Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) reacționează la investigația Consiliului Concurenței, care acuză mai multe agenții de înțelegeri pe prețul vacanțelor, susținând că în urma acestei verificări, asociația își dorește să identifice împreună cu instituția care face cercetări soluții prin care să se reducă numărul falimentelor agențiilor de turism. ANAT neagă că membrii săi ar fi participat la înțelegeri anticoncurențiale.
Fără să explice dacă au existat sau nu înțelegeri pe preț între agenții, ANAT își declară, împreună cu membrii săi, "întreaga disponibilitate" pentru a clarifica informațiile care le-au trimis controalele Concurenței. ANAT e dispusă să aducă lămuriri suplimentare despre specificul activității agențiilor de turism turoperatoare și detailiste în România, Uniunea Europeană și chiar din afara granițelor Uniunii Europene.
În plus, față de aspectele analizate, asociația se arată preocupată și de alte aspecte menite să ducă la instituirea în România a unei piețe a agențiilor de turism "cu adevărat eficientă și concurențială, aptă să asigure consumatorilor servicii calitative într-o manieră durabilă".
CITEȘTE ȘI Consiliul Concurenței a început o investigație pe piața pachetelor turistice, pentru a stabili dacă agențiile s-au înțeles între eleReprezentanții ANAT speră ca în urma controlului, asociația să identifice, împreună cu Consiliul Concurenței și celelalte instituții responsabile ale statului, modelul optim de criterii necesare înființării și funcționării unei agenții de turism, precum și modelul necesar de asigurare integrală a banilor achitați de clienți pentru serviciile de călătorie comandate, pentru protejarea intereselor turiștilor consumatori, dar și pentru susținerea activității specifice a agențiilor de turism corect plătitoare de taxe și impozite în România
"Asociația Națională a Agențiilor de Turism și membrii săi au acționat mereu în spiritul unui mediu puternic concurențial și nu au participat niciodată la înțelegeri anticoncurențiale, verificarea demarată de către Consiliul Concurenței oferindu-ne posibilitatea de a dovedi acest lucru", se arată într-un comunicat al ANAT.
Consiliul Concurenței a anunțat luni că a declanșat prima investigație pe piața produselor turistice și a pachetelor de servicii turistice, anchetă ce vizează o posibilă încălcare a regulilor de concurență de către agenții de turism, la care au fost efectuate inspecții inopinate. Investigația a fost declanșată în urma unor informații primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe platforma avertizorilor de concurență.
Agențiile de turism vizate sunt, potrivit News.ro, care citează surse din Consiliul Concurenței, Paralela 45, Paravion, Mareea, Christian Tour, Perfect Tour, HappyTour, Eurolines, Klever Travel, Europabus, Eximtur, Danubius Travel și Amarino.
Autoritatea de concurență suspectează unele agenții de turism că își coordonează politicile comerciale în scopul impunerii unui nivel minim de preț de vânzare a produselor turistice și/sau pachetelor de servicii turistice și al menținerii unui status-quo pe piață, începând cu anul 2013.
ANAT are ca principali membri 500 de agenții de turism, cele mai importante din țară, ce cumulează peste 85% din vânzările de pachete turistice și servicii de călătorie. Agențiile membre ANAT au împreună peste 5.000 de angajați și vânzări cumulate de aproximativ un miliard de euro.