Cauza principală: Guvernul a dublat practic nivelul taxelor (accize+TVA) în ultimii 7 ani, iar leul din 2015 nu mai valorează cât leul “tare” din 2008
Recenta ieftinire a prețului internațional al petrolului a readus în memoria colectivă vremurile când benzina se putea achiziționa cu 3 lei/litrul. Însă nu numai în rândul populației există această nostalgie, ci, paradoxal, și în rândul autorităților, care sunt principalele responsabile pentru scumpirile la carburanți din ultimii ani. Guvernul, dar și Consiliul Concurenței, au declarat în repetate rânduri că urmăresc cu atenție modul în care companiile transpun ieftinirea petrolului în prețurile la pompă.
În general, opinia publică are tendința de a considera că la orice reducere cu un anumit procent a prețului petrolului și prețul la pompă să scadă cu același procent. Numai că prețul petrolului este numai unul dintre factorii care influențează prețul la pompă, alături de cursul leu/dolar, de evoluția cererii, a ofertei, a costurilor (de transport, depozitare etc) și, în primul rând, de nivelul impozitării indirecte (accize plus TVA). De altfel, dacă am presupune că petrolul s-ar ieftini cu 99,99% și ar ajunge practic la 0 dolari pe baril, iar celelalte costuri ar fi la rândul lor egale cu 0 lei, un litru de benzină tot ar costa 2,52 lei, atât fiind nivelul accizei și taxei pe valoare adăugată (TVA) aferente acesteia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Guvernul, alături de evoluția petrolului, este principal responsabil pentru dublarea prețului carburanților între 2008 și 2014
Tendința de a considera că orice procent cu care se ieftinește petrolul trebuie să se vadă și în prețul la pompă are la bază evoluția prețurilor din perioada decembrie 2008 - iunie 2014. În decembrie 2008, barilul de petrol Brent era cotat la 45 de dolari, iar un litru de benzină costa 3 lei (3,2 lei unul de motorină). În iunie 2014, barilul de petrol ajunsese la 110 dolari, iar un litru de benzină atingea nivelul maxim înregistrat în România - 6,31 lei (6,29 lei unul de motorină). Cu alte cuvinte, la o dublare a prețului petrolului, s-a dublat și prețul carburanților. Numai că, cel puțin pentru jumătate din scumpirea prețului carburanților, responsabile nu sunt companiile (în vederea acoperirii costului cu materia primă), ci Guvernul, care între timp majorase acciza la benzină, dar și TVA, de la 19 la 24%. Dacă în decembrie 2008, Guvernul colecta la fiecare litru de benzină vândut accize și TVA în valoare de 1,68 lei (1,72 lei în cazul motorinei), în 2014, după majorările de accize, introducerea controversatei supraacize (care va rămâne în vigoare și anul viitor, au decis partidele) și majorarea TVA, trezoreria încasa nu mai puțin de 3,25 lei/l (3,12 lei/l în cazul motorinei).
Evoluția prețului la benzină (în RON și $), a taxelor și a cursului (decembrie 2008 - septembrie 2015)
dec. 2008 | iun. 2014 | sep. 2015 | |
---|---|---|---|
Preț benzină (lei) | 3 | 6,31 | 5,08 |
Taxe (accize + TVA - lei) | 1,68 (0,59 $) | 3,25 (1 $) | 3,02 (0,77 $) |
Companie (lei) | 1,32 (0,46 $) | 3,06 (0,95 $) | 2,06 (0,52 $) |
TVA (%) | 19 | 24 | 24 |
Curs leu/$ | 2,83 | 3,22 | 3,93 |
Preț baril Brent ($) | 45 | 110 | 55 |
Preț benzină ($) | 1,05 | 1,95 | 1,29 |
Un leu din 2015 nu mai valorează cât leul “tare” din 2008
Un alt element decisiv al evoluției prețului la pompă este inflația. Grație politicilor monetare, un leu din 2015 nu mai valorează cât leul “tare” din 2008. Pentru a compara în mod real prețul de 3 lei/l din 2008 cu cel de 5 lei/ din prezent, este importantă evoluția cursului de schimb leu/dolar. De altfel, mai edificatoare este compararea prețului carburanților din 2008 cu cel din 2015 în dolari, și nu în lei. Astfel, la cursul de 2,83 lei/dolar din decembrie 2008, un litru de benzină costa 1,05 dolari, iar unul de motorină 1,13 dolari. La cursul actual, de 3,93 lei/dolar, un litru de benzină costă 1,29 dolari, iar unul de motorină 1,28 dolari. Între timp însă, statul și-a majorat nivelul taxelor colectate (accize + TVA) de la 1,68 lei (0,59 dolari) la benzină la 3,02 lei (0,77 dolari). Și în cazul motorinei situația este similară, statul percepe în prezent accize + TVA în valoare de 2,87 lei (0,73 dolari) față de nivelul de 1,72 lei (0,60 dolari) în decembrie 2008. Cu alte cuvinte, statul este aproape integral responsabil pentru scumpirea cu 0,15 dolari a prețului motorinei, valoarea în dolari a impactului majorării accizei și TVA în litrul de motorină fiind de 0,13 dolari.
Evoluția prețului la motorină (în lei și dolari), a taxelor și a cursului (decembrie 2008 - septembrie 2015)
dec. 2008 | iun. 2014 | sep. 2015 | |
---|---|---|---|
Preț motorină (lei) | 3,2 | 6,29 | 5,05 |
Taxe (accize + TVA - lei) | 1,72 (0,60 $) | 3,12 (0,96 $) | 2,87 (0,73 $) |
Companie (lei) | 1,48 (0,53 $) | 3,17 (0,98 $) | 2,18 (0,55 $) |
TVA (%) | 19 | 24 | 24 |
Curs leu/$ | 2,83 | 3,22 | 3,93 |
Preț baril Brent ($) | 45 | 110 | 55 |
Preț motorină ($) | 1,13 | 1,94 | 1,28 |
Companiile au renunțat în ultimul an la 44% din partea ce li se cuvine din prețul la pompă al benzinei și motorinei. Restul: accize, TVA și inflație
Cu toate acestea, companiile sunt în continuare criticate pe motiv că nu transpun rapid ieftinirile petrolului în prețuri. În ultimul an, petrolul s-a ieftinit cu 55% pe piețele internaționale. În același interval, companiile din România au ieftinit benzina și motorina cu 1,23 lei, respectiv 1,24 lei/l. Efectul favorabil, pentru șoferi, reprezentat de ieftinirea barilului de petrol a fost însă contracarat de alte două două elemente - deprecierea monedei naționale (de la 3,22 lei pentru un dolar în iunie 2014 la 3,93 lei pentru un dolar în prezent) și de structura fixă a accizelor, care au rămas la același nivel. În plus TVA este aplicată și accizelor, ceea ce face ca statul să ia partea leului din orice litru de carburant vândut pe piață.
Aproximativ 60% din prețul achitat de șoferi la pompă nu ajunge la companii, ci la guvernanți. Pentru a anula efectul deprecierii leului, dar și cel al impozitării, și a putea determina cu cât au ieftinit companiile benzina și motorina ar trebui să luăm în calcul doar componenta lor (2,06 lei/l - benzină, 2,18 lei/l - motorină) și să o transformăm în dolari, la cursurile din iunie 2014, 3,22 lei/dolar, respectiv august 2015, 3,93 lei/dolar. În urma calculelor reiese că în ultimul an companiile au ieftinit benzina cu 44,7%, iar motorina cu 43,9%.