Marți, 30 iunie, este ultima zi în care consumatorii casnici pot accepta actualele oferte ale furnizorilor concurențiali de gaze, în perspectiva liberalizării pieței, care va debuta miercuri, 1 iulie. Consumatorii ar trebui să analizeze atent ofertele, fie cele prezente, fie cele viitoare, și să semneze cu furnizorul a cărui propunere i se pare cea mai avantajoasă, și înainte, și după 1 iulie, a declarat la la Profit TV, Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.
“Agenția Energia Inteligentă a elaborat un ghid cu recomandări pentru consumatorii casnici, care este valabil și înainte și după 1 iulie. Consumatorii casnici ar trebui să analizeze ofertele furnizorilor și să semneze cu furnizorul care îi prezintă cea mai atractivă propunere. Însă și după 1 iulie, consumatorii trebuie să rămână în stare de alertă și, dacă primesc o ofertă și mai avantajoase, să o accepte, chiar dacă de-abia a semnat cu un alt furnizor”, a afirmat Dumitru Chisăliță la Profit TV, în emisiunea Profit LIVE, transmisă începând cu ora 17.30 și în care mediul de business vorbește despre situația actuală.
Chiar dacă actualele oferte ale furnizorilor concurențiali expiră marți, aceștia sunt obligați să facă altele, pentru că Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a decis să impună o perioadă de un an în care consumatorii casnici să beneficieze de actualele prețuri oferite de furnizorii lor (identice cu cele reglementate) pentru a se putea informa și schimba furnizorul. Potrivit reglementărilor ANRE, orice consumator casnic își poate schimba gratis furnizorul într-un termen de maximum 3 săptămâni.
Cu alte cuvinte, chiar dacă nu semnezează cu niciun alt furnizor până miercuri, consumatorii casnici nu rămân fără gaz, ci se consideră că au acceptat tacit oferta actualului lor furnizor, care, în majoritatea cazurilor, este identică cu cea reglementată din prezent, dacă nu puțin mai mică.
În opinia lui Chisăliță, faptul că doar jumătate din populație susține că știe că liberalizează piața de la 1 iulie poate fi explicat printr-un scurtcircuit în comunicare, atât din partea autorităților, cât și din partea marilor furnizori, Engie și E.On.
"Emitentul și receptorul nu au funcționat pe aceeași frecvență. pe de o parte, populația s-a obișnuit cu situația în care altcineva (ANRE - n.r.) se preocupa cu elementele de corectitudine, a prețului sau a clauzelor contractuale. Acum sunt puși în situația de a alege singuri, responsabilitatea de-acum încolo va fi pe umerii oamenilor”, a explicat Chisăliță.
Pe de altă parte, susține acesta, marii furnizori au reacționat “sociologic”, în momentul în care au realizat că în România consumatorul casnic este comod și în proporție covârșitoare nu intenționează să-și schimbe furnizorul. De ce să mai reducă, în acest caz, prețul din oferte?
În prezent, prețul de 86 de lei/MWh oferit de Engie sau cel de 96 de lei/MWh practicat de E.ON este mult superior celui de pe bursele autohtonă sau vieneză, unde un MWh se tranzacționează cu puțin peste 50 de lei pe timp de iarnă. Tranzacțiile pe vară se fac și la 24-30 de lei/MWh.
Micii furnizori, chiar dacă au oferit prețuri mai competitive cu 10-15%, au adoptat o strategie de marketing normală, în care cei mici îi urmează pe cei mari.
CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Ciprian Dascălu, BCR: Suntem cu activitatea economică la 55-60% dintr-o lună normală. Va fi o revenire într-un “V” mai lin"Este o chestiune legată de strategie, atât timp cât cei doi mari țin de preț, nici ceilalți n-au niciun interes să meargă și mai jos”, mai ales în contextul în care foarte mulți consumatori nu sunt interesați de schimbarea actualului furnizor, susține Chisăliță.
Președintele AEI recomandă micilor furnizori ca, pentru a-și putea face cotă de piață să practică un pret cât mic și să redacteze și un contract foarte ușor de citit, cu puține pagini și fără clauze capcană.
Chisăliță susține că, parcurgând puține modele de contracte publicate, a remarcat mai multe tipuri de clauze-capcană, precum posibilitatea ca furnizorul să modifice prețul unilateral sau impunerea a diverse bariere de plecare a consumatorului la un alt furnizor.