ANAT: Asigurătorii nu acceptă mărirea plafonului de asigurare, cerută de 3-4 ani de ANAT

ANAT: Asigurătorii nu acceptă mărirea plafonului de asigurare, cerută de 3-4 ani de ANAT

În așteptarea unei soluții, turiștii rămân agățați de speranță

scris 19 aug 2016

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a cerut de câțiva ani majorarea limitei de asigurare a agențiilor, dar companiile de asigurări nu au fost de acord, spune Alin Burcea, președintele Asociației. El susține că pe miniștrii care s-au ocupat în ultimii ani și de turism nu i-a interesat tema asigurării banilor turiștilor.

Burcea crede că singura modalitate viabilă de a asigura turiștii este crearea unui fond de garantare, și nu mărirea limitei de asigurare și, cu atât mai puțin, înființarea unui cont fiduciar. Afirmațiile sale vin în contextul în care, ieri, Autoritatea Națională pentru Turism a anunțat, prin intermediul Profit.ro, că, urmare a problemelor pe care turiștii agenției Genius Travel le-au avut în ultimele zile, când s-au trezit și fără vacanțe, și cu banii luați, va urgenta trei proiecte la care lucra de ceva vreme. Unul dintre ele presupune ca polițele de asigurare ale agențiilor să crească de 5 ori, iar altul, înființarea unui fond de garantare. În paralel se lucrează și la înființarea unui cont fiduciar în care turiștii să plătească rezervările și din care agenția să nu poată folosi banii pentru plata salariilor sau a altor cheltuieli, ci doar a vacanțelor respective.

Urmărește-ne și pe Google News

Contul fiduciar, arată însă Burcea, a fost prezentat de către reprezentanții Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) la Consiliul Consultativ și a fost depășit. "Ei cred că acest cont fiduciar este în interesul hotelierilor. Incorect. Este în avantajul turiștilor. Hotelierii uită că jumătate din ei cer banii în avans, pe care agenția turoperatoare îi dă din resurse proprii. În plus, contul fiduciar se aplică și hotelierilor, astfel încât, în această situație, ei nu vor putea folosi banii turiștilor decât când aceștia intră în hotel", mai spune Burcea.

EXCLUSIV Cazul Genius Travel schimbă piața: Limita polițelor de asigurare urcă de 5 ori, agențiile nu mai pot cheltui banii clienților pe salarii și utilități CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cazul Genius Travel schimbă piața: Limita polițelor de asigurare urcă de 5 ori, agențiile nu mai pot cheltui banii clienților pe salarii și utilități

El adaugă că, în ceea ce privește majorarea limitei de asigurare la 50.000 de euro pentru detailiști și 250.000 pentru agențiile turoperatoare, măsura este cerută de ANAT de 3-4 ani. "Dar firmele de asigurări nu doresc și, în general, nu sunt interesate de produs. Tema este depășită", susține șeful ANAT.

În opinia lui Burcea, singura modalitate de a asigura turiștii este înființarea unui fond de garantare la care să participe, în funcție de volumul afacerilor, toate agențiile din piață. În cazul în care una dintre ele va intra în insolvență, turiștii vor fi despăgubiți din acest fond.

Șeful ANAT susține totodată că instituțiile care au condus turismul nu s-au implicat de-a lungul anilor în acest subiect. "Vina este a miniștrilor care au fost la turism în ultimii ani, cărora le-am spus despre tema asigurării banilor turiștilor și pe care nu i-a interesat", susține Alin Burcea.

După ce agenția Genius Travel a lăsat mai mulți turiști și fără bani, și fără vacanțe, reprezentanții Autorității Naționale pentru Turism (ANT) s-au hotărât să urgenteze trei proiecte la care lucrau de ceva vreme și care ar proteja mai mult turiștii în cazul în care agenția unde au plătit vacanțele are probleme. În primul rând, polița de asigurare împotriva insolvenței sau falimentului va avea un plafon majorat substanțial. Agențiile detailiste, care se asigură acum cu polițe de 10.000 de dolari, vor avea poliță de 50.000 - 100.000 de euro, iar turoperatorii - 250.000 de euro, față de 50.000 de dolari acum, a declarat, joi, pentru Profit.ro George Borună, directorul general al Direcției Generale de Control și Autorizare din cadrul Autorității Naționale pentru Turism (ANT). Pentru o poliță de 100.000 de euro, o agenție trebuie să plătească 3-5% pe an, deci 3-5.000 de euro pe an. "Nu bagă pe nimeni în faliment", spune Borună.

ANT: Cazul Genius Travel pare infracțiune. Poliția București a intrat pe fir și face cercetări CITEȘTE ȘI ANT: Cazul Genius Travel pare infracțiune. Poliția București a intrat pe fir și face cercetări

O a doua măsură, agreată și de marile agenții de turism, ca și prima, de altfel, este înființarea unui fond de garantare, la care firmele din domeniu să participe cu o sumă în funcție de veniturile înregistrate de la turiști. În cazul insolvenței unei agenții, turiștii vor fi despăgubiți cu bani din acest fond.

A treia măsură, mult mai delicată, nu este deloc pe placul agențiilor de turism. ANT vrea să introducă un așa numit "cont fiduciar" în care să fie plătite vacanțele turiștilor. "Turistul, în momentul în care vine la agenție, plătește vacanța într-un anumit cont înregistrat la o bancă. Agenția va trebui să meargă la o bancă și să-și înregistreze un cont, care se va numi contul fiduciar. La orice bancă vrea", explică George Borună. Acest cont e separat total de celelalte, iar în el vor intra toți banii pe care-i primește agenția de la turiști. Pentru a putea face plăți din acel cont, agenția se va duce la bancă cu documente doveditoare că suma merge exact la hotelul cerut de clientul respectiv și nu este folosită pentru alte plăți.

Cazul Genius Travel: asigurarea acoperă vacanțele pentru doar 10-15 familii, turiștii pot aștepta banii câțiva ani. ANAT a exclus agenția CITEȘTE ȘI Cazul Genius Travel: asigurarea acoperă vacanțele pentru doar 10-15 familii, turiștii pot aștepta banii câțiva ani. ANAT a exclus agenția

Proiectele sunt promovate în contextul în care agenția Genius Travel pare a fi intrat în colaps financiar, iar o parte dintre clienți au și fără vacanțe, și fără banii plătiți pe ele. Nu se știe exact câți clienți sunt afectați, dar surse din piață vorbesc de câteva sute. Problema este că asigurarea de 10.000 de dolari acopera doar vacanțele a 10-15 familii și că majoritatea clienților riscă să-și poată recupera banii în câțiva ani sau, poate, niciodată.

Agenția a anunțat clienții vineri, printr-un email, să nu mai plece în vacanțe, pentru că intră în faliment, iar sâmbătă le-a trimis un alt mesaj, în care susținea că problemele s-au rezolvat. Marți, însă, firma a trimis un alt email în care susținea din nou că intră în insolvență și nu mai poate plăti vacanțele turiștilor. Există, însă, turiști care între mesajele doi și trei au plecat în vacanțe în afara țării și au constatat la fața locului că nu-i primește nimeni în hotel și dacă vor să rămână în vacanță trebuie să o plătească din nou.

viewscnt
Afla mai multe despre
agentii
asigurari
ministri
anat
genius travel