Consiliului Național de Soluționare a Contestațiiilor (CNSC) a admis cererea Kontron Services Romania, filiala locală a grupului austriac Kontron (fost S&T), de reevaluare a rezultatului licitației pentru viitoarea platformă de cloud guvernamental, procedură organizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
Profit.ro a anunțat recent că oferta asocierii formată din Metaminds și Trencadis depusă la o licitație organizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) pentru proiectul cloud-ul guvernamental a primit cel mai mare punctaj. Pe locul doi s-a clasat oferta înaintată de asocierea Kontron Services România (lider), Taikun Cloud (Cehia) și Trend Import Export, iar pe poziția a treia s-a plasat Dante International, operatorul eMAG.ro, cel mai mare retailer online din România.
În cererea adresată, Kontron Services România a solicitat CNSC anularea mai multor documente referitoare la rezultatul evaluării ofertelor, precum și acordarea accesului la mai multe informații, pe care le apreciază ca fiind calificate în mod eronat drept confidențiale, și reevaluarea ofertei câștigătoare și a celorlalte oferte depuse, "în vederea stabilirii unui nou rezultat, legal, al procedurii de atribuire".
Compania a motivat cererea prin încălcarea de către STS a obligației de a asigura acces neîngrădit la dosarul achiziției.
În plus, compania a apreciat că oferta câștigătoare, depusă de Metaminds și Trencadis, nu îndeplinește cerințele minime de calificare privind experiența similară solicitată, fiind astfel inacceptabilă.
Totodată, Kontron a susținut că oferta depusă de Metamind și Trencadis nu îndeplinește o serie de cerințe din caietul de sarcini al licitației privind mai multe componente tehnice.
În replică, Metaminds a solicitat CNSC, printr-o cerere de intervenție, să respingă contestația formulată ca fiind nulă și nefondată și să constate ca legale documentele referitoare la rezultatul licitației (raportul procedurii și comunicarea transmisă tuturor oferanților înscriși).
"Contestatoarea își fundamentează contestația în principal pe retorica faptului că autoritatea contractantă ar fi apreciat în mod eronat că subscrisa ar fi îndeplinit cerința experienței similare, în condițiile în care chiar contestatoarea ne explică faptul că, dacă interpretarea cerinței referitoare la experiența similară ar fi cea indicată de ea, niciun operator economic din România nu ar putea să o îndeplinească – implicit în această interpretare nici măcar contestatoarea nu ar fi îndeplinit cerința experienței similare", scrie în cererea de intervenție.
Avocații Metaminds afirmă că simpla invocare a dreptului la o apărare efectivă nu justifică încălcarea dreptului terțului la confidențialitate, drept recunoscut atât de jurisprudența CJUE, cât și de jurisprudența CEDO.
"Prin urmare, dreptul contestatoarei la o cale de atac nu poate prevala asupra dreptului subscrisei la asigurarea respectării caracterului confidențial al documentelor depuse odată cu formularea ofertei", mai scrie în document.
Metaminds apreciază astfel că soluția adoptată de STS în privința accesului la informații este una cât se poate de corectă, iar furnizarea suplimentară, pe calea contestației, a oricăror alte detalii suplimentare cu privire la conținutul documentelor depuse în cadrul ofertei ar fi de natură să prejudicieze interesele companiei.
"La momentul studierii dosarului achiziției, autoritatea contractantă ne-a comunicat faptul că singurele documente care nu au fost declarate drept confidențiale de către asocierea Kontron au fost parte din formularele DUAE, declaratii privind lipsa conflictului de interese, acordul de asociere și acordul de subcontractare. TOATE CELELALTE INFORMAȚII ȘI DOCUMENTE DEPUSE DE CĂTRE ASOCIEREA KONTRON AU FOST DECLARATE CA FIIND CONFIDENȚIALE, motiv pentru care subscrisa nu am avut acces la acestea", au scris avocații Metaminds.
STS a transmis CNSC, la rândul său, un punct de vedere prin care solicită respingerea în totalitate a contestației Kontron ca nefondată.
STS arată totodată că referirea prin contestație la soluția de cloud pe care intenționează să o implementeze prin această achiziție este greșită.
STS participă, în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) și Serviciul Român de Informații (SRI), la implementarea investiției (proiectului) infrastructurii de cloud guvernamental, finanțată prin PNRR, Componenta C7. Transformare digitală.
Cloud-ul Guvernamental al României este referențiat ca Platforma de Cloud Guvernamental și are o componentă de Cloud Privat, denumită în continuare Cloudul Privat Guvernamental (CPG).
CITEȘTE ȘI Safetech și Orange România vor securiza serviciile de internet furnizate autorităților publice de STS
CPG este organizat pe două niveluri, fapt ce conduce la necesitatea a două componente separate și complementare: Cloud-ul Intern (CI) care "capitalizează soluțiile existente în prezent cu niveluri scăzute de virtualizare prin transformarea lor în soluții informatice cloudificate IaaS și PaaS accesibile instituțiilor din administrația publică" și Cloud-ul Dedicat (CD) care "se bazează pe soluțiile de cloud disponibile în sectorul industrial/comercial".
Operațional, CPG va funcționa cu asigurarea elasticității specifice și a disponibilității ridicate prin implementarea a două centre de date principale și a două centre de date secundare, de nivel Tier III/IV by design.
"Pentru implementarea Componentei Interne a CPG, prin prezenta documentație se urmărește achiziția de către STS de produse și soluții TIC (echipamente de procesare, stocare, backup, rețea și conectică, soluție Cloud IaaS, soluție Cloud PaaS, soluții de administrare și dezvoltare ), inclusiv servicii de instalare, configurare, punere în funcțiune, testare, operaționalizare, integrare la nivel de servicii și instruire, pentru cele două centre de date principale și cele două centre de date secundare, de nivel Tier III/IV by design.
Rezultatul final al achiziției, care va fi recepționat, îl constituie furnizarea unei infrastructuri hardware și software moderne, scalabile, redundante, fiabile și performante, capabilă să furnizeze servicii cloud de tip IaaS și PaaS către instituțiile și autoritățile centrale ale statului român", se arată în caietul de sarcini al licitației.
Prin dotarea celor două patru centre de date cu infrastructură IT&C aferentă CPG se va asigura de către STS trecerea de la găzduirea infrastructurilor fizice ale sistemelor informatice ale autorităților publice (colocare) către o infrastructură virtuală, scalabilă, cu ajutorul căreia autoritățile publice nu vor mai fi nevoite să investească în viitor în modernizarea fizică, ci doar în actualizarea/dezvoltarea de aplicații informatice ale sistemelor proprii, pliate atât pe cerințele operaționale specifice cât și pe cerințele actuale existente și viitoare la nivel european, cu ajutorul cărora vor putea oferi servicii fiabile către cetățeni/ mediul de afaceri.
CITEȘTE ȘI Poșta Română confirmă Profit.ro - Brokerul de asigurări intră în faliment
"Beneficiile integrării serviciilor care vor fi susținute de infrastructurile găzduite de centrele de date vor avea un impact major asupra modului în care interacționează atât autoritățile publice între ele cât și în relația cu mediul de afaceri și cu cetățeanul, atât în prezent cât și în viitor, deoarece prin operaționalizarea centrelor de date se vor crea premisele susținerii serviciilor existente sau care vor fi dezvoltate în perioada următoare la nivel național și european", mai scrie în caietul de sarcini.
Platforma de cloud guvernamental va deveni complet operațională la 31 decembrie 2025 și va necesita fonduri totale de 374,73 milioane de euro (1,866 miliarde de lei), acoperite prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), se arată într-un proiect de act normativ al Executivului.
Cel puțin 30 de autorități și instituții publice vor fi conectate la cloud-ul fuvernamental și îl vor utiliza până la finalul anului 2025.