Infrastructura este esențială pentru creșterea sustenabilă a economiei, iar în cadrul acesteia infrastructura de transport are un rol major, alături de alte componente, cum ar fi infrastructura tehnologică, energetică, de sănătate sau de învățământ. Dacă pe termen mediu România ar putea rezolva o bună parte din problema infrastructurii, pe termen scurt ar trebui să se concentreze pe remedierea "petelor gri" din rețeaua de transport, unde, cu investiții minime, ar obține câștiguri foarte mari, a afirmat Sergiu Manea, președinte Consiliul Patronatelor Bancare și CEO BCR, la Profit Growth Forum, organizat cu sprijinul BNR.
Forumul are ca parteneri ExxonMobile, OMV Petrom, Mastercard, Visa, Raiffeisen Bank, Orange, Eximbank, UP Romania, Fondul Proprietatea, Idea Bank, cărora le mulțumim pentru participare
"Este clar că România ar putea să înregistreze foarte multe câștiguri imediate în cazul în care alcătuiește și execută un plan în ceea ce privește această temă foarte generoasă. Când vorbim de infrastructură grea, ne gândim imediat la faptul că centura Bucureștiului nu există. Probabil că, dacă judecăm timpii petrecuți pe centură, am avea fracțiuni din basis points din Produsul Intern Brut românesc numai într-o zi de vineri”, a spus Manea.
Alături de infrastructura rutieră, România ar trebui să acorde atenție sporită și celei feroviare, întrucât, în cadrul UE, transportul pe calea ferată este o componentă importantă a marilor coridoare de transport, cele care influențează marile fluxuri de mărfuri și oameni.
CITEȘTE ȘI PROFIT GROWTH FORUM: Adjunctul ambasadorului SUA, Dean Thompson - La 10 ani de UE, România arată foarte bine. Poate deveni un lider în securitatea energetică europeană"Dacă ne uităm la tendințele de transport europene, de orice natură, de la călători până la marfă, se pune foarte mare accent pe infrastructura feroviară. România a avut progrese în ceea ce privește construcția coridoarelor, dar are în continuare <pete gri>, respectiv pe Hamburg – Istanbul există doar 70 de kilometri neelectrificați și sunt la sud de Craiova.Înainte să vorbim despre planuri grandioase, ar trebui să fim foarte atenți la aceste mici <pete gri>, pentru că ele pot aduce, cu un consum de capital relativ mic, un câștig uriaș", a declarat Sergiu Manea.
Eficientizarea infrastructurii de transport ar aduce în România noi investiții, întrucât capacitatea de a mișca bunuri pe piața europeană, dar și pe cea globală este esențială în luarea deciziei de a investi.
"De ce este un câștig uriaș? Pentru că marii transportatori care fac axa Nord-Sud au nevoie de eficiență în transport, iar eficiența în transport atrage investiții în parcuri industriale și logistice. Odată ce pierzi un astfel de coridor, foarte multe dintre investițiile antrenate de centrele multilogistice se pierd”, potrivit șefului BCR.
O altă problemă semnificativă ridicată de reprezentantul sectorului bancar a fost cea a lipsei de mobilitate pe piața muncii, aflată în strânsă legătură cu deficiențele infrastructurii de transport.
"În ceea ce privește problema referitoare la forța de muncă, am să vă dau o veste. Pe termen scurt nu vom putea rezolva nimic. Vom putea să ne plângem în continuare. De fapt, România este o țară încremenită. De fapt, nu există mobilitate internă. Astăzi este mai simplu să ajungi de la Suceava și Iași la Bologna și Dusseldorf, decât este să ajungi de la Suceava la Cluj. Infrastructura de transport se poate face, însă, pe termen mediu de 3-5 ani”, a mai spus Sergiu Manea.