lei. Într-un clasament realizat de ANAT al celor mai mari 30 de agenții de turism din România, Mareea figurează pe locul 13.
CITEȘTE ȘI Balon de încercare: ce ar fi dacă Banca Centrală Europeană ar cumpăra acțiuni?Agenția precizează că, împreună cu turoperatori membri ANAT și partenerii hotelieri, căută soluții pentru a oferi alternative (relocări) unui număr cât mai mare de turiști.
”Stimați clienți / Stimați parteneri, Cu părere de rău vă anunțăm că MAREEA este începând de astăzi, 03.09.2016, în imposibilitate de a mai onora angajamentele asumate. În consecință vom declanșa procedura de insolvență și vom încerca, în perioada imediat următoare, să gestionăm exclusiv rezervările curente (turiștii aflați în acest moment în unitățile de cazare din țară și străinătate). Astfel, începând cu data de 04.09.2016 nu vom mai putea onora nici una dintre rezervările confirmate. Pentru recuperarea sumelor datorate de către MAREEA, vă rugăm să vă adresați asiguratorului societății (polița de insolvabilitate nr: 8100258X ) și să faceți demersurile necesare pentru recuperarea sumelor. Regretăm întreaga situație precum și neplăcerile cauzate. Cu stimă, Echipa MAREEA”, este anunțul transmis de Mareea clienților săi.
Potrivit News.ro, asigurarea obligatorie pe care agenția trebuie să o aibă pentru a primi licența de funcționare este făcută la Generali România și are un plafon de despăgubire de maximum 50.000 de dolari, o valoare ce poate acoperi daunele doar pentru câteva familii. De altfel, cazul asemănător al agenției Genius Travel de luna trecută a făcut ca Autoritatea Națională pentru Turism să urgenteze trei proiecte la care lucra de ceva vreme. Unul dintre ele presupune ca limita polițelor de asigurare ale agențiilor să crească de cinci ori, iar altul impune deschiderea unui fond de garantare. Dar cea mai dură măsură va fi înființarea unui cont fiduciar în care turiștii să plătească rezervările și din care agenția să nu mai poată folosi banii pentru plata salariilor sau a altor cheltuieli, ci doar pentru vacanțele clienților.
Proprietarul Mareea, Marius Usturoiu, nu a putut fi contactat.
CITEȘTE ȘI Spania propune ca reprezentant la Banca Mondială un fost ministru menționat în documentele Panama LeaksSurse din piața de turism au arătat, pentru Profit.ro, că agenția a început să se confrunte cu probleme de cash-flow în urmă cu câțiva ani, după ce patronul Marius Usturoiu a închiriat două hoteluri pe litoralul Mării Negre, pe care le-a transformat în complexul all-inclusive Mercur Minerva. Potrivit surselor citate, investițiile de peste un milion de euro în acest complex au fost făcute din banii agenției Mareea, din cauza faptului că băncile nu s-au arătat interesate să acorde credite unei companii precum Mareea, lipsită de active valoroase și cu mai multe sedii închiriate.
După ce a închiriat cele 2 hoteluri de la mare, Usturoiu a mai făcut o mișcare, se pare, neinspirată, închiriind și hotelul Rozmarin din Predeal. Cum în România turiștii merg de regulă la munte doar în weekend și de sărbători, încasările Rozmarin nu au acoperit și nu acoperă nici pe departe chiria lunară achitată. Așa că, de 2-3 ani, toate aceste pierderi și cheltuieli cu hotelurile au fost suportate din încasările agenției Mareea, adică din banii turiștilor, susțin sursele Profit.ro.
În plus, în 2013, a avut loc un tragic accident de autocar în Muntenegru, în cadrul unui circuit organizat de agenția Mareea, accident soldat cu 18 morți și 29 de răniți, fapt care a erodat reputația touroperatorului.
CITEȘTE ȘI Premierul scoțian readuce în discuție ideea independenței pentru ca Scoția să rămână în UEÎn urmă cu 2 ani s-a vehiculat pentru prima dată în piața de turism ideea că Mareea riscă să dea faliment, însă compania a reușit să rostogolească datoriile de la un an la altul. În această vară, însă, problemele financiare s-au acutizat, iar o serie de hotelieri de pe litoral au refuzat să mai cazeze turiștii Mareea până când agenția nu-și plătește datoriile.
S-a ajuns, astfel, la situația în care unii turiști, care au plătit cu luni în urmă o vacanță prin Mareea, odată ajunși la recepție, să afle că rezervările nu au fost făcute, hotelierii explicându-le că Marea nu a plătit locurile. Când turiștii au sunat la agenție, li s-a întâmplat fie să fie mutați la un alt hotel, care acceptă încă promisiunile de plată ale Mareea, fie ca agenția, în ultimul moment, să plătească vacanța la hotelul unde turiștii aveau rezervări.
Surse din piață spun de asemenea că, în multe cazuri, Mareea ar fi vândut locuri la hoteluri bine cotate de pe litoral, cu care nu mai avea contracte de ceva vreme, bazându-se pe faptul că va reuși să mute turiștii în ultimul moment în alte hoteluri.
Momentan, nu se știe exact câți turiști vor rămane fără vacanțe în urma insolvenței Mareea, dar dat fiind anvergura agenției, se poate estima că poate fi vorba cu ușurință de câteva sute. Dacă insolvența Mareea ar fi survenit în vârf de sezon și nu la finalul acestuia, ar fi fost afectați mii de turiști, pentru că agenția se situează pe primul loc în țară în ceea ce privește numărul de turiști autohtoni trimiși pe litoralul românesc.
CITEȘTE ȘI Petroliștii străini din Marea Neagră au rămas în "no man’s land" din punct de vedere legal, vor fi "salvați" de GuvernSurse din piața hotelieră estimează că Mareea are în acest moment, la hotelurile de pe litoral, vacanțe contractate și neplătite de peste 1 milion de euro. Acesta a fost și motivul pentru care hotelierii afectați au refuzat, în ultimele luni, să se plângă public de comportamentul de plată al Mareea, temându-se că, astfel, n-ar face decât să agraveze problemele agenției, iar aceasta va trage obloanele fără ca ei să apuce să-și recupereze banii. Mareea a terminat anul trecut cu profit, cifrat la circa 770.000 lei, dar și cu datorii totale de peste 18 milioane lei.
De altfel, unul dintre cei mai mari hotelieri de pe litoral a declarat, pentru Profit.ro, că Marius Usturoiu a promis că își va onora datoriile către companiile holeiere, urmând să deschidă în acest scop o linie de credit de 1 milion de euro. Relatările surselor din piața turistică conturează ideea că insolvența Mareea nu ar fi rezultatul unei fraude, ci un eșec de business al unui antreprenor prea ambițios.
O speță asemănătoare recentă a fost cea a agenției de turism Genius Travel, care luna trecută și-a anunțat clienții prin email că mu vor mai putea pleca în vacanțele pe care deja le plătiseră, pentru că firma va intra în insolvență. Pe 25 august, firma a făcut cerere în acest sens la Tribunalul București. Termenul pentru judecarea cauzei este 13 septembrie. În urma scandalului creat, agenția Genius Travel a fost exclusă din patronatul Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), ca urmare a prejudiciilor create.