La Campionatul Mondial de fotbal din SUA, din 1994, Alin Burcea a dus 180 de turiști români care au trecut oceanul doar ca să vadă meciurile naționalei. De atunci, șeful agenției Paralela 45 a pregătit pachete turistice pentru suporteri de fiecare dată când România s-a calificat la un turneu final. Acum a închiriat un avion de la Blue Air și va trimite suporterii cu charterul la meciurile naționalei din grupele Euro 2016.
Dacă România ar fi fost o echipă puternică precum Brazilia, pe care te bazezi că ajunge cel puțin în semifinale, Burcea ar fi urmărit tabloul meciurilor și s-ar fi hazardat să rezerve locuri în hoteluri și să pună zboruri și la partidele eliminatorii. "Dar România nu e Brazilia", spune șeful Paralelei 45, care a pregătit pentru Euro 2016 mai multe tipuri de pachete turistice.
Din păcate, acest campionat este primul la care participă România și unde Federația Română de Fotbal nu mai poate pune la dispoziția agențiilor de turism bilete la meciuri. Când a întrebat de bilete, pentru ca pachetul oferit de agenție să fie complet, cei ce la FRF i-au răspuns lui Burcea că UEFA nu le mai permite să le vândă. În schimb, Federația i-a propus lui Burcea să fie unul dintre sponsorii naționalei la acest campionat, iar suma cu care agenția trebuia să vină era 300.000 de euro. "E o sumă foarte mare, pe ideea să lucrăm cu ei, dar fără să ne dea bilete la meciuri. Atunci pentru ce să dau sponsorizarea? Doar ca să fim parteneri oficiali? Noi le-am propus 100.000, dar n-au acceptat", povestește Alin Burcea.
Agenția a fost nevoită, în acest caz, să construiască pachetele fără bilete, urmănd ca suporterii să le cumpere singuri. Sistemul de alocare a biletelor la turneu final este total diferit de cel obișnuit, de vânzare. UEFA organizează o licitație electronică la câteva luni, iar cei interesați își pot exprima preferințele online. Cum număr de solicitări de bilete este mai mare decât locurile disponibile, UEFA efectuează o tragere le sorți, în urma căreia se va stabili cine și-a "câștigat" dreptul de a viziona live meciurile, cu condiția efectuării unei plăți online a biletului. Federația Română de Fotbal (FRF) a anunțat deja că suporterii români vor beneficia, pentru faza grupelor, de 15.000 de bilete pentru meciul cu Franța, de 11.000 pentru cel cu Elveția (care va avea loc pe Parc des Princes, Paris pe 15 iunie) și de 11.000 pentru cel cu Albania (care urmează să se desfășoare pe 19 iunie pe Stade des Lumieres, Lyon).
Biletele la Franța-România, meciul de deschidere de pe 10 iunie 2016, de pe Stade de France, Saint Denis, sunt de 3-4 ori mai scumpe decât cele ale unui meci obișnuit din faza grupelor. De altfel, biletele la Franța-România sunt cele mai scumpe din întregul turneu, cu excepția finalei. Un bilet categoria 4 va costa un suporter român 75 de euro, de trei ori mai scump decât același tip de bilet pentru celelalte două meciuri din faza grupelor, cele cu Elveția și Albania. Pentru un bilet de categoria 3, fanii tricolori vor fi nevoiți să plătească 195 de euro (față de 55 de euro la meciurile cu Albania și Elveția), pentru unul de categoria 2, 395 de euro (față de 105 euro celelalte două meciuri), iar pentru unul de categoria 1, 595 de euro (comparativ cu 145 de euro cât îi costă să urmărească România-Albania sau România-Elveția).
A doua zi după tragerea la sorți, pe 13 decembrie, Burcea a trimis în Franța o echipă care a negociat și a rezervat locuri la hotelurile din Paris și Lyon, unde România urmează să dispute meciurile din grupe. Cele mai multe astfel de locuri sunt rezervate pentru cei care merg pe cont propriu, cu mașinile personale. Un loc în cameră dublă într-un hotel din Paris sau Lyon, cu mic dejun, costă de la 75 de euro pe noapte.
Un alt tip de pachet, care costă 600 de euro + 150 de euro, taxe de aeroport, presupune transportul București-Paris și retur, cu Tarom, o noapte de cazare cu mic dejun la un hotel de trei stele, tur panoramic Paris, cu prânz inclus, transferuri aeroport-hotel-aeroport, transfer hotel-stadion Stade de France, pentru pentru vizionarea meciului Franța-România sau la stadionul Parc des Princes pentru vizionarea meciului România-Eleveția.
Același program și același preț îl vor avea și pachetele pe charterele care vor pleca în ziua fiecărui meci către Franța. Avionul pleacă la 7:30 dimineața din București, ajunge în jur de 10:00 la Paris, apoi suporterii fac un tur de oraș cu autocarul cu care seara merg la meci. A doua zi dimineața zboară înapoi în București. Burcea spune că la ultimul meci din grupe, cel din 19 iunie, de la Lyon, Blue Air a pus la dispoziție o aeronavă care trebuie să se întoarcă în aceeași noapte.
"Din câte știu de la FRF, la primul meci sunt 15.000 de bilete pentru spectatorii români și, din câte am înțeles, e cerere pentru 35.000. E o cerere foarte mare. Astăzi nu se mai găsesc locuri pe cursele regulate din acele zile. Eu am reușit să blochez niște locuri, vreo 200 pe cursele regulate și câte 150 la fiecare charter", a mai spus Burcea, care a lansat pachetele pentru Euro 2016 săptămâna trecută, la târgul de turism.
Dacă România se va califica mai departe, Burcea nu știe câte locuri va putea rezerva pe cursele aeriene, însă spune că la hoteluri "se rezolvă". Șeful agenției Paralela 45 a observat că, spre deosebire de campionatele trecute, românii au acum mai mulți bani, și 1.000 de euro nu li se mai pare o sumă imposibilă.
Naționala de fotbal a României va juca în grupa A la Euro 2016, alături de selecționatele Franței, Albaniei și Elveției. România va disputa în compania Franței, pe 10 iunie 2016, meciul de deschidere al campionatului.