Dacă ar fi să menționați trei realizări ale companiei, din anul 2019, care ar fi acestea?
Anul 2019 a venit cu multe realizări importante pentru Finexpert dar dacă ar fi să-l numesc pe cel mai important aș începe cu consolidarea echipei. În ciuda problemelor existențe pe piață forței de muncă, probleme care ne afectează pe toți, am reușit în 2019 să creștem semnificativ gradul de retenție a angajatiilor. Totodată în 2019 grupului Finexpert i s-a alăturat compania Cialt mărind astfel echipă și competențele prin alăturarea profesioniștilor Cialt care au experientă vastă și cunosc foarte bine mediul legislativ atât din România, cât și din Spania.
Tot în 2019 Finexpert a devenit membru al rețelei internaționale – ETL Global alăturându-ne astfel celor 8.000 de profesioniști din rețea, din peste 50 de țări, cu care avem oportunitatea de a împărtăși cunoștințe și experiențe, susținându-ne reciproc printr-o strânsă colaborare pentru a deservi clienții noștri la nivel internațional.
Nu în ultimul rând am făcut pași importanți în procesul de automatizare și digitalizarea a serviciilor noastre, proces pe care îl vom continua și în anii care urmează.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cum ați caracteriza dinamica pieței de consultanță din România?
Piața de consultanță și mă refer aici doar la serviciile profesionale (contabilitate, audit, taxe) este în constinuă creștere. Anul 2018 a crescut cu 18% față de anul 2017 și consider că și în 2019 trendul se va menține. Anul 2019 a fost unul dinamic, marcat de câteva investiții mari dar în principal de continuarea procesului de externalizarea în România a operațiunilor unor mari companii europene și nu numai, țara noastră fiind considerată un punct fierbinte al nearshoring-ului serviciilor de R&D (cercetare și dezvoltare) și IT, din Europa. Dinamica pieței de consultanță în general este major influențată de dinamica economiei în general, de evoluția activității cliențiilor noștri.
Care este perspectiva dumneavoastră în privința onorariilor practicate de firmele de consultanță?
Onorariile practicate de firmele de consultanță sunt influențate de modul în care arată piața în acest moment. Mai exact, pe segmentul nostru de servicii profesionale piață continuă să fie una fragmentată, dominată putenic de companiile Big 4 și la capătul celălalt de foarte multe companii mici, cabinete individuale iar între cele 2 sunt companiile conectate la o rețea internațională și companiile mari românești, al căror leader este Finexpert. Pe această hartă a societăților profesionale onorariile variază foarte mult de la un segment la altul, onorariile fiind în special influențate de nivelul de pregătire a consultanților dar și de nivelul de tehnologizare a companiei.
Care sunt principalele servicii oferite de Finexpert Consulting?
Serviciile Finexpert sunt împărțite pe 3 linii de bussines: contabilitate&salarizare, audit&advisory și tax&corporate. Dar așa cum îmi place cel mai mult mie să spun, principalul serviciu pe care îl oferă Finexpert este acela de a fi aproape de client și de a răspunde prompt nevoilor acestuia.
Cu ce vă diferențiați față de alți actori din piața de consultanță?
Principalul factor diferențiator este relația pe care o construim cu clienții noștri. Colaboratorul Finexpert este mai mult decât un contabil, auditor sau fiscalist, este consultantul care este mereu aproape de client și caută cele mai bune soluții. Încercam să oferim clienților noștri mai mult decât expertiză tehnică, să fim consultanții care să le inteleagă afacerea și industria din care fac parte, care au o imagine extinsă asupra tendințelor din domeniu și informații legate de modul în care alte companii similare au reacționat la diferitele probleme. Deși astăzi Finexpert este cea mai mare companie românească de servicii profesionale și-a păstrat flexibilitatea și dacă ar fi să aleg un motto cel mai potrivit mi se pare a fi: big enough to trust small enough to care.
Cum este utilizată tehnologia și inovația în cadrul Finexpert Consulting?
Finexpert se bazează pe 2 piloni importanți: resursa umană și tehnologia. Zi de zi investim pentru că vrem să fim mai buni pe ambele paliere. Compania noastră este în plin proces de digitalizarea, de implementarea tehnologiilor noi necesare pentru a menține și crește calitatea și performanță. Implementarea tehnologiilor digitale în Finexpert a început deja de 2 ani, se realizează în mai mulți pași, am început cu strategia, alocarea de bugete și desemnarea de responsabili cu implementarea strategiilor.
Dacă ar fi să propuneți trei modificări ale Codului Fiscal din România care ar fi acestea?
Modificarea codului fiscal este un subiect foarte amplu. Dar, daca ar fi sa aleg 3 modificari pe care le consider oportune, ar fi urmatoarele:
- Plafonarea contribuțiior sociale pentru toate categoriile de venituri, mai ales a veniturilor din salarii;
- Introducerea unei facilități fiscale (i.e cota redusă) pentru companiile care păstrează Intellectual Property în România, în vederea încurajării cu adevărat a R&D, mai ales pentru domeniul IT. Să nu mai fim o țară de subcontractanți. Sunt țări din Europa care au ceva similar, de exemplu Polonia care are cotă de 5% pentru impozit pe profit;
- Eliminarea impozitului pe microîntreprinderi și introducerea ca alternativă a unui sistem simplificat de impozit pe profit pentru companiile mici și mijlocii. Așa cum avem bilanț simplificat, poate fi și un impozit pe profit simplificat care ar operaționaliza mai eficient companiile mici și medii atât din perspectiva conformării contribuabililor cât și administrării de către ANAF.
Cum vedeți viitorul consultanților în contextul celei de-a patra revoluții industriale?
Noile tehnologii, precum Inteligența Artificială, machine learning și smart data, aduc schimbări importante și continue în domeniul consultanței. Modul de prestare a serviciilor va fi diferit iar rolul consultantului se schimbă semnificativ. Se tot vehiculează studii care arată că sunt meserii care vor dispărea și printre acestea și cea de contabil. Personal nu cred în dispariție ci în transformare. Pe măsură ce aplicațiile de machine learning și de inteligentă artificială se dezvoltă și pătrund în activitatea contabilă și financiară, profesioniștii contabili și finanțiștii vor avea în continuare oportunităti. Nu doar că vor deveni mai eficienți, dar vor avea ocazia să deservească un număr mai mare de clienți cărora să le ofere mai degrabă analize, informații în timp real și consultanță într-un mod predictibil decât să stea doar cu ochii în cifre.
Care sunt planurile societății pentru anul 2020?
Pentru 2020 continuarea procesului de digitalizare și instruirea angajaților vor fi în prim plan. Dacă pe cele 2 reușim să le facem cu succes, am convingerea că ne putem menține în continuare locul de cea mai mare companie românească de servicii proofesionale.
Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief
Material Legal Marketing