Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) și-a văzut veniturile anuale scăzând la 116,61 miliarde de dolari în 2022, cu 1% mai puțin decât în 2021, prima scădere a veniturilor anuale de când gigantul rețelelor de socializare a devenit public în 2012, potrivit AFP. Însă acțiunile sale au urcat cu 18% în tranzacțiile electronice de după închiderea ședinței de miercuri, în condițiile în care piața se aștepta la o scădere mai abruptă pentru grupul californian, care trebuie să facă față concurenței cu TikTok și crizei economice, arată Hotnews.
Meta și Alphabet și-au pierdut poziția dominantă pe piața publicității digitale pe care au condus-o mulți ani, duopolul fiind afectat de concurența mai mare din partea rivalilor Amazon, TikTok, Microsoft și Apple.
Cota din veniturile din publicitate din SUA deținută de Meta, compania mamă a Facebook, și Alphabet, proprietarul Google, ar urma să scadă cu 2,5 puncte procentuale, până la 48,4% în acest an, fiind pentru prima dată din 2014 când cele două grupuri nu vor mai deține o cotă majoritară de piață, potrivit grupului de cercetare Insider Intelligence.
Jerry Dischler, șeful departamentului de publicitate de la Google, a declarat pentru Financial Times că rivalitatea acerbă din partea noilor veniți reflectă o "piață publicitară extrem de dinamică".
Autoritățile de reglementare din SUA și Europa au lansat controale antitrust, spre exemplu legate de presupusa promovare a produselor Google în detrimentul rivalilor.
Grupurile din domeniul tehnologiei se luptă mai mult ca niciodată pentru o cotă din piața de publicitate digitală de 300 de miliarde de dolari, chiar și în condițiile în care companiile din întreaga lume își reduc bugetele de publicitate ca răspuns la creșterea ratelor dobânzilor și la inflația ridicată.
Amazon și Apple și-au extins echipele de publicitate. În iulie, Netflix a anunțat că va încheia un parteneriat cu Microsoft pentru a realiza noile abonamente cu publicitate.
CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a pus recentele scăderi de venituri pe seama modificărilor aduse de Apple în materie de confidențialitate, care îngreunează urmărirea utilizatorilor și publicitatea țintită, precum și pe seama popularității tot mai mari a aplicației TikTok, deținută de compania chineză ByteDance.
"În urmă cu patru ani, nu ai fi vorbit nici despre TikTok, nici despre Amazon în publicitate", afirmă directorul de publicitate al Google.