Apple redevine, după 5 ani, cel mai valoros brand global. Hotelurile ies din clasament. Booking.com pierde din valoare, WeChat depășește Ferrari. Tesla, brandul cu cea mai rapidă ascensiune
Apple redevine, după 5 ani, cel mai valoros brand global. Hotelurile ies din clasament. Booking.com pierde din valoare, WeChat depășește Ferrari. Tesla, brandul cu cea mai rapidă ascensiune
Apple a revenit, pentru prima dată din 2016, pe prima poziție în clasamentul celor mai valoroase branduri realizat de compania de consultanță și evaluare Brand Finance.
Producătorul iPhone a depășit Amazon și Google, în contextul în care valoarea brandului său a crescut cu 87%, la 263,4 miliarde de dolari, potrivit ediției din 2021 a clasamentului Brand Finance Global 500, analizată de Profit.ro.
Creșterea valorii a fost susținută de diversificarea cu succes a portofoliului: sub conducerea lui Tim Cook, Apple s-a axat pe dezvoltarea unor stategii de creștere complementare vânzărilor de iPhone. În acest context, iPhone a adus, în 2020, doar jumătate din veniturile Apple, în timp ce, în 2015, acest segment reprezenta circa două treimi din vânzări.
Valoarea brandului Amazon, care ocupă poziția a doua în clasamentul Brand Finance, a crescut cu 15%, la 254,2 miliarde de dolari. Amazon este unul dintre puținele branduri care a beneficiat de pe urma pandemiei, în contextul în care restricțiile și măsurile de izolare au împins clienții spre cumpărăturile online.
Google, care ocupă poziția a treia, a urcat cu 1,4% ca valoare, la 191,2 miliarde de dolari.
Tesla, brandul cu cea mai mare creștere
Producătorul american de mașini electrice Tesla este compania cu cea mai mare creștere din clasamentul Brand Finance Global 500. Valoarea brandului a urcat spectaculos, cu 158%, la 32 de miliarde de dolari. Capitalizarea de piață a companiei a urcat, anul trecut, la 500 de miliarde de dolari, iar vânzările au atins un nivel record, arată sursa citată.
Pe de altă parte, majoritatea brandurilor auto tradiționale incluse în clasament au avut un an dificil: 4 din 5 producători au înregistrat fie o depreciere, fie o stagnare a valorii mărcii. Mercedes-Benz, care a consemnat o depreciere de brand de 10%, a fost compania auto cu cel mai mare declin din rândul celor incluse în clasament.
Brandurile din e-commerce, susținute de schimbările din pandemie
Brandurile din domeniul e-commerce se numără printre câștigătorii pandemiei. Amazon a depășit pragul de 250 de miliarde de dolari, iar rivalul său chinez, Alibaba, și-a dublat valoarea, la 39,2 miliarde de dolari. După Tesla, Alibaba a fost compania cu cea mai rapidă creștere de brand din cele 500 incluse în clasament, fiind avantajată de orientarea consumatorilor către comerțul online.
CITEȘTE ȘI European Food&Drink pășește în 2021 fără datorii la bugetele de stat. Contribuții achitate în ultimul an de peste 110 milioane de euro Și retailerii tradiționali au reușit, în multe cazuri, să folosească tehnologia în avantajul lor, oferind posibilitatea de a plasa comenzi online sau oferind servicii digitale în magazine. Walmart a crescut cu 20%, până pe poziția a șasea în clasament, în condițiile în care retailerul a investit masiv în e-commerce și a angajat peste 400.000 de persoane în ultimul an pentru a asigura o bună aprovizionare a magazinelor fizice și livrarea rapidă a comezilor online.
Tehnologia, motor al valorii brandului
Într-un an caracterizat de restricții, în care munca de acasă a devenit o normalitate, iar dependența de comunicarea digitală a crescut, brandurile din domeniul tehnologiei (și cele care au folosit inovația tehnologică în avantajul lor) au înregistrat creșteri importante ale valorii. Valoarea brandurile din tehnologie reprezintă 14% din valoarea totală a celor 500 de mărci incluse în clasament în 2021. Tehnologia rămâne, astfel, cel mai important sector, fiind reprezentat de 47 de branduri.
Valoarea Uber a crescut cu 34%, la 20,5 miliarde de dolari, compania urcând astel în primele 100 de poziții. Microsoft a urcat cu 20%, la 140,4 miliarde de dolari, iar SAP a crescut cu 9%, la 18 miliarde de dolari. Salesforce a înregistrat un avans de 29%, la 13,2 miliarde de dolari.
Hotelurile părăsesc Top 500
În condițiile în care vacanțele și evenimentele sunt anulate, sectorul ospitalității are de suferit. Hilton, cel mai valoros brand hotelier, a pierdut 30% din valoarea brandului, la 7,6 miliarde de dolari. Totuși, Hilton, care pregătește extinderea numărului de camere cu 8%, este într-o situație mai bună decât rivalul său, Marriott, care a ieșit din clasamenetul Brand Finance 500 și a pierdut peste jumătate din valoarea de brand.
Pandemia a lovit nu numai hotelurile, ci și platformele de călătorii. Booking.com a pierdut 19% din valoare, coborând la 8,3 miliarde de dolari.
WeChat depășește Ferrari
Pe lângă valoarea brandului, Brand Finance calculează puterea relativă a brandului, pe baza unui scor care ține cont de mai multe criterii. Anul aceasta, aplicația chineză WeChat a depășit Ferrari, obținând cel mai bun scor, de 95,4 puncte din 100 posibile, și titlul de cel mai puternic brand.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, evaluează cele mai valoroase branduri globale. Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă.