Noul formular pentru (re)înregistrarea în scopuri de TVA – D088 va intra în vigoare de la 1 august, după ce, în ultima jumătate de an, a făcut obiectul reclamațiilor și nemulțumirii mediului de business, dar și al unor propuneri succesive de modificare.
Declarația modificată este prevăzută de Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală 2.048/2016 care se va aplica de la 1 august.
Statisticile oficiale ale ANAF arată că formularul a blocat activitatea a zeci de mii de firme, în ultimul an și jumătate, care fie au solicitat înregistrarea pentru prima dată, fie au fost obligate să parcurgă din nou acest proces ca urmare a anulării codului de către autorități. Despre aceste date, Profit.ro a scris aici și aici.
Pe de altă parte, procedura de înregistrare în scopuri de TVA se află în analiza direcțiilor de specialitate ale Comisiei Europene, fiind în faza informală a procedurii de infringement (EU Pilot), după cum Profit.ro a scris aici.
Ce modificări apar de la 1 august?
Formularul elimină multe dintre documentele care trebuie anexate, precum și unele cerințe, dar introduce și unele noi.
Astfel, la pct 1 B se arată: ”Descrieti în mod detaliat activitatea economică pentru care se solicită sau s-a obținut codul de înregistrare în scopuri de TVA, precizând, după caz, principalii clienți/furnizori/prestatori.”
CITEȘTE ȘI Noul formular de TVA, care va fi aplicat de la 1 august, nu schimbă fondul problemei reclamate la Comisia de tăiat hârtii. Încalcă, în continuare, jurisprudența europeanăLa pct 1 C: ”Dacă urmează să efectuați investiții în legătură cu domeniul principal de activitate precizați, după caz, următoarele informații.” Este vorba de informații noi care până acum nu se cereau: adresă unde se realizează investiția, durata realizării investiției, valoare estimată, număr/dată autorizație de construire.
La pct 10: Precizați dacă dețineți active* în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate. Se vor preciză : tipul activelor deținute* și valoarea netă a activelor la data depunerii declarației.
Dispare obligativitatea anexării oricăror documente, cu excepția:
· celor care trebuie să justifice tipul activitătii desfăsurate în afară sediului social/profesional și a sediilor secundare
· celor care trebuie să ateste tipul de viză și scopul șederii în România a administratorilor cetăteni non-UE
· contractul de prestări servicii încheiat de persoană impozabila, cu prestatorul de servicii în domeniul contabilității
· contractul de prestări servicii încheiat de persoană impozabilă cu prestatorul de servicii în domeniul punerii la dispoziție de personal calificat.
CITEȘTE ȘI Analiza formularului 088: Apar informații noi și detaliate de raportat despre activitatea companieiSunt eliminate precizările referitoare la modul de deținere a spațiului cu destinație de sediu social și dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social, precum și despre deținerea de spații cu destinația de sedii secundare declarate.
Este eliminată solicitarea de a preciza dacă persoană impozabilă desfășoară activităti exclusiv în afară sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru), respectiv la sediu social și/sau sedii secundare, precum și în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru). Este eliminată întrebarea referitoare la obligațiile fiscale restanțe și la faptele de natură contraventională înscrise în cazierul fiscal al asociaților și/sau administratorilor
Nu se mai solicită indicatorii realizați de asociații și administratorii, persoane juridice, în ultimul an fiscal încheiat.
De asemenea, față de proiectul publicat pe site, se pare că ANAF a renunțat la punctul 13: ”Precizati dacă estimați faptul că valoarea TVA aferentă achizițiilor de bunuri/servicii va fi mai mare decât valoarea TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii.” În cadrul acestui punct persoana impozabilă trebuia să precizeze motivul pentru care se inregistrează o asemenea situație".