Fenomenul atragerii în România a muncitorilor din țări considerate exotice, pe fondul lipsei forței de muncă locală, ia amploare, cele mai multe firme care au apelat la această strategie fiind din industria hotelurilor și a restaurantelor, industria ușoară, agricultură, construcții, servicii. Majoritatea angajaților străini vin din Filipine, Nepal, Vietnam, India, Indonezia, Thailanda, țări în care nivelul de trai este sub cel al României.
Lipsa de lucrători români, care i-a determinat pe unii antreprenori să recruteze personal din alte țări, cum a anunțat Profit.ro încă din 2016, a determinat recent autoritățile române să crească din nou, ca și anul trecut, numărul muncitorilor străini care pot fi înregistrați pe piața locală, chiar pentru acest an. De această dată, Guvernul va dubla numărul maxim admis de angajări.
“Fenomenul globalizării a încurajat migrația, dar și importul forței de muncă mai ieftină. Este o practică des întâlnită, valabilă atât în cazul unor țări mari precum Statele Unite ale Americii, unde populația latino-americană este preponderentă pe anumite sectoare de activitate, dar și în cazul țărilor mai mici, precum România. În 50 de ani, importul forței de muncă va deveni o necesitate, dublată și de evoluția demografică negativă la nivelul României. Totuși, problema imigraței este una extrem de sensibilă și politizată, mai ales în contextul actual, cand anumite state își pun problema dacă în această cursă de a câștiga forță de muncă ieftină pentru anumite joburi pe care populația locală le refuză nu cumva riscă să-și piardă identitatea națională”, spune Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.
CITEȘTE ȘI Deficitul bugetar explodează la 1,61% din PIB la jumătatea anului. Ținta anuală de 3%, în pericol. Cheltuielile de personal și dobânzile, cele mai mari creșteri Primele inițiative în sensul recrutării de forță de muncă din afara țării au început să apară în România în urmă cu 2-3 ani. Motivele pentru care angajatorii români au apelat la această strategie includ migrația anumitor categorii sociale către țări mai dezvoltate din vest, scăderea natalității, cerințele în schimbare pentru diferite locuri de muncă, schimbări dictate de noile tehnologii și incapacitatea sistemului de învățământ de a se plia la nevoile angajatorilor de astăzi.
Pentru angajarea lucrătorilor străini, angajatorii români trebuie să parcurgă mai multe etape: obținerea avizului de angajare, a unei vize de lungă ședere și a dreptului de locuire pe teritoriul României, eliberarea unui permis de ședere în scop de muncă sau în scop de detașare și obținerea avizului de angajare. Acesta din urmă este eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări, prin formațiunile sale teritoriale, iar compania care îl solicită trebuie să îndeplinească anumite condiții, printre care să nu aibă obligații către bugetul de stat pe ultimul trimestru anterior depunerii cererii sau să nu se fi epuizat contingentul anual pe tipuri de lucrători nou-admiși pe piața forței de muncă.
Pachetul de beneficii pentru un angajat străin poate include biletul de avion spre România, cazare comună, iar în unele cazuri transport asigurat de la locul de cazare la locul de muncă și bilet de avion spre țara de origine la o anumită perioadă de timp. De asemenea, lucrătorii străini pot beneficia și de masă asigurată și bucătar specific regiunii din care provin. Pentru a facilita acomodarea acestora, angajatorii pot asigura grupului un reprezentant care vorbește o limbă de circulație internațională.