Bulboacă & Asociații: Mecanism nou pentru stingerea creanțelor bugetare curente și a celor sub condiție – noua procedură a cesiunii creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței

Bulboacă & Asociații: Mecanism nou pentru stingerea creanțelor bugetare curente și a celor sub condiție – noua procedură a cesiunii creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
scris 19 dec 2023

În data de 11 decembrie 2023 a intrat în vigoare Ordinul nr. 1.940 din 27 noiembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței („Ordinul nr. 1.940/2023”).

Ordinul nr. 1.940/2023 vizează noua procedură privind cesionarea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței, potrivit căreia vor putea face obiectul cesiunii creanțelor bugetare, printre altele, atât creanțele curente cât și cele sub condiție înregistrate de debitorul aflat în procedura insolvenței, deci nu doar creanțele înscrise la masa credală.

Urmărește-ne și pe Google News

Foarte important de reținut este că, prețul cesiunii poate fi eșalonat pe maximum 3 ani, dar de această dată, prețul cesiunii ofertat poate să scadă până la 50% din valoarea creanțelor bugetare.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
 Cadrul legal

Sediul material al cesiunii creanțelor bugetare este art. 2641 din Codul de procedură fiscală care se completează cu Ordinul nr. 1.940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței și Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.

 Obiectul cesiunii creanțelor bugetare

Spre deosebire de vechea procedură, potrivit căreia obiectul cesiunii puteau face doar creanțele bugetare înscrise de organul fiscal în tabelul definitiv de creanțe, rămase nestinse la data încheierii contractului de cesiune, în noua procedură obiectul cesiunii a fost extins fiind permisă parcurgerea procedurii de cesiune și pentru următoarele creanțe, printre altele:

  1. înscrise la masa credală sub condiție suspensivă;
  2. creanțele bugetare care nu sunt acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic;
  3. creanțele bugetare curente, respectiv cele certe, lichide și exigibile, născute în timpul procedurii de insolvență, conform documentelor din care rezultă.

Nu vor face obiectul cesiunii bugetare creanțele care sunt înregistrate ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală ce va fi eliberat de serviciul/compartimentul/ biroul cu atribuții de evidență pe plătitori în etapa incipientă a demarării procedurii (în cel mult 6 zile lucrătoare de la înregistrarea ofertei).

Condițiile cumulative necesare realizării cesiunii creanțelor bugetare

Prețul cesiunii

O schimbare semnificativă față de vechea procedură este posibilitatea ca prețul cesiunii ofertat să acopere cel puțin 50% din prețul de pornire a cesiunii (care în majoritatea cazurilor este egal cu valoarea creanțelor). Amintim că vechea procedură impunea ca prețul cesiunii să fie cel puțin egal cu valoarea creanțelor bugetare, asigurându-se recuperarea integrală a creanțelor bugetare, motiv pentru care în practică acest mecanism nu era tentant pentru mulți dintre terții – viitori cesionari.

Plata cesiunii

Revenind la condițiile cesiunii creanțelor bugetare, în continuare (la fel ca în vechea procedură), este permisă eșalonarea prețului cesiunii. Astfel, plata prețului cesiunii se realizează:

  • integral până la momentul încheierii contractului de cesiune a creanțelor bugetare, caz în care nu este necesară constituirea de garanții;
  • integral, în termen de 30 de zile inclusiv, de la data încheierii contractului de cesiune a creanțelor bugetare, cu constituire de garanții, care să acopere prețul cesiunii; sau
  • într-o perioadă de maximum 3 ani de la data încheierii contractului de cesiune a creanțelor bugetare, cu constituire de garanții, care să acopere atât prețul cesiunii, cât și valoarea dobânzilor aferente acestuia.

Garanții

Garanțiile pot consta în: (i) mijloace bănești consemnate pe numele ofertantului declarat câștigător la dispoziția organului fiscal competent în administrarea acestuia, la unitatea Trezoreriei Statului; (ii) scrisoare de garanție/poliță de asigurare de garanție; (iii) instituirea sechestrului asigurător asupra bunurilor proprietate a ofertantului declarat câștigător; (iv) încheierea unui contract de ipotecă sau gaj în favoarea organului fiscal având ca obiect bunuri libere de orice sarcini, proprietate a unei terțe persoane.

În cele din urmă cazuri, lit. (iii) și (iv), bunurile vor fi evaluate de un evaluator autorizat în cadrul procedurii după primirea acordului de principiu (precum în cazul înlesnirii la plată cu constituire de garanții).

 Concluzii și comparație cu vechea reglementare

În rezumat, noutățile aduse prin Ordinul 1.940/2023 sunt următoarele:

  • spre deosebire de vechea reglementare, în noua procedură obiectul cesiunii a fost extins fiind permisă parcurgerea procedurii de cesiune și pentru creanțele curente sau pentru cele înscrise sub condiție, printre altele;
  • o altă schimbare semnificativă față de vechea procedură este posibilitatea ca prețul cesiunii ofertat să acopere cel puțin 50% din prețul de pornire a cesiunii (care în majoritatea cazurilor este egal cu valoarea creanțelor);
  • spre deosebire de vechea reglementare, procedura de cesionare a creanțelor bugetare va fi inițiată ori de câte ori se înregistrează o ofertă de cesiune la organul fiscal;
  • spre deosebire de vechea reglementare, în prezent nu mai este necesară justificarea unui interes public în vederea cesiunii creanței.

”În final, apreciem că noua procedură este binevenită și mai flexibilă, reprezentând un real sprijin pentru debitorii aflați în procedura insolvenței care doresc închiderea procedurii și reinserția în activitate, dar și pentru organele fiscale care, prin noua procedură, vor putea maximiza gradul de recuperare al creanțelor bugetare din cadrul procedurilor de insolvență,” afirmă avocații din practica de insolvență de la Bulboacă & Asociații: Cătălin Petrea– Partener Coordonator, Grigore Haș și Camelia Dolănescu.

Înființată ca urmare a unui spin-off al biroului din București al unei firme Magic Circle, Bulboacă și Asociații are unul din cele mai puternice branduri de pe piața avocaturii din România, cu o mentalitate de tipul băncilor de investiții și cu experiență preponderentă în finanțări & restructurări, fuziuni & achiziții, insolvențe & litigii, real estate și dreptul muncii. Bulboacă și Asociații este implicată în unele din cele mai sensibile și solicitante tranzacții sau spețe, adeseori foarte greu de realizat sau soluționat, unde stăruința, pasiunea și determinarea avocaților, alături de know-how-ul juridic și de business specific, joacă un rol absolut fundamental. Firma oferă consultanță instituțiilor financiare, fondurilor, family office, companiilor, structurilor lor de conducere sau acționarilor cu privire la situații esențialmente critice. Când clienții Bulboacă & Asociații întâmpină o dificultate majoră, de neimaginat sau de nesurmontat, experiența avocaților firmei arată că și atunci există șanse reale pentru a se face o tranzacție sau pentru a se soluționa o speță.

Material susținut de Bulboacă și Asociații

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
bulboacă
creante