Pandemia a demonstrat că munca la domiciliu, până recent cel mai căutat beneficu de către angajați, poate avea avantaje și pentru companii, mulți dintre angajați fiind chiar mai productivi atunci când lucrează de acasă, spune Mihaela Feodorof, fost director HR la BRD și fondatoarea grupului Yourway.
"Cu siguranță, munca de acasă o să fie integrată în condițiile de angajare și după pandemie. Înainte era considerată un moft sau un beneficiu, dar mulți dintre cei care lucrează de acasă sunt mai dedicați și productivi, își asumă mai multe roluri și intervin mai rapid în situațiile în care este nevoie de ei", afirmă Feodorof, Executive Coach si Business Consultant la Performanceway.
Chiar dacă munca de acasă și-a demonstrat avantajele pe fondul pandemiei, biroul nu poate fi eliminat complet, acesta având rolul de a susține colaborarea, a întări relațiile dintre colegi și a stimula sentimentul de apartenență la echipă. Astfel, după pandemie, cei care vor lucra în continuare de acasă vor desfășura, probabil, și anumite activități și la birou.
CITEȘTE ȘI Miele se extinde în România
"Biroul rămâne o constantă în viața angajatului, dar cel mai probabil o să fie asociat cu anumite activități, inclusiv cu aspecte care țin de socializarea cu colegii. Sediul firmei este locul care transmite sentimentul de apartenență la echipă, de stabilitate a companiei, locul în care toți avem angajamentul contribuției pentru un obiectiv comun. Dar cel mai probabil a veni la birou nu o să mai fie o obligație pentru cei care pot lucra de acasă. Mai mult, chiar dacă spațiile vor fi mai mici, cred că mulți angajatori se vor ocupa de redecorarea birourilor pentru ca acestea să păstreze din stilul familiar al muncii de acasă", mai spunde Feodorof.
Dincolo de schimbările legate de organizarea muncii, Feodorof spune că pandemia a afectat bugetele de dezvoltare ale companiilor și a redus oportunitățile de angajare. Pentru angajații din sectoarele mai puternic afectate de pandemie ar putea fi necesară reconversia profesională, iar angajatorii care se confruntă cu lipsa de personal ar putea oferi posibilități de formare pentru aceștia, cu beneficii pe termen lung.
CITEȘTE ȘI Startup-ul românesc Deepstash a atras 3 milioane de dolari de la investitori"Piața muncii este, evident, afectată de pandemie. Pentru unele sectoare, acest impact este mai vizibil. Forța de muncă policalificată sau cu disponibilitate și capacitate de recalificare poate accesa alte locuri de muncă, dar această schimbare se face în timp. Este nevoie de un exemplu, de sprijin oferit din partea angajatorilor care oferă și posibilitatea formării angajatului. Pentru a avea forța de muncă necesară, angajatorii vor fi nevoiți să fie mai răbdători cu potențialii candidați. Locurile de muncă sunt mai puține, bugetele de dezvoltare sunt temporar blocate, dar asta nu înseamnă că un angajat care își cunoaște competențele și își propune un obiectiv, nu o să reușească. În această perioadă, s-au evidențiat liderii și companiile care au comunicat frecvent și clar cu angajații, care și-au luat angajamente ferme și s-au ținut de ele și cei care au ales să construiască strategii pe termen lung, nu să reacționeze la frică. Toți suntem atenți și îngrijorați pentru viitor, dar asta nu înseamnă să trăim de pe o zi pe alta, sub amenințarea închiderii. Dacă serviciile sunt sustenabile și compania are o misiune solidă, atunci nu avem de ce să ne temem că nu vom reuși să traversăm cu bine această perioadă", potrivit Mihaelei Feodorof.
Mihaela Feodorof, fost director de resurse umane al BRD, a înfiițat în 2009 Grupul Yourway, care acopera 3 linii de business: Yourway Counseling - servicii de evaluare și consiliere pentru studenți, elevi și copii (începând cu vârsta de 2,5 ani); Yourway Advisors – consultanță educațională personaizată pentru studii în România și străinătate, care oferă servicii talor-made pentru fiecare viitor student; Performanceway – specializată pe servicii de business consulting (assessment, dezvoltare organizațională, dezvoltarea leadershipului, dezvoltarea echipei) și coaching transformațional.