Marile rețelele de magazine (hipermarketuri, supermarketuri, discounteri și cash&carry) au ajuns în primul trimestru al acestui an la cotă de piață record din comerțul românesc, de 60%, în creștere cu patru puncte față de aceeași perioadă a anului trecut, fiind astfel principalii beneficiari ai creșterii consumului. Hipermarketurile înregistrează cea mai mare rată de creștere, potrivit datelor GfK.
Restul de 40% este reprezentat de retailul tradițional.
“Consumatorul român s-a mai relaxat, odată cu slăbirea presiunii economice. Primul trimestru din 2016 a însemnat un nou început pentru jucătorii din FMCG, odată cu creșterea puterii de cumpărare a românilor datorată reducerii TVA la produse alimentare si băuturi non-alcoolice și a creșterilor salariale. Beneficiul este că acești bani în plus în buzunarul consumatorilor se întorc acum în consum, iar 2016 dă semne bune de continuare a creșterii”, afirmă Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.
CITEȘTE ȘI Românii își cheltuiesc banii în magazine, restul europenilor pe servicii și călătorii. Comerțul va crește cu 7% în acest anHipermarketurile înregistrează cea mai mare rată de creștere dintre toate canalele. Acestea câștigă mai bine de un punct procentual, până la 29% cotă de piață, datorită creșterii valorii coșului de cumpărături. În afară de coșuri mai mari de cumpărături pentru fiecare vizită, supermarket-urile sunt vizitate de mai multe gospodării și ajung la 17% cotă de piață.
Discounterii arată o traiectorie diferită de creștere, reușind să crească și frecvența de cumpărare.
Cele mai recente analize din studiile de monitorizare a consumului casnic arată că românii optează pentru coșuri mai mari de cumpărături, mai ales în comerțul modern.
”Aceste prime trei luni ale anului urmează tendințele de consum remarcate după prima reducere de TVA din iunie 2015. Valoarea bunurilor de larg consum este cu 0,4% mai mare, în contextul unei deflații alimentare de 6%, ceea ce se traduce într-o creștere de 3,5% în volum pentru cumpărăturile pentru acasă. Românii continuă să facă uptrading, adică să achiziționeze mărci și categorii de produse mai scumpe”, arată raportul GfK.
Categorii precum peștele și fructele de mare, specialitățile de brânză sau cidrul sunt cele mai dinamice. Creșterile din aceste categorii precum și din altele cum ar fi lactatele, snacks-urile sărate, apa, băuturile răcoritoare și cele spirtoase sau vinul și cele de îngrijire personală vorbesc foarte clar despre nevoile consumatorilor de diversificare și de încercare a unor produse nou intrate în consum, menționează GfK.
Toți retailerii mari - Kaufland, Carrefour, Auchan, Lidl, Metro Cash&Carry, Selgros Cash&Carry, Mega Image, Rewe, Profi, Cora și Billa - au raportat creșteri ale vânzărilor anul trecut, susținute de scăderea TVA la alimente de la 1 iunie 2015, de la 24% la 9%, care a determinat creșterea consumului cu 8,9%.