Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a constatat un prejudiciu total la bugetul statului de 525,9 milioane euro cauzat în principal de modul în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a gestionat contractul cu compania americană de construcții Bechtel, în cazul autostrăzii Transilvania, potrivit unui document obținut de News.ro. CNAIR a transmis News.ro că a formulat o plângere prealabilă la Ministerul Finanțelor împotriva raportului ANAF, dar nu a primit încă un răspuns.
Proiectul privind construcția autostrăzii Brașov-Borș a fost aprobat în 2003, în timpul guvernării Adrian Năstase, și a început în 2004, iar compania Bechtel trebuia să finalizeze autostrada Transilvania până în 2012.
Contractul, încheiat inițial pentru suma de 2,2 miliarde de euro, a fost de mai multe ori modificat, iar în 2013 a fost reziliat, cu obligații de plată din partea statului roman.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Într-un raport al inspectorilor guvernamentali, din noiembrie 2013, se arăta că înțelegerea cu Bechtel a fost modificată fără respectarea dispozițiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.
Valoarea totală efectiv plătită către Bechtel, calculată inițial la 2,2 miliarde euro pentru întreaga autostradă, a fost de 1,2 miliarde euro pentru doar 52 kilometri realizați.
Potrivit raportului ANAF, CNAIR nu a demarat și a derulat o procedură de negociere cu Bechtel, ceea ce a dus la încheierea unui contract păgubos pentru statul român.
”Nerespectarea de către companie a prevederilor art. 1 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 120/18.11.2003, în sensul că nu a demarat și nu a derulat o procedură de negociere cu Bechtel Internațional Inc., fapt care a condus la încheierea unui contract și înscrierea în contratul încheiat cu această firmă a unor clauze păguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore asupra bugetului de stat”, se arată în raportul ANAF.
Din prejudiciul total calculată de Fisc, 298,7 milioane euro reprezintă suma achitată de CNAIR din fonduri de la bugetul de stat, iar 227,2 milioane euro reprezintă penalități și dobânzi.
Fiscul susține că CNAIR avea obligația de a recupera sumele plătite ca avans constructorului, cu perceperea majorărilor de întârziere.
CITEȘTE ȘI ANAF trimite precizări privind procedura efectivă de anulare a înregistrării în scopuri de TVAÎn plus, prin al doilea acord de modificare, cele două părți au convenit să elimine lucrările de construcție pentru șase secțiuni, deși fusese achitată o sumă inițială de 30 milioane de euro pentru începerea lucrărilor pe toate cele opt secțiuni ale autostrăzii. ANAF a cerut companiei de drumuri să recupereze prejudiciile aduse bugetului de stat.
De cealalată parte, CNAIR susține că a depus la Ministerul Finanțelor o plângere referitoare la acest raport, dar nu a primit nici până acum un răspuns.
”Până în prezent, CNAIR nu a primit încă un răspuns la plângerea prealabilă împotriva raportului și nici instanța de judecată nu s-a pronunțat încă în ceea ce privește solicitarea de suspendare a dispoziției. Prin urmare, după epuizarea tuturor căilor de atac, compania va acționa în funcție de soluția dată de instanța de judecată. Compania va formula, în termenul legal, contestație la executare și va solicita suspendarea provizorie a somației ANAF în fața instanțelor judecătorești”, se arată în răspunsul trimis la solicitarea News.ro.
În luna octombrie a anului trecut, procurorii au clasat dosarul privind dispariția contractului încheiat în 2003 cu compania Bechtel pentru Autostrada Transilvaniei, întrucât faptele de distrugere, abuz și neglijență în serviciu cercetate în cauză s-au prescris, au declarat, pentru News.ro, oficiali ai Parchetului Judecătoriei Sectorului 5.