Ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (UE), fără un acord, va duce la scumpirea importurilor, pentru România, cu 10-18%, și va avea implicații serioase pentru transportul rutier și schimburile comerciale dintre cele două state, potrivit unei analize publicate, joi, de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
În prezent, între UE și Regatul Unit există un acord preliminar de retragere și a fost pregătit un document general referitor la viitoarea relație UE - Regatul Unit. Acordul preliminar de retragere a fost aprobat de guvernul britanic și de șefii de stat ai UE. Camera Comunelor a Regatului Unit a respins acest acord la 15 ianuarie 2019 cu o majoritate covârșitoare, arată news.ro.
UNTRR atenționează că probabilitatea unui Brexit ”dur”, fără acord, este foarte mare, cu implicații serioase pentru companiile de transport rutier de marfă și companiile logistice din Regatul Unit, UE27 și Spațiul Economic European (SEE).
CITEȘTE ȘI Cadoul fiscal oferit de Guvern constructorilor poate fi otrăvit. Fără o creștere a veniturilor, multe firme trebuie să își regândească integral modelul de afaceri”Toate produsele pe care România le va importa din Regatul Unit vor fi mai scumpe. Estimările arată că toate costurile vor crește între 10-18% tocmai datorită timpilor de așteptare, procedurilor administrative și a costurilor cu taxele vamale pentru produsele care vor fi transportate din Regatul Unit și UE”, a declarat secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
La sfârșitul anului 2018, Comisia Europeană (CE) a luat în considerare și varianta unui Brexit fără acord. La 19 decembrie 2018, a fost prezentat un plan de contingență (plan B) care include o serie de propuneri legislative în cazul în care Marea Britanie ar părăsi UE fără un acord.
”Planul și propunerile legislative conțin măsuri unilaterale ale UE pentru accesul pe piața UE a transportatorilor rutieri stabiliți în Regatul Unit și pentru controlul vamal. Aceste propuneri trebuie examinate și adoptate de Parlamentul European și de Consiliu. Intrarea lor în vigoare va depinde de măsurile reciproce britanice pentru transportatorii stabiliți în UE27. Comisia Europeană ar putea prezenta mai multe propuneri legislative privind transportul rutier de mărfuri”, se arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI Isărescu avertizează că băncile ar putea muta activele și n-ar mai cumpăra titluri de stat românești, în condițiile noii taxe bancareUNTRR avertizează că operatorii de transport ar trebui să se pregătească din timp, în condițiile în care multe aspecte sunt incerte. La 30 martie 2019, Regatul Unit ar urma să iasă din UE. Asta va implica, fie că va exista sau nu un acord, că formalitățile vamale vor trebui respectate de operatorii stabiliți de UE, SEE și Marea Britanie, potrivit UNTRR. Astfel, operatorii de transport rutier de marfă și operatorii de logistică vor avea mai multe opțiuni, inclusiv aceea de a efectua ei înșiși formalitățile vamale, de a lăsa la latitudinea clientului această operațiune sau de a externaliza acest serviciu.
”În cazul în care operatorii de transport nu vor efectua formalitățile vamale ei înșiși, vor trebui, cel puțin, să se asigure că toate documentele au fost completate corect înainte de începerea cursei. În cazul în care autovehiculul va fi oprit pentru control, toate documentele trebuie să fie completate corect”, se arată în comunicat.
Licențele de transport, o altă problemă
Totodată, la 30 martie 2019, este posibil ca licența de transport/comunitară să nu va mai fie suficientă pentru operatorii de transport care au firme cu sediile în UE și SEE și care efectuează operațiuni de transport către și din Regatul Unit.
”Pentru firmele de transport rutier de mărfuri și firmele logistice cu sediile în Regatul Unit, licențele comunitare și copiile conforme eliberate de autoritățile competente din Regatul Unit vor înceta să mai fie valabile și vor trebui să fie înlocuite cu un echivalent britanic. În cazul în care UE și Regatul Unit vor conveni asupra unui acord de liber schimb multilateral și vor include norme privind accesul la piața transportului rutier de mărfuri, nu ar trebui exclusă introducerea autorizațiilor pentru operatorii care au sedii în Regatul Unit și în UE în vederea efectuării transporturilor bilaterale, terță țară sau operațiuni de tranzit”, se arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI Londra anunță un sistem bazat pe competențe care să reducă imigrația după Brexit: Toată lumea va avea nevoie de o autorizare înainte să poată veni aici!Astfel, cabotajul s-ar putea să nu mai fie permis, iar un astfel de acord este improbabil. În aceste condiții, operatorii de transport rutier de marfă și operatorii de logistică ar trebui să evalueze de urgență impactul asupra operațiunilor lor actuale și să încerce să estimeze numărul de autorizații necesare pentru diferitele tipuri de operațiuni de transport pe care le efectuează, potrivit UNTRR.
Începând cu 30 martie, autorizațiile CEMT vor fi necesare pentru operatorii britanici în vederea efectuării transporturilor rutiere internaționale de mărfuri pe teritoriul statelor membre UE și SEE și, la rândul lor, operatorii de transport din UE și SEE vor trebui să utilizeze autorizații CEMT în vederea efectuării transporturilor rutiere internaționale de mărfuri pe teritoriul Regatului Unit.
”În prezent, aceste autorizații sunt limitate la număr și nu sunt disponibile pentru operațiunile de transport către și din Regatul Unit. Începând cu 30 martie 2019, utilizarea autorizațiilor CEMT ar putea fi singura modalitate de a efectua anumite operațiuni de transport către Regatul Unit. Autorizația CEMT se utilizează pentru 3 curse, după care vehiculul trebuie să ajungă în țara de origine, astfel că sunt avantajate companiile britanice spre deosebire de cele românești care operează, de exemplu, relația Marea Britanie- Franța sau Marea Britanie-Germania”, se arată în comunicat.
Certificatele de calificare profesională, un alt semn de întrebare
În plus, UNTRR avertizează că, de la 30 martie 2019, certificatele de calificare profesională continuă pentru operatorii de transport rutier de mărfuri eliberate de autoritățile competente din Regatul Unit ar putea înceta să mai fie valabile în UE.
CITEȘTE ȘI Un milion de autoturisme, cumpărate de români în 2018. Piața de autoturisme noi a crescut cu 23%, cea de mașini second-hand din Germania a scăzut”Autoritățile britanice au precizat că astfel de certificate eliberate de statele membre ale UE sau SEE vor fi acceptate în Regatul Unit. Certificatele de competență profesională pentru șoferi eliberate de autoritățile competente din Regatul Unit vor înceta, de asemenea, să fie valabile”, se arată în comunicat.
Astfel, șoferii britanici care lucrează pentru o companie cu sediul într-una din statele UE 27 sau șoferii cetățeni ai UE 27 care au reședința în Regatul Unit (țara de reședință), dar care sunt angajați la o firmă cu sediul într-una din statele UE 27, vor trebui să urmeze cursuri profesionale în statele membre UE 27, respectiv în țara în care firma, care a angajat acei șoferi, își are sediul. Regatul Unit a precizat că va recunoaște aceste certificate emise de statele membre UE 27.
”Șoferii britanici care nu sunt rezidenți pe termen lung în UE și care sunt angajați la o firmă cu sediul într-una din statele UE 27 vor trebui să obțină un atestat de conducător auto de la autoritatea competentă din statul membru în care firma își are sediul”, se arată în comunicat.
UNTRR a subliniat că nu va fi introdusă viza pentru a intra pe teritoriul Regatului Unit și nici cetățenii britanici nu vor avea nevoie de viză pentru a intra în UE. Cu toate acestea, șoferilor profesioniști li se va recomanda să folosească mai degrabă pașaportul decât cartea de identitate pentru cursele către și din Marea Britanie.
”Există voci care susțin că ar fi mai sigură utilizarea pașapoartelor, totuși și astăzi cetățenii din România pot merge cu cartea de identitate în Elveția și Norvegia, cele două țări fiind parte a spațiului Schengen, dar și în Serbia, Muntenegru, Albania, Bosnia-Hertegovina, care nu sunt în spațiul Schengen, însă există un acord între UE și țările în cauză. Regatul Unit nu face parte din spațiul Schengen”, se arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Vânzarea activelor Oltchim a fost finalizată. Vuza a transferat în Olanda controlul juridic direct asupra ChimcomplexControale împotriva migrației ilegale
O altă problemă este reprezentată de autovehiculele grele de transport marfă care intră în Marea Britanie sau care ies din Marea Britanie. Acestea sunt oprite la frontieră în vederea verificării identității și, atunci când intră în Marea Britanie se mai efectuează și controale împotriva migrației ilegale. Acestea din urmă sunt aleatorii, dar deja provoacă timpi de așteptare mari la frontiere.
”După retragerea Regatului Unit din UE, vor fi sporite controalele menționate anterior. Se vor adăuga, de asemenea, atât controalele vamale cât și verificarea autorizațiilor. Regatul Unit a precizat deja că nu va introduce controale vamale sistematice la frontierele sale, dar ar putea redirecționa unele mărfuri pentru a fi verificate în anumite puncte vamale (s-au menționat Heathrow și Holyhead)”, se arată în comunicat.
În plus, provocările legate de criza migrației ilegale vor continua, iar verificarea autovehiculelor în vederea depistării persoanelor clandestine vor continua să fie efectuate la frontierele din afara UE și ar putea fi întărite aleatoriu.
”Transportatorii români sunt sfătuiți să facă instructaje cu șoferii pentru prevenirea incidentelor cu imigranții atunci când conduc în Regatul Unit pentru că, în cazul în care sunt depistate persoane clandestine în autovehicul, amenzile sunt foarte mari. În acest sens, UNTRR pune la dispoziția celor interesați trei broșuri informative pentru șoferii români de camioane și autocare, cu privire la „Codul de practică”, „Prevenirea furturilor de și din camioane” și „Prevenirea migrației ilegale”. Cele trei broșuri detaliază sfaturi practice și oferă date de contact ale autorităților competente care pot fi sesizate în cazul unui incident”, se arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI Constructori din Austria, Turcia, Spania și China vor autostrada Ploiești-Brașov. Numele companiilor, pe care Guvernul nu le divulgă. Taxă de autostradă. "Una dintre provocările inginerești cele mai complexe"În plus, anumite mărfuri, cum ar fi fructele și legumele proaspete, carnea, peștele, florile, vor fi, de asemenea, supuse controalelor fitosanitare la frontiere și ar putea necesita pregătirea unei documentații specifice.
”Alte tipuri de mărfuri, cum ar fi animale vii sau deșeurile, pot, de asemenea, să facă obiectul unor cerințe suplimentare specifice. Operatorii de transport rutier de marfă și de logistică ar trebui să verifice întotdeauna cu clienții lor aceste aspecte referitoare la verificările care ar fi necesare și dacă va fi disponibilă documentația necesara. Autovehiculele pot fi oprite în cazul în care documentele nu sunt complete. Regatul Unit a precizat că nu va impune verificări sistematice pentru astfel de mărfuri”, se arată în comunicat.