Două treimi dintre participanții la un sondaj privind digitalizarea și automatizarea administrației publice în România spun că și-ar dori să depună online cereri și documente pentru obținerea unor adeverințe sau beneficii sociale și aproape jumătate se declară nemulțumiți de interacțiunea de la ghișee. În pofida declarațiilor, dar și a pandemiei, cei mai mulți dintre români continuă să interacționeze cu instituțiile administrației publice prin deplasarea la ghișeu.
Doar circa o cincime dintre români au optat în 2020 pentru plata electronică a impozitelor, taxelor sau a altor tarife. Mai bine de jumătate dintre românii intervievați au mers la ghișeu, iar mai puțin de o zecime au apelat atât la internet, cât și la ghișeu, relevă un sondaj de opinie realizat de Socius - Centrul de Cercetări Sociale Aplicate la solicitarea companiei din domeniul automatizării UiPath.
Potrivit sondajului, 8 din 10 români s-au deplasat, anul trecut, la sediul autorităților publice pentru diverse scopuri.
CITEȘTE ȘI Modificare importantă pregătită la regimul PFA: Vechimea în muncă - recunoscutăPlata impozitelor, taxelor și a tarifelor de orice tip reprezintă principalul motiv al interacțiunii cetățenilor cu administrația publică centrală sau locală. Mai specific, aproape o cincime dintre români au făcut cel puțin 7 deplasări la ghișeele diferitelor autorități publice centrale sau locale, pentru rezolvarea unor probleme personale sau în interes de serviciu.
În medie, un cetățean care a dorit să depună documente, să obțină aprobarea unor cereri, ori să achite impozite și taxe, a efectuat 3-4 deplasări într-un an la ghișeele diverselor instituții.
Cei care au depus cereri și documente prin internet spun că au avut o experiență semnificativ mai bună decât cei care s-au deplasat la ghișeu. Mai precis, aproape jumătate dintre respondenți (48%) apreciază că în urma depunerii de cereri și documente la ghișeu sunt destul de nemulțumiți (33%) sau foarte nemulțumiți (15%).
Aproape un sfert dintre participanții la sondaj spun că au primit un serviciu public cu întârziere sau deloc în ultimii doi ani. Mai precis, 26% dintre respondenți au declarat că, indiferent de modul de interacțiune cu autoritatea publică, s-a întâmplat ca în ultimii doi ani să nu primească un serviciu public sau să îl primească cu întârziere, din cauza unor erori.
În privința experienței depunerii de cereri și documente prin internet, mai mult de 6 din 10 români (62%) consideră că este satisfăcătoare pentru cetățeni (47% destul de mulțumiți, 15% foarte mulțumiți), ceva mai mult de unul din zece (12%) că este nesatisfăcătoare, iar circa o cincime nu știu sau nu pot aprecia.
CITEȘTE ȘI Declarația privind beneficiarul real - Guvernul urmează să adopte săptămâna aceasta ordonanța care amână declarația până la 1 octombrieÎn viitor, aproape două treimi dintre români și-ar dori să depună online cereri și documente pentru obținerea diverselor beneficii sociale. Acestea includ ajutorul de șomaj (65%), alocația de stat pentru copil, îndemnizația pentru creșterea copilului sau ajutor social (64%), subvenția pentru căldură, electricitate sau gaze (64%), cazierul judiciar (63%), sau înregistrarea și radierea de autoturisme și mijloace de transport (63%).
De asemenea, majoritatea românilor ar prefera să depună în formă electronică cererile pentru eliberarea următoarelor documente: înscrierea copiilor la creșă, grădiniță, școală, sau a studenților la facultate (60%), eliberare sau preschimbare permis auto (59%), cereri pentru acordarea sau recalcularea pensiei (58%), sau pentru eliberare sau preschimbare actului de identitate ori a pașaportului (57%).
Pentru peste 90% dintre participanții la sondaj, automatizarea ar putea fi o soluție pentru îmbunătățirea activității administrației publice, aceștia apreciind că automatizarea reduce costurile de funcționare (75%), duce la creșterea timpului alocat de funcționari pentru cetățeni (68%) și la evitarea erorilor umane în procesarea cererilor (58%). Totodată, 55% dintre respondenți consideră că automatizarea proceselor ar permite rezolvarea unui număr mare de cereri într-un timp mai scurt.
“Digitalizarea și automatizarea serviciilor publice aduc beneficii atât pentru cetățeni, cât și pentru funcționari, facilitând și îmbunătățind interacțiunea cu administrația publică. Acest lucru este valabil atât în situațiile în care cetățenii accesează servicii digitale, cat și atunci când prefera să meargă la ghișeu. Cu ajutorul tehnologiei, un chatbot poate tria cererile cetățenilor, iar, in timp ce funcționarul discuta cu cetățeanul, un robot poate rula pe calculatorul acestuia, procesând informații și verificând baze de date, ceea ce poate scurta considerabil timpul de așteptare”, spune Răzvan Atim, General Manager pentru Europa de Est la UiPath.
Sondajul de opinie privind digitalizarea administrației publice și atitudinea cetățenilor față de utilizarea roboților software în sectorul public din România a fost realizat în perioada 4-18 februarie 2021. Au fost intervievate 900 de persoane adulte, în vârstă de 18 ani și peste.
Eșantionul este reprezentativ pentru populația adultă rezidentă, neinstituționalizată a României, potrivit realizatorilor sondajului, care precizează că marja de eroare maxim admisă este plus sau minus 3,3%.
Culegerea de date a fost realizată prin metoda CATI (interviuri telefonice asistate de calculator) de către Elicom.