Ploile și vijeliile din prima jumătate a acestei veri, mai ales vremea proastă din luna iulie, dar și concurența puternică venită din partea miilor de apartamente de închiriat construite în ultimii ani pe litoral, în condițiile în care mulți dintre hotelieri au mărit tarifele în această vară, au făcut ca gradul de ocupare a hotelurilor de pe litoral să scadă, în medie, pe întregul sezon, cu 5-10%, a declarat pentru Profit.ro consultantul hotelier Anca Nedea.
Ea arată că, în lipsa unor statistici oficiale exacte și în timp real, toate informările vehiculate privind numărul de turiști pe litoralul românesc sunt hazardate și cu un mare risc de inexactitate. Ce se știe sigur este că pe întregul litoral există peste 140.000 de locuri în structuri de cazare clasificate. Nu se știe, însă, câte mii de apartamente neclasificate, care operează în regim de închiriere, au fost construite la malul mării (mai ales în stațiunile Mamaia și Năvodari) și câtă capacitate de cazare oferă și localnicii (vezi cazurile Eforie Nord și Sud, Vama-Veche, 2 Mai etc.), mai ales că numărul lor crește puternic de la an la an.
"Neștiindu-se exact ce capacitate de acomodare oferă astfel de apartamente și vile pe litoral, multe fiind neclasificate, și neavând nici date despre gradul lor de ocupare, este greu să estimăm, chiar dacă toate hotelurile sunt pline, că pe litoral au venit într-un weekend 140.000 de turiști, 200.000 sau mai mulți", apreciază consultantul hotelier, fost șef al Autorității Naționale pentru Turism.
Ea spune că, în schimb, din discuțiile cu hotelierii de pe litoral, un lucru este sigur: gradul de ocupare al acestora a scăzut pentru întregul sezon cu 5-10%. Explicațiile sunt mai multe, crede Anca Nedea: în primul rând, vremea capricioasă, mai ales din prima parte a sezonului, i-a ținut pe unii români departe de litoral. Faptul că mulți hotelieri lucrează cu booking.com, în principal, sau alte sisteme de vanzare "on-the-spot", le-a permis turiștilor care fac rezervări prin aceste canale să anuleze vacanța în ultimul moment, în cazul în care vremea se arăta a fi defavorabilă, chiar dacă asta le-a cauzat plata primei nopți de cazare (ca taxă de anulare).
"Au preferat să suporte contravaloarea primei nopți de cazare decât să plătească un sejur din care mare parte însemna vreme rea", afirmă Nedea. Specialistul hotelier precizează că exista metode de contracarare sau minimizare a pirederilor, în aceste situații, pentru hotelieri. De exemplu, dacă ar fi cumpărat pachetul printr-un turoperator, unui turist i-ar fi fost mult mai greu să-și anuleze sejurul. Astfel, o parte importantă din capacitatea de cazare (20-30-40%) ar trebui garantată prin încheierea de contracte tip charter sau allotment, cu turoperatorii specializați din piața de profil.
Totodată, în situațiile în care litoralul se confruntă cu vremea rea, ca în acest sezon, o importanță foarte mare pentru un grad de ocupare bon o reprezintă atractivitatea destinației turistice. Atât timp cât turistul potențial știe că nu are posibilități suplimentare de petrecere a timpului în destinație, atunci când vremea nu permite accesarea serviciilor de plajă, normal că preferă să-și anuleze sejurul.
"Grăitoare este și situația din acest an, în care într-o săptămână au fost anunțate două zile proaste, dar turistul a preferat să-și anuleze întreaga vacanță, deși dacă destinația turistică oferea servicii adiacente de distracție, putea folosi acest timp pentru a-și <<îmbrăca>> sejurul în astfel de servicii. Vorbim de centre de distracții in-door, mall-uri, spectacole dedicate copii, delfinariu, acvariu, cabaret, cazino, spectacole sau restaurante cu specific care oferă programe dedicate ș.a. m. d. Aceste facilități se găsesc, din pacate, doar în Mamaia-Constanța și, sporadic, în restul stațiunilor", a mai spus Anca Nedea.
Pe de altă parte, în special în Mamaia, apartamentele construite în regim de închiriere concurează tot mai puternic hotelurile de trei și patru stele din stațiune. Unii turiști au renunțat la serviciile hoteliere de curățenie zilnică în camere, mic dejun, piscină etc., în favoarea tarifului mai mic practicat de proprietarii de apartamente, care oferă nu doar o cameră, ci și un living, și astfel pot găzdui două familii. "Tariful numai pentru partea de cazare este firesc sa fie mai mic, costurile fiind minime (vorbim de costuri de curățenie și costuri minime de materiale consumabile. În schimb, un resort/hotel face eforturi investiționale și operaționale, ca și de personal, foarte mari, pentru a susține un serviciu integrat oferit turistului, din care costul de masă și cel de personal reprezintă cheltuielile cu impact masiv în operare", mai spune consultantul în turism.
În final, e greu de spus dacă turistul "nu-și fură singur căciula", renunțând la astfel de servicii integrate și preferând să le achiziționeze separat, crede Nedea. El dispune astfel de o "libertate de mișcare" mai mare, putând încerca diferite servicii de food&beverage din destinație dar, în același timp, poate avea multe suprize neplăcute, aceste servicii nefiind garantate, și chiar poate constata că la sfârșitul sejurului costul a fost mai mare. Alegerea unuia sau altuia din tipurile de acomodare oferite depinde foarte mult de profilul consumatorului și de așteptările acestuia.
Pe de altă parte, mai spune Anca Nedea, îmbătați de succesul de anul trecut, mulți dintre hotelierii de pe litoral au mărit tarifele pentru acest sezon, ceea ce i-a împins pe unii turiști nehotărâți și cu bugete limitate către apartamentele în regim de închiriere. O alta caracteristică evidentă pentru acest sezon este preferința românilor pentru capacitatățile de 2 și 3 stele, decizie de cumpărare ce ține, evident, de bugetul pe care sunt dispuși să îl aloce.
Trăgând linie, pentru sezonul 2017, hotelierii au pierdut din turiști, dar n-au pierdut bani, pentru că pierderile de volum au fost compensate în varf de sezon și în ultima perioadă, când vremea bună a permis, prin creșteri tarifare. Din acest sezon, atipic din multe puncte de vedere, cu toții ar trebui să tragem o serie de învățăminte și să gândim strategic, astfel încât în sezonul viitor să atingem un grad mediu de ocupare cât mai bun", a mai spus Anca Nedea.