Ridicarea licenței Astra, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața RCA, va genera costuri de milioane de euro pentru Biroul Auto Român (BAAR), numit și Biroul Carte Verde. Potrivit surselor Profit.ro, sumele ce vor fi plătite din fondul alimentat de celelalte firme care vând RCA se ridică, doar în prima fază, la 8-10 milioane de euro.
Pentru a achita doar daunele înregistrate de Astra Asigurări în acest moment în afara țării, Fondul de Carte Verde, administrat de Biroul Auto Român (BAAR) va pierde mai bine de jumătate din lichidități, arată informațiile furnizate Profit.ro de surse apropiate situației. Mai precis, suma ce va fi necesară pentru a rezolva fără litigiu cele peste 3.000 de dosare deschise în Spania și Italia șoferilor care au cumpărat RCA de la Astra se ridică la 8-10 milioane de euro, în timp ce disponibilitățile Fondului Carte Verde nu depășesc 15 milioane de euro.
“S-a discutat serios la BAAR despre această situație. Un eventual faliment al Astra va afecta grav sistemul. Aceasta este o certitudine. Nu vă pot spune exact suma finală, dar cred că vă puteți face o idee. Vorbim despre 3.000-4.000 de dosare de daună, majoritatea în Italia. Puneți costul mediu al unui dosar și o să vedeți la ce sume se va ajunge. În opinia mea, se va recurge la majorarea cotizațiilor plătite de ceilalți membri BAAR, mai ales că mai vin dosare din urmă. Nu cred că vor fi suficienți banii din fond”, ne-au spus sursele noastre. Polița Carte Verde este, practic, o componentă a asigurării RCA. În cazul în care vor fi forțați să cotizeze suplimentar pentru a reface fondul Carte Verde, asigurătorii vor încerca să își recupereze banii prin majorarea primei. Mai mult, dacă se va ajunge ca BAAR să fie sancționat, vorbim despre alte costuri de milioane de euro. O estimare clară este greu de făcut în acest moment, însă avem la dispoziție exemplul falimentului firmelor Grup As și Metropol, care vindeau asigurări Carte Verde în perioada în care aceste polițe erau separate de RCA și putea fi achiziționate de la vamă. În urma respectivelor falimente, costul Carte Verde a urcat cu aproximativ 25%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit specialiștilor contactați de Profit.ro, costul unei daune în Spania sau Italia se situează la cel puțin 2.000-2.500 de euro, dar poate ajunge și 4.000 de euro. Un calcul simplu arată că daunele s-ar putea ridica la cel puțin 8 milioane de euro, bani ce urmează să fie plătiți de BAAR.
Nu ieșim din Carte Verde. Alte firme vor plăti însă sume imense
Sursele citate au precizat că aceste sume reprezintă doar costurile dosarelor aflate la plată în acest moment. Situația ar putea fi mult mai gravă, pentru că este de așteptat să apară dosare noi, având în vedere că în cele minimum 2-3 luni care vor trece până la intervenția Fondului de Garantare a Asiguraților rămân valabile polițele RCA cumpărate de românii care conduc în străinătate de la Astra.
“Astra are o tradiție în ceea ce privește expunerea pe țări ca Italia sau Spania. Mulți dintre românii care lucrează și conduc acolo și-au făcut un obicei să cumpere RCA de la Astra, pentru că era mai ieftin. Multe firme de asigurare de la noi renunțaseră complet la acest segment, pentru că aduce daune multe. Astfel, Astra ajunsese, la un moment dat, să aibă și câte 6.000 de dosare pe an din străinătate. Între timp, s-au mai reglat, dar tot aveau minimum 3.000 de dosare pe an, deci vreo 300 pe lună. Ei le plăteau, totuși. Au făcut o prioritate din plata acestor daune. Acum, ele trebuie plătite de către BAAR. Să vedem ce se va întâmpla”, a explicat un specialist care a lucrat direct cu Astra pe acest domeniu.
Cu toate aceste probleme, România nu poate fi exclusă din sistemul Carte Verde, pentru simplu motiv că, spre deosebire de state ca Republica Moldova (exclusă recent), țara noastră este membră a Uniunii Europene.
“Nu au cum să ne excludă din sistem. Nu mai este ca pe vremuri. Suntem membri UE. Nu se mai cumpără asigurare de la Vamă. Cine face astfel de afirmații nu știe ce vorbește. Riscăm, însă, amenzi foarte mari. Oricum, este un haos acum, nu se știe încă exact cine va plăti: BAAR sau FGA. Dacă se limitează plățile la cei 450.000 de lei de la FGA riscăm să fim sancționați sever”, spune o sursă cu experiență în domeniu.
Cum a ajuns Astra datoare la italieni și cum funcționează sistemul Carte Verde
În perioada în care a încercat să “măture” piața RCA, aplicând costuri foarte mici, Astra a identificat o nișă excelentă: sutele de mii de șoferi români care conduc în Italia și Spania. Prețurile RCA în țările respective sunt mult mai mari decât la noi, ajungând și la 2.000-3.000 de euro pentru o mașină modestă.
Astra a vândut masiv și, după o perioadă, a început să fie lovită de daunele venite din Italia și Spania. Dauna medie în cele două țări este între 2.500 și 3.500 de euro, mult mai mare decât în România, unde nu depășește 1.500 de euro. Astra nu a avut până acum probleme cu plata acestor daune. Dacă ar fi avut, ar fi intervenit, potrivit legsilației, Biroul Auto Român.
Asigurătorul corespondent al Astra în Italia, dacă nu primește banii, se adresează biroului auto din țara respectivă. Biroul analizează și plătește dauna către firma italiană, însă, ulterior, se adresează Biroului din România pentru a-și recupera banii. În acest fel, BAAR poate ajunge să plătească din fondul de 15 milioane de euro, pe care îl administrează, daunele unei firme private, cum este acum cazul Astra. Autoritatea de Supraveghere Financiară a ridicat recent licența Astra Asigurări și a decis să ceară falimentul companiei.
Citește mai multe despre efectele falimentului Astra asupra prețului asigurărilor aici
Cum îți recuperezi banii dacă ești client Astra? Ghid pentru asigurații companiei