ANALIZĂ Preț la pompă schimbat pentru șoferi. Cât ar fi costat și cât vor costa carburanții de la 1 ianuarie

ANALIZĂ Preț la pompă schimbat pentru șoferi. Cât ar fi costat și cât vor costa carburanții de la 1 ianuarie
scris 5 dec 2019

Un litru de benzină ar urma să coste, de la 1 ianuarie, între 5,13 și 5,26 lei, iar unul de motorină, între 5,29 și 5,41 lei, în urma deciziei Parlamentului de eliminare a supraaccizei, relevă calcule Profit.ro, însă acest calcul este valabil doar în situația în care celelalte elemente care influențează prețul rămân constante. Impactul deciziei Parlamentului, care încalcă însă legislația europeană, este de aproximativ 45 de bani/l, iar în cazul în care, de teama Comisiei Europene, guvernanții vor corecta accizele la nivelul minim impus de UE, acest impact se va reduce cu 6 bani/l, la 39 de bani/l.

Cadouri de Crăciun - recomandările cu care nu poți da greș CITEȘTE ȘI Cadouri de Crăciun - recomandările cu care nu poți da greș
Urmărește-ne și pe Google News

De la 1 ianuarie 2020, dacă legea prin care se elimină supraacciza nu ar fi fost adoptată, nivelul accizelor la benzină și motorină ar fi trebui, potrivit prevederilor Codului Fiscal, să fie actualizate cu rata inflației anunțată de INS în octombrie, de aproximativ 3,4%. Astfel acestea ar fi urmat să se majoreze de la 2.038,62 lei/1.000 l la 2.107,93 lei/1.000 l, în cazul benzinei, și de la 1.895,94 lei/1.000 l la 1.960,40 lei/1.000 l, în cazul motorinei.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Cu alte cuvinte, în absența legii votate miercuri în Parlament, prețul unui litru de benzină trebuia să urce cu aproximativ 8 bani, până la 5,7 lei/l benzina și 5,85 lei/l motorina.

În prezent, la stația Rompetrol de pe Șoseaua Mihai Bravu nr 396, București, un litru de benzină costă 5,65 lei, iar unul de motorină, 5,8 lei. Dacă absolut nimic nu s-ar schimba în această lună cu excepția modificării nivelului accizei, de la 1 ianuarie șoferii vor putea achiziționa benzină cu 5,2 lei/l și motorină cu 5,35 lei/l. Dacă s-ar respecta nivelurile minime ale accizei din UE, prețurile ar fi cu 6 bani mai ridicate, respectiv 5,26 lei/l în cazul benzinei și 5,41 lei/l în cazul motorinei.

Similar, în cazul stației OMV Petrom de pe aceeași Șosea Mihai Bravu, nr 321. București, dacă în prezent un litru de benzină se poate achiziționa cu 5,58 lei, iar unul de motorină, cu 5,74 lei, de la 1 ianuarie prețurile ar urma să fie de 5,13 lei/l în cazul benzinei standard și de 5,29 lei/l în cazul motorinei standard. Dacă Guvernul decide să respecte nivelul accizei minime din UE, prețurile ar fi cu 6 bani mai ridicate, 5,19 lei/l, respectiv 5,35 lei/l.

EXCLUSIV Cum a ajuns Transgaz marele câștigător al prăbușirii prețului gazelor? Depogaz a stopat înmagazinările în numele furnizorilor CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cum a ajuns Transgaz marele câștigător al prăbușirii prețului gazelor? Depogaz a stopat înmagazinările în numele furnizorilor

Unul dintre elementele care influențează prețul la pompă fără taxe este însă cursul de schimb la care companiile transferă evoluția cotațiilor internaționale în preț, curs care, ca urmare în principal a deficitului bugetar de mult peste 3% (4,4% - estimarea ministrului de Finanțe), foarte probabil va influența negativ prețul la pompă.

Cotațiile internaționale ale petrolului Brent, dar mai ales ale benzinei și motorinei, sunt o altă variabilă a formării prețului. În ultimele 3 zile, de exemplu, prețul petrolului Brent s-a majorat de la 60,8 dolari/baril la 63 dolari pe baril. O evoluția ascendentă a cotațiilor internaționale va determina o majorare a prețului fără taxe practicat de companii.

În plus, prețul fără taxe practicat de companii, care în prezent este de aproximativ 2,7 lei/l în cazul benzinei și de 2,95 lei/l în cazul motorinei (restul fiind accize și TVA), ar putea crește.

Teoria economică spune că orice decizie de majorare/micșorare a poverii fiscale este “suportată” atât de companii, cât și de consumatori.

Procentul în care companiile, respectiv consumatorii, “beneficiază” de o reducere de accize depinde de elasticitatea cererii pentru produsul respectiv.

Cum elasticitatea cererii de carburanți este una mai degrabă rigidă, de obicei, orice majorare de accize este suportată în mare parte de consumatori, iar de orice micșorare beneficiază în mare parte companiile.

EXCLUSIV FOTO \ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO "Artizanul" unuia din marile falimente bancare românești, cu avere vânată în 4 țări, trăiește în SUA, care nu recunoaște condamnarea sa penală în România

Au existat și situații în care această regulă nu s-a respectat, cum a fost momentul în care a fost eliminată prima oară supraacciza, pe timpul guvernării Cioloș. Așteptările șoferilor de ieftinire erau atât de mari încât companiile nu au îndrăznit să le înșele respectivele așteptări de teama pierderii clienților în favoarea concurenței. Un caz similar s-ar putea înregistra și de la 1 ianuarie.

Miercuri, Parlamentul a dat un vot final favorabil proiectuluii de lege de eliminare a supraaccizei, prin care sunt stabilite valori sub pragul minim impus de Uniunea Europeană. Paradoxal este că diferența nici nu este una semnificativă: dacă s-ar respecta legislația europeană, iar accizele ar fi stabilite la valorile minime din UE, carburanții s-ar putea ieftini cu 39 de bani/l, în timp ce dacă se respectă cifrele din proiectul inițiat de liberali, în frunte cu actualul ministrui de finanțe, Florin Cîțu, cu 45 bani/l (reducere de accize, plus TVA aferentă acestei reduceri).

Interesant este că, și dacă s-ar respecta legislația europeană, reducerea de acciză ar fi mai mare decât majorarea cu 38 de bani/l (32 bani/l - accize, 6 bani/l - TVA aferent) efectuată în momentu reintroducerii supraaccizei de guvernul PSD.

Astfel, potrivit actului normativ votat miercuri, acciza la benzină ar urma să coboare la 1,656 lei/l, iar cea la motorină, la 1,518 lei pe litru.

Numai că Uniunea Europeană impune, prin Directiva 96 din 2003, un nivel minim al accizelor de 330 euro/mia de litri la motorină, respectiv 359 euro/1000 litri la benzină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent. Articolul 13 alin. 1 din aceeași directivă prevede că „pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele de schimb care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor calendaristic".

Pentru anul viitor, cursul (de pe data de 1 octombrie 2019) este de 4,7511 lei pentru un euro, ceea ce face ca nivelul minim al accizei în UE să fie de 1.706 lei/mia de litri de benzină și 1.568 lei/mia de litri de motorină, cu 50 lei mai mare decât valoarea accizelor propusă de liberali în proiectul de lege aflat pe masa deputaților.

viewscnt
Afla mai multe despre
acciza
supraacciza
benzina
motorina
eliminare
pret