GUEST WRITER Carmen Bănățeanu, Partner & Alexandru Chiriac, Senior Associate Rădulescu & Mușoi: Obținerea certificatelor de situație de urgență (CSU)

GUEST WRITER Carmen Bănățeanu, Partner & Alexandru Chiriac, Senior Associate Rădulescu & Mușoi: Obținerea certificatelor de situație de urgență (CSU)
scris 23 mar 2020

În data de 18.03.2020, Guvernul României a adoptat Hotărârea privind acordarea de certificate de situație de urgență („CSU”) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („MEEMA”), la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 din data de 18.03.2020 („Hotarârea”).
 
Hotărârea prevede că certificatul de situație de urgență poate fi acordat doar pe perioada institurii stării de urgență decretată de Președintele României și este valabil pe toată perioada anului acordării.

Allen Overy se retrage din România. RTPR pierde parteneriatul cu brandul din Magic Circle CITEȘTE ȘI Allen Overy se retrage din România. RTPR pierde parteneriatul cu brandul din Magic Circle
Urmărește-ne și pe Google News

Acesta este eliberat exclusiv pentru operatorii economici care au activitatea principală (i.e. codul CAEN) în unul din următoarele sectoare: 

transport;
turism;
horeca;
organizări de evenimente;
publicitate;
învățământ privat și activități adiacente;
industria confecțiilor, încălțămintei și pielăriei;
servicii destinate populației.

Lista codurilor CAEN eligibile va fi aprobată prin Ordinul MEEMA. 

Certificatul de situație de urgentă va fi eliberat exclusiv prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro („Platforma”), care va fi functională în termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea Hotărarii în Monitorul Oficial. 
   
Pentru obținerea certificatului de situație de urgentă, solicitantul va completa prin intermediul Platformei informații referitoare la: (a) datele de identificare ale operatorului economic, (b) motivele/ jusitificarea solicitării CSU, precum și (c) date referitoare la situațiile financiare. 
   
Totodată, vor trebui incărcate în cadrul Platformei următoarele documente justificative:  

  1. Certificatul Unic de Înregistrare (CUI);
  2. certificat constatator eliberat de către Registrul Comerțului;
  3. Cărți de Identitate (CI) ale administratorilor;
  4. balanța contabilă certificata, pentru luna în care s-a observat o scădere a încasărilor cu un procent de minim 40% față de perioadă similară a anului precedent solicitării;
  5. balanța contabilă relevanță din anul anterior;
  6. declarație pe propria răspundere prin care solicitantul își asumă pe deplin veridicitatea celor declarate/ documentelor încărcate, respectiv faptul că scăderea a fost cauzată de apariția situației de urgență

Documentele transmise prin intermediul Platformei vor fi semnate electronic de către administratorul operatorului electronic/ împuternicitul acestuia, prin semnătura electronică calificată.

Dacă agentul economic se încadrează în cazul prevăzut la litera (d) de mai sus (scăderea cifrei de afaceri cu peste 40%), se va realiza doar o verificare formală a documentelor justificative, iar certificatul de situație de urgență va fi eliberat în termen de maxim 5 zile lucrătoare. 

 În cazul în care, potrivit balanței contabile prevăzută la litera d) de mai sus, scăderea cifrei de afaceri nu a atins încă procentul de minimum 40%, dar solicitantul este în dificultate prin prisma apariției situației de urgență, acesta va furniza documente justificative suplimentare în acest sens. În această situație, reprezentanții MEEMA vor verifica documentele furnizate și vor stabili existența situației de urgență, solicitantul urmând să primească un răspuns privind acordarea certificatului de situație de urgență în termen de maxim 20 zile lucrătoare.
 
Din perspectiva utilității, certificatul de situație de urgență poate fi folosit:

  1. în renegocierea anumitor contracte, sau în orice relație cu alți operatori economici;
  2. în relațiile cu terții, atestând faptul că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2;
  3. pentru a beneficia de facilități de natură fiscală, oferite de către instituțiile administrației publice centrale sau locale, și
  4. în relația cu instituțiile financiar-bancare și de leasing sau cu orice alte instituții publice.

Având în vedere dificultățile cu care se confruntă mulți operatori economici în prezent, precum și consecințele pandemiei SARS–CoV-2 preconizate în perioadă imediat următoare, este recomandată obținerea certificatului de situație de urgență imediat ce condițiile menționate anterior sunt îndeplinite de către operatorii economici care fac parte din categoria celor vizați de Hotărâre. 

Material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
carmen bănățeanu
alexandru chiriac