Comportamentul turiștilor români în ultimele peste două decenii s-a modificat drastic: dacă, în urmă cu 21 de ani, românii plecau în vacanțe cu autocarul, dormeau în hoteluri ieftine și își luau borcane cu mâncare în bagaje, în prezent, caută mai ales vacanțe all inclusive în hoteluri de 4 și 5 stele și destinații din Turcia până în China și din Thailanda până în Cuba ori Republica Dominicană, arată o analiză Christian Tour, dată publicității la 21 de ani de la apariția pe piață a agenției de turism.
“În 1997, când am înființat agenția, puțini români își permiteau să plece în vacanță. Pachetele turistice erau scumpe, ceea ce transforma dorința de a vedea Parisul, de pildă, într-un vis greu de atins. Românii călătoreau cu autocarul până la Paris, dormeau în hoteluri de două stele, dar a doua zi puteau vedeau Turnul Eiffel și Champs Elysees, locuri pe care le știau doar din poze”, relatează Cristian Pandel, proprietarul Christian Tour și acționarul majoritar al companiei, într-un comunicat.
În prezent, românii preferă pachetele care includ transport cu avionul, datorită duratei scurte a călătoriei, și solicită hoteluri bune, cu servicii de calitate. În vacanțele de tip circuit cultural vor ca ghizii să fie foarte bine pregătiți și confruntă permanent informațiile pe care aceștia le furnizează cu ceea ce au citit pe internet înainte de a pleca de acasă.
Datorită internetului, cer și pauze mai dese pe traseu pentru a face fotografii și a le posta pe rețelele de socializare; inclusiv turiștii seniori care călătoresc alături de Christian Tour au conturi pe rețelele de socializare pentru a pune poze din locurile vizitate. Tehnologia are un cuvânt de spus și în ceea ce privește suvenirurile cu care românii revin din vacanțe. Astfel, dacă în urmă cu 21 de ani, cei care călătoreau peste granițe cumpărau din destinațiile vizitate mai ales “suveniruri culinare” precum brânză din Franța, ulei de măsline din Grecia, tocănițe de legume din Bulgaria, acum alocă bani pentru telefoane mobile, camere foto sau chiar laptopuri. Se cumpără și parfumuri, produse cosmetice și bijuterii.
În cei 21 de ani de activitate a agenției, circa 1,5 milioane de români au ales să își facă vacanțele alături de Christian Tour, prima agenție de turism care a lansat pe piață pachete în destinații precum Zakynthos și Gran Canaria și a creat pachete speciale pentru seniori.
"Parcursul Christian Tour arată că oricine este serios, perseverent până la încăpățânare, investește timp și energie în proiectele sale și, mai presus de acestea, crede într-un vis poate transforma acel vis în realitate. Din păcate, în România ne lipsesc exemplele și modelele care să-i încurajeze pe cei cu spirit antreprenorial să-și pună visele în practică, în contextul în care este generalizată credința că doar prin șpăgi ori pile poți ajunge sus”, spune Pandel.
În perioada ianuarie-iulie 2018, vânzările companiei au depășit 70 de milioane de euro, în comparație cu cele circa 67 de milioane de euro în 2017.
Reprezentanții touroperatorului estimează că, până la finele anului, vor realiza vânzări de 85 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o creștere de 25% față de 2017.
Touroperatorul deține 40 de agenții proprii în România și este prezent în Polonia, Serbia, Republica Moldova, Grecia, Turcia, Spania și Statele Unite ale Americii (divizia online).