Datele Casei Naționale Asigurări de Sănătate arată că aproximativ 11 milioane de români sunt înscriși în sistemul Dosarul Electronic de Sănătate, a anunțat purtătorul de cuvânt al Casei, Augustus Costache, la PROFIT Health.forum.
El a asigurat că sistemul de gestionare a dosarelor este unul sigur, orice accesare a acestuia fiind înregistrată, iar datele personale ale pacientului, care pot fi personalizate, nu pot fi accesate decât de medic.
Reprezentantul CNAS a răspuns astfel întrebării adresat de consilierul prezidențial Diana Păun, preentă de asemenea la conferință, care a dorit să știe dacă datele personale ale pacienților sunt protejate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Conferința este organizată cu sprijinul Farmexpert, ADRFR, High Tech Systems & Software, Spitalul Monza și Terapia, cărora le mulțumim pentru participare
Profit. ro a relatat că Dosarul Electronic de Sănătate a fost finalizat și este funcțional încă din aprilie 2014, iar la începutul lunii decembrie rapoartele extrase din sistem arată că peste 8 milioane de români au un dosar medical, 10.092 de medici de familie și 295 de spitale s-au conectat la sistem și au transmis informații medicale despre pacienți. Datele au fost furnizatepentru Profit.ro la data respectivă de reprezentanții UTI, compania care a implementat acest sistem.
În luna noiembrie 2016, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a legiferat obligativitatea folosirii dosarului electronic de sănătate. Dosarul Electronic de Sănătate (DES) a fost conceput ca un sistem versatil, care să asigure în primul rând interconectarea cu platformele informatice existente la nivelul CNAS, dar și interoperabilitatea cu alte platforme eHealth disponibile la nivelul UE.
Potrivit UTI, deși sistemul este extrem de necesar, situația unităților medicale din România, fiecare având soft-uri proprii de raportare la CNAS, a generat întârzieri în conectarea tuturor medicilor la DES. CNAS a pus la dispoziție medicilor de familie, în regim gratuit, un program software testat pentru accesarea dosarului, însă o parte dintre aceștia au preferat să cumpere de la diverse firme produse soft care acum necesită timp și consultanță tehnică pentru conectarea la Casă, potrivit UTI. Și în spitale, existența de programe software produse de diverse firme a determinat creșterea timpului de integrare cu DES.
Dosarul Electronic de Sănătate reprezintă o colecție de informații medicale ale pacientului, consolidate la nivel național, colectate de la toți furnizorii de servicii medicale cu care acesta a intrat în contact. Datele sunt oganizate pe criteriul relevanței medicale. Detaliile privind fiecare informație medicală sunt de asemenea disponibile, inclusiv sursa de unde provine aceasta. Dosarul Electronic de Sănătate este organizat pe 5 secțiuni: sumar pentru situații de urgență - conține date medicale esențiale pentru medici, istoricul medical complet al pacientului, antecedente medicale declarate de pacient, documente medicale arhivate în ordine cronologică și datele personale securizate, la care are acces doar pacientul.
Sistemul este securizat, iar datele personale și cele medicale pot fi vizualizate doar de către pacient. Un medic poate accesa informațiile medicale doar dacă are permisiunea pacientului, a tutorelui sau a unei rude apropiate a acestuia (în caz de incapacitate).
Principalul avantaj al DES îl reprezintă, spun reprezentanții UTI, accesibilitatea imediată a unui istoric și a unor date despre o persoană care trebuie tratată în regim de urgență. Practic, sistemul avertizează medicul dacă persoana pe care o investighează este alergică, are boli transmisibile prin sânge sau boli cronice. Va afla din dosarul electronic dacă pacientului i-au fost montate proteze sau alte dispozitive medicale interne, dacă a suferit transplanturi sau intervenții chirurgicale și care sunt valorile analizelor făcute de-a lungul timpului. Toate aceste date îl pot ajuta pe medic să decidă mai rapid asupra tratamentului și terapiei necesare, iar în anumite cazuri pot fi esențiale în salvarea de vieți. Gama mai largă de informații medicale va crește calitatea serviciilor de sănătate și va reduce posibilitatea malpraxis-ului sau a erorilor administrative.
Un alt rezultat așteptat este preocuparea mai mare a persoanelor asigurate pentru propria sănătate și pentru cunoașterea procedurilor proprii de tratament medical, care vor fi disponibile pe portal. Accesul la informatia din cadrul DES se face în condiții bine definite de securitate: medicul poate accesa informațiile doar cu permisiunea asiguratului/pacientului, a tutorelui sau a unei rude apropiate a acestuia (în caz de incapacitate).
Asiguratul își poate accesa dosarul utilizând CNP/CID-ul și matricea de securitate, care poate fi obținută de la medicul de familie. În acest moment nu se poate utiliza cardul de sănătate pentru accesul la DES întrucât este necesară furnizarea unui program dedicat de către CNAS. Pacientul este singurul care deține controlul total al Dosarului Electronic de Sănătate prin vizualizarea tuturor accesărilor și actualizărilor făcute de medici. Astfel, modificările apărute în orice secțiune sunt însoțite de data, ora și parafa doctorului care a operat modificări în sistem. Un medic care nu are acces implicit la dosarul pacientului poate consulta doar sumarul pentru situațiile de urgență. Pentru a consulta întreg dosarul, este necesară prezența și acceptul pacientului.
Siguranța datelor este garantată de mecanismele de securitate informatică implementate: autentificarea bazată pe certificate digitale, matrice de securitate, criptarea comunicației între utilizator și platforma informatică centrală a D.E.S., controlul și auditarea permanentă a accesului și stocarea în siguranță a datelor.
DES este primul sistem medical din România de tip EHR (Electronic Health Records) și PHR (Patient Health Records) dezvoltat pe standardul HL7 (standard de interoperabilitate în domeniul informatic medical). DES reprezintă, din acest punct de vedere, o premieră în zona balcanică.
UTI a câștigat proiectul Dosarul Electronic de Sănătate prin licitație publică, în anul 2012, iar după semnarea contractului, în martie 2013, în decurs de un an, a finalizat și pus în funcțiune sistemul.