Turiștii rămași și fără bani, și fără vacanțe, în urma intrării în insolvență a agenției Mareea, dar și hotelierii care au de recuperat bani de la agenție pentru servicii care nu le-au fost plătite nu pot spera să își recupereze sumele mai devreme de un an de acum înainte, a declarat pentru Profit.ro Emil Gros, asociatul coordonator al Expert Insolvență SPRL, firmă desemnată marți de tribunalul Hunedoara ca administrator judiciar al Mareea.
Niciun creditor nu poate fi sigur că își recuperează banii în cazul intrării în insolvență a unei firme, și cu atât mai puține speranțe sunt când este vorba despre o agenție de turism. Dacă un hotel intrat în faliment poate fi vândut mai ușor, pentru că are ca active clădirea și terenul, agenția înseamnă de multe ori doar brandul, angajații și sediile închiriate în majoritatea cazurilor. Iar atunci când turiștii au rămas fără bani și fără concedii, brandul nu mai poate valora mare lucru.
Dacă un magazin de pantofi intră în insolvență, clientul nu este foarte afectat - cumpără sau nu pantofii dacă îi plac, și legătura lui cu respectiva firma a început și s-a încheiat în câteva minute. Dacă o televiziune este în reorganizare judiciară, telespectatorul nu pierde nimic urmărind emisiunea sa preferată. Cu totul altfel se pune problema în cazul unei agenții de turism, pentru că cel care cumpără plătește în avans un serviciu de care ar urma să beneficieze peste mai multe luni.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Emil Gros recunoaște că, spre deosebire de alte afaceri, în cazul unei agenții de turism este mai dificilă reorganizarea, deoarece este vorba de credibilitatea societății în piață și de recâștigarea încrederii. "Reorganizarea depinde de plata clienților care rămân la masa credală și de recâștigarea încrederii. Intenția societății este de reorganizare, de repoziționare în piață. Ar avea și niște investitori alături de care să repornească, să-și achite datoriile, să se repoziționeze pe piață și să recâștige încrederea clienților", afirmă administratorul judiciar.
În momentul de față, Gros spune că nu știe care este nivelul datoriilor, dar se va lămuri doar când va avea un tabel de creanțe în față. Primii care își vor primi banii vor fi creditorii garantați, adică băncile, apoi salariații, statul și furnizorii (clienții și firmele). Legea prevede că perioada de observație este de maximum 12 luni după ce este deschisă procedura, după care este depus planul de reorganizare, care poate fi întocmit pe o perioadă de 3 ani.
"Mai devreme de un an nu pot spera că își pot recupera banii", este, astfel, concluzia administratorului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Patronul touroperatorului Mareea: "Niciun turist nu va rămâne fără vacanță". Cum explică decizia insolvențeiPotrivit Autorității Naționale pentru Turism, numărul turiștilor păgubiți de Mareea la începutul lunii septembrie era de aproape 1.100, iar datoriile restante către hotelieri doar pentru acești turiști se ridicau la 285.000 euro. Surse din piața hotelieră au declarat, însă, pentru Profit.ro că Mareea are și datorii din anii trecuți către hotelieri, totalul acestora depășind un milion de euro. ANT a retras licența de funcționare a agenției, dar Mareea a contestat decizia.