Multe dintre companiile care încearcă să negocieze cu Tarom pentru închirierea unor curse charter cu care să aducă sau să trimită turiști în străinătate se izbesc de un zid și nu reușesc să ajungă la un acord. Printre ele se numără și Meshek Wings, turoperator israelian care a adus anul trecut 33.000 de turiști în România. Nici în acest an nu a reușit să se înțeleagă cu cei de la Tarom și astfel va aduce toți turiștii cu aeronave Blue Air.
Toate cele opt chartere săptămânale ale Meshek care vor aduce israelieni în România vor fi operate cu aeronave ale Blue Air. "Noi am vrut și cu Tarom. A fost foarte grea negocierea cu ei și n-am ajuns la o cale comună nu pe tarife, ci pe condiții, și nu mă refer la condiții de anulare", a declarat miercuri într-o conferință Meidan Butnaru, directorul comercial al Meshek. Când se dă o ofertă charter, a explicat el, de obicei sunt niște clauze care trebuie să apară, iar la Tarom nu au apărut. "Și nici nu ne-au răspuns de ce nu apar, și atunci am lăsat-o baltă", a adăugat el.
Din acest motiv, cei peste 30.000 de israelieni vor veni în acest an, ca și în 2015, tot cu Blue Air. Vor ajunge și 3.000 de turiști ai Meshek cu Tarom, dar pe curse regulate, ca și anul trecut, nu pe charter. "Nu reușim să lucrăm cu ei pe chartere", a mai spus Butnaru.
Din această vară, firma israeliană își va mări numărul zborurilor pe litoral de la două la trei și va opera și un zbor la Oradea, unde își propune să aducă în jur de 2.000 de turiști. În total, pentru acest an, turoperatorul estimează că va trimite în România mai mult de 35.000 de turiști. Anual, ajung în țară în jur de 220.000 de israelieni, dar Butnaru crede că dintre ei, aproximativ 100.000 nu sunt turiști care vor să viziteze țara, ci oameni de afaceri sau jucători la cazinouri.
Nici Corina Martin, președinta Asociației Litoral Delta Dunării, prezentă la conferința Meshek, nu e mulțumită de colaborarea cu Tarom și spune că politica operatorului aerian național de a nu sprijini zboruri interne nu ajută deloc turismul românesc. Ea povestește că în noiembrie anul trecut s-a întâlnit, împreună cu mai multe asociații de promovare din țară și cu reprezentanții aeroporturilor din acele zone, cu conducerea Tarom încercând să intermedieze operarea unor curse interne. Martin povestește că i-a întrebat pe cei de la Tarom de ce nu sunt de acord, de atâția ani, să introducă zboruri Constanța-Timișoara, Constanța-Oradea, Constanța-Cluj sau Constanța-Suceava, pentru a sprijini mai mult circulația internă în România. "Răspunsul lor a fost «nu ne interesează turismul românesc și credem că destinațiile din România nu sunt pregătite să primească turiști». Ni s-a explicat că Tarom e o societate comercială și trebuie să aibă profit, dar le-am spus că sunt pe pierderi de mulți ani", a mai spus Martin.
Revenind la turiștii israelieni la care Tarom a renunțat atât de ușor, cele 8 chartere săptămânale de anul trecut au propulsat această țară pe locul doi în topul emițătorilor de turiști, după Germania. Israelienii sunt turiștii străini care, în ultimul an, au avut cea mai importantă creștere ca număr, în România. Dacă în 2014 au ajuns în 139.000 de turiști din Israel, potrivit datelor INS, anul trecut au venit în România peste 219.000 de persoane din această țară, ceea ce arată o creștere de peste 57%.
Cei mai mulți turiști străini au ajuns anul trecut din Germania (266.000), Israel (219.000), Italia (211.000), Franța (134.000), SUA (130.000), Marea Britanie (125.000) și Ungaria (120.000). În 2014, topul a fost condus de Germania (234.000), Italia (184.000) și Israel (139.000).
Ministrul Transporturilor a trimis, la jumătatea lui februarie, Corpul de Control la compania Tarom pentru a analiza mai multe aspecte tehnice privind activitatea operatorului aerian, dar și întâzierile înregistrate la diferite curse. Ministrul a anunțat, în plenul Senatului, un plan de restructurare a companiei, în timp ce președintele Senatului l-a calificat drept "incapabil" pe actualul director general al companiei, pentru că a nu realizat această restructurare.