Conținutul video a reprezentat 17% din căutările efectuate de copii în ultimele luni. Deși materiale video urmărite în urma acestor căutări pot fi inofensive, este totuși posibil ca, accidental, cei mici să ajungă să vizioneze filmulețe cu un conținut inadecvat, arată cel mai recent raport Kaspersky Lab despre activitățile online ale copiilor realizat pe baza statisticilor din soluțiile și modulele sale cu funcții de control parental activate.
Raportul se bazează pe statistici anonime din soluțiile Kaspersky Lab pentru PC-uri Windows și Mac-uri, care au activat un modul de control parental, și din Kaspersky Safe Kids, un serviciu de sine stătător pentru dispozitive Windows, Mac, iOS și Android.
De exemplu, raportul prezintă rezultatele căutărilor în cele mai folosite zece limbi*, în ultimele șase luni. Datele arată că cea mai căutată categorie (17%) de către copii este cea audio și video – incluzând orice conținut video, servicii de streaming, video bloggers, seriale și filme. Locurile doi și trei sunt ocupate de traduceri (14%) și site-uri de comunicare (10%). Demn de remarcat, site-urile de jocuri se situează de-abia pe locul al patrulea, generând doar 9% dintre căutări.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, putem vedea o diferență clară în căutări în ceea ce privește limba: de exemplu, site-urile video și de muzică sunt căutate, de regulă, în engleză, ceea ce se explică prin faptul că majoritatea filmelor, a serialelor și a formațiilor muzicale au denumiri în limba engleză. Copiii vorbitori de limbă spaniolă fac mai multe căutări pentru site-uri de traduceri, în timp ce serviciile de comunicare sunt căutate cel mai mult în Rusia. Copiii care vorbesc limba chineză caută mai mult decât orice altă naționalitate servicii de educație, în timp ce copiii vorbitori de limba franceză sunt cei mai interesați de sport și site-uri de jocuri. În schimb, căutările în germană domină categoria de cumpărături. Cel mai mare număr de căutări de pornografie sunt în arabă, iar de anime-uri, în japoneză.
Pe lângă analiza căutărilor, raportul arată și ce site-uri cu un conținut potențial periculos vizitează sau încearcă să viziteze copiii, și care intră într-una dintre cele 14 categorii** prestabilite. Pentru ultimele 12 luni, datele arată că site-urile de comunicare (cum sunt cele de social media, de mesagerie sau de e-mail) au fost cele mai populare pagini vizitate de computerele cu modulul de control parental activat – utilizatorii au vizitat aceste site-uri în 60% dintre cazuri, în perioada urmărită. Cu toate acestea, procentul pentru această categorie continuă să scadă în fiecare an, pe măsură ce dispozitivele mobile capătă un rol tot mai mare în activitățile online ale copiilor.
A doua cea mai populară categorie de site-uri vizitate de utilizatori este cea „software, audio și video” (22%). Site-urile cu un astfel de conținut au devenit mult mai populare decât anul trecut, când au fost de-abia a cincea categorie, cu 6%. A treia poziție din top 3 este ocupată de site-uri cu informații despre alcool, tutun și droguri (6%), ceea ce este o noutate față de anul trecut.
Tendința de mobilitate este subliniată din nou de cifrele pentru site-urile de jocuri, care ocupă acum de-abia locul al patrulea pe listă, cu 5%. Copiii continuă să manifeste o preferință pentru jocurile pe dispozitive mobile comparativ cu cele pe computer, prin urmare popularitatea acestora din urmă va continua să scadă în perioada următoare.
* Aceste limbi din Kaspersky Safe Kids sunt: engleză, germană, rusă, portugheză, arabă, japoneză, chineză, franceză, italiană, spaniolă. Motoarele de căutare includ diferite împărțiri pe categorii, ce acoperă: pornografie, erotism; avort; mișcări religioase și secte; arme; droguri; alcool; tutun; violență; extremism; rasism; suicid și jocuri de noroc.
** Cele 14 categorii de site-uri care port fi blocate de modulul de control parental din soluțiile Kaspersky Lab sunt: conținut pentru adulți; alcool, tutun, narcotice; jocuri pe computer; comerț online; limbaj explicit; jocuri de noroc, loterii, tombole; redirecționarea căutării către HTTP; mijloace de comunicare pe Internet; căutări de locuri de muncă; site-uri de știri; religii, asociații religioase; software, audio, video; violență și arme, explozibili și material pirotehnic.