UE investighează Meta, Alphabet și Apple pentru potențiale încălcări ale legii piețelor digitale (Digital Markets Act – DMA).
Urmărește-ne și pe Google News
Comisia Europeană a deschis investigații legate de normele Alphabet privind direcționarea în Google Play și auto-referințe în Google Search, normele Apple privind direcționarea în App Store și ecranul de alegere pentru Safari și modelul "pay or consent" al Meta.
CITEȘTE ȘI Un start-up din Colorado construiește cea mai mare aeronavă din lume
Investigația are loc în baza Legii privind piețele digitale (DMA).
Comisia suspectează că măsurile instituite de companii nu sunt suficiente pentru a asigura respectarea efectivă a obligațiilor care le revin în temeiul DMA. În plus, Comisia face o investigație privind noua structură de taxe a Apple pentru magazinele alternative de aplicații și practicile de clasificare ale Amazon.
Practicile Alphabet și Apple
CITEȘTE ȘI VIDEO Umbrărescu anunță, într-o rară ieșire publică, ce lucrări va finaliza anul acesta
Comisia a inițiat o procedură pentru a evalua dacă măsurile puse în aplicare de Alphabet și Apple în legătură cu obligațiile lor referitoare la magazinele de aplicații încalcă DMA. DMA prevede că platformele importante (gatekeepers) ar trebuisă permită dezvoltatorilor de aplicații să "îndrume" consumatorii către oferte din afara magazinelor proprii de aplicații, în mod gratuit.
Comisia este îngrijorată de faptul că măsurile luate de Alphabet și Apple ar putea să nu fie pe deplin conforme, deoarece impun diverse restricții și limitări. Acestea constrâng, printre altele, capacitatea dezvoltatorilor de a comunica și de a promova liber ofertele și de a încheia direct contracte, inclusiv prin impunerea de diverse taxe.
Respectarea de către Apple a obligațiilor privind alegerea utilizatorului
În plus, Comisia a inițiat o procedură împotriva Apple în ceea ce privește măsurile luate pentru a se conforma obligațiilor de a permite utilizatorilor finali să dezinstaleze cu ușurință orice aplicații software pe iOS, de a modifica cu ușurință setările implicite pe iOS și de a le oferi utilizatorilor ecrane de alegere care trebuie să le permită în mod efectiv și ușor să selecteze un serviciu alternativ implicit, cum ar fi un browser sau un motor de căutare pe iPhone-urile lor.
Comisia a inițiat o procedură împotriva Meta pentru a investiga dacă modelul "pay or consent" recent introdus pentru utilizatorii din UE este conform cu DMA, care prevede că platformele importante pentru relația business-consumator (gatekeepers) trebuie să obțină consimțământul utilizatorilor atunci când intenționează să combine sau să utilizeze în mod încrucișat datele lor personale în cadrul diferitelor servicii de bază ale platformei.
Google Search
Comisia a inițiat o procedură împotriva Alphabet, pentru a stabili dacă afișarea de către Alphabet a rezultatelor căutărilor Google poate duce la favoriuzarea serviciilor de căutare verticală ale Google (de exemplu, Google Shopping; Google Flights; Google Hotels) față de serviciile concurente similare.
Comisia este preocupată de faptul că măsurile puse în aplicare de Alphabet pentru a se conforma DMA ar putea să nu garanteze că serviciile terților care apar pe pagina de rezultate de căutare Google sunt tratate în mod echitabil și nediscriminatoriu în comparație cu propriile servicii ale Alphabet.