Compania de stat Romaero poate repara din nou avioane civile, a anunțat ministrul Economiei, Florin Spătaru, precizând că s-a dus personal la sediul companiei pentru a verifica situația.
IMAGINI POT FI VĂZUTE ÎN MATERIAL ȘI ÎN GALERIA FOTO
"Nu am fost întâmplător să discut cu managementul acestei companii, ci pentru că nu voi mai tolera nicio zi de "stat degeaba" în detrimentul Romaero. Le-am explicat directorilor că voi supraveghea personal calendarul de îndeplinire a Planului de Reorganizare a companiei.
Totodată, am cerut ca săptămâna aceasta să-mi fie aduse la cunoștință situația tuturor contractelor în derulare", spune ministrul.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Primarii de sector din București și cei de municipii vor primi și ei informații clasificate - de la SRI, nu de la SIE. Argumentul: pentru a asigura un ”climat propice” dezvoltării economieiAutoritatea Aeronautică Civilă Română anunța recent că activitatea de întreținere a aeronavelor este suspendată în cazul Romaero, deci societatea nu poate pune în pericol siguranța aviației civile, răspunzând astfel unei scrisori deschise transmise de angajați ai companiei, în care se susținea că viața pasagerilor ar fi pusă în pericol, pentru că aeronavele nu sunt verificate de personal calificat.â
Două dintre cele mai importante contracte sunt pentru Ryanair și Blue Air, ultimul operator având însă zborurile suspendate, cel mai probabil până spre finalul anului, conform TVR.
"Menționăm că, toate activitățile de întreținere au fost efectuate conform cerințelor producătorului aeronavelor, însă din cauza faptului că ROMAERO nu are personal suficient la departamentul de calitate (care să verifice modul în care a fost făcută întreținerea), AACR luat măsura suspendării certificatului care permitea efectuarea unor astfel de lucrări;
CITEȘTE ȘI Câciu: Sunt bani, inclusiv de pensii. Fără FMI! Ne vom împrumuta de pe piață.AACR nu agrează transformarea unor nemulțumiri ale angajaților/foștilor angajați ROMAERO într-o situație care ar putea crea panică în rândul pasagerilor", transmite instituția.
Într-o scrisoare deschisă, angajați ai companiei Romaero susțin că viața pasagerilor este pusă în pericol, pentru că aeronavele nu sunt verificate de personal calificat. Ei mai sunt revoltați și de condițiile de muncă stresante și de lipsa salariilor, arată Realitatea Plus.
Profit.ro a anunțat recent că, având datorii curente de 50 milioane lei și bunuri ipotecate de peste 440 milioane lei, ROMAERO solicită Guvernului aviz pentru un plan de restructurare, care prevede investiții de 57,5 milioane euro. În acest scop, compania de stat solicită un ajutor de peste 17 milioane euro și vrea să contracteze un împrumut pe termen lung, în valoare de aproape 32 milioane euro. În cadrul procesului de restructurare, ROMAERO va vinde din activele neproductive, dar va dubla numărul de personal de specialitate angajat, indică Planul de restructurare operațională a companiei pentru perioada 2022-2031, analizat de Profit.ro.
De ce este important: ROMAERO, societate pe acțiuni cu capital majoritar de stat, este cea mai mare companie din industria aerospațială și de apărare românească, din perspectiva valorii activelor și portofoliului de clienți, și unul dintre cei mai importanți furnizori de produse și servicii pentru Forțele Aeriene Române.
CITEȘTE ȘI LISTA - ANAF vs. Elena Udrea: Fiscul o execută și îi scoate la vânzare mașini și mai multe terenuriLa ROMAERO, Ministerul Economiei deține 57% din acțiuni, SIF Muntenia - 23%, iar Fondul Proprietatea - 19%.
ROMAERO lucrează cu Boeing, Airbus, Bae Systems, Bombardier (în prezent Viking), pentru care desfășoară activități de proiectare și fabricație, aerostructuri, ansamble majore, subansamble si piese primare, precum și proiectare și fabricație dispozitive și executareprocese tehnologice speciale.
În domeniul mentenanței de aeronave, ROMAERO desfășoară activități de inspecție și întreținere pentru aeronavele tip Hercules C-130B/H, tip Antonov AN-26/AN-30 și Spartan ale Ministerului Apărării Naționale și controale periodice, urmate de întreținere generală la aeronavele comerciale, în mod deosebit Boeing 737 NG și Airbus A.320, pentru o serie de companii aeriene civile interne (ex. BLUE AIR) și internaționale (ex. RYANAIR).
Situația actuală a societății
În momentul de față, conform sursei citate, ROMAERO se află într-un declin constant al activităților economice, ca urmare a dificultăților de realizare a activităților de producție și mentenanță în parametrii contractați, situație generată, în principal, de pandemia Covid-19 și războiul din Ucraina, evenimente care au influențat negativ activitatea societății, precum și de dificultățile majore în asigurarea finanțării pe termen scurt și mediu a afacerilor.
În acest context, compania s-a confruntat cu:
- scăderea rapidă a cifrei de afaceri - de la 84,4 milioane lei în 2018 la 51,9 milioane lei în anul 2021
- creșterea volumului pierderilor de la suma de 35,3 milioane lei în 2018,la 62.972.896 lei în anul 2021;
- degradarea continuă a tuturor indicatorilor de performanță.
Pe acest fond, ROMAERO a contractat credite bancare pentru care a garantat cu o serie de bunuri imobile a căror valoare contabilă totală este de 443,5 milioane lei, ipotecate în favoarea următoarelor bănci: B.C.R., C.E.C. BANK și Banca Transilvania (activele ipotecate către bănci reprezintă 53,55% din totalul activelor corporale imobilizate).
Complementar, activitatea societății a fost și rămâne afectată de existența unor datorii curente, în cuantum de aproximativ 50 milioane lei, către furnizori și angajați și de datoriile la bugetul general consolidat al statului acumulate de-a lungul timpului.
Gradul de îndatorare a societății, calculat ca raport între datoriile totale și capitalurile proprii, se situează între 1,16 (2018) și 3,13 (2021 preliminat).
Societatea avea însă, la data de 01.03.2022, venituri estimate de încasat pe anul curent constând în:
- contracte de fabricație aerostructuri de 11,7 milioane dolari și 2500.000 euro;
- contracte de mentenanță aeronave civile de 8,7 milioaen lei, 158.845 dolari și 3 milioane euro;
- contracte de mentenanță aeronave militare de 27,8 miliaone lei.
În acest din urmă caz, al mentenanței aeronavelor militare, valoarea totală contractată este de 94,6 milioane lei.
Planul de restructurare operațională pentru perioada 2022-2031 a fost validat de Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor.
Implementarea Planului de restructurare operațională pentru perioada 2022-2031, primul document pe termen mediu și lung din ultimii 20 de ani, vizează stabilizarea societății, prin restructurarea datoriilor către stat și creditori însoțită de un program de investiții necesare retehnologizării fluxurilor de producție și mentenanță, în scopul creșterii productivității muncii și extinderii portofoliului de clienți.
Astfel, pe termen scurt, perioada 2022-2023, se estimează că măsurile integrate pentru stabilizarea societății, respectiv reorganizarea acesteia astfel încât să permită înființarea centrelor de cost, asociată cu reducerea de personal indirect productiv, actualizarea/modificarea procedurilor antecalcul, post calcul și de ofertare, întocmirea și respectarea planurilor anuale de achiziții, precum și dinamizarea activităților de marketing și comerciale.
În aveast etapă, societatea are nevoie de investiții în valoare de 7,9 milioane euro, fără TVA, și valorificate activele excedentare, care vor conduce la îmbunătățirea considerabilă a rezultatelor nete, de la -64,7 milioane lei în anul 2021 (preliminat) la -41,5 milioane lei în anul 2022 și 142.543 lei în anul 2023 (estimat).
Pe termen mediu, în perioada 2024-2026 se vor continua măsurile de eficientizare a activității, prin ”adaptarea cantitativă și calitativă a resursei umane” la evoluțiile generate de procesele de retehnologizare a fluxurilor de producție și mentenanță, respectiv asigurarea unei prezențe semnificative în Tier 2, fezabil în zona de producție ansamble și subansamble și consolidarea poziției de bază permanentă de reparație aeronave militare de transport și civile.
În această etapă investițiile necesare sunt estimate la 17,5 milioane euro și ar urma să aibă ca rezultat îmbunătățirea rezultatelor nete, la 17,5 milioane lei în anul 2024, 97.510 lei în anul 2025 (rezultat inferior față de anul precedent datorită investițiilor preconizate pentru anul 2025) și 7,2 milioane lei în anul 2026.
CITEȘTE ȘI LISTA Digi reorganizează grila de programe TV. Noile poziții ale canalelor Grupului Clever. Veți găsi PROFIT NEWS TV pe poziția 65Pe termen lung, respectiv până în anul 2031, măsurile propuse vizează automatizarea unor procese repetitive și valorificarea activelor imobiliare disponibilizate ca urmare a retehnologizării activităților, continuarea programului de investiții în vederea atingerii obiectivelor ”lean manufacturing”, precum și consolidarea poziției pe piață si ”poziționarea la un nivel ridicat pentru următorii 30-40 de ani”, arată documentul citat.
În această etapă, societatea are nevoie de investiții în valoare de 31,9 milioane euro, fără TVA.
Per total, ROMAERO are nevoie de investiții de circa 57,5 milioane euro, conform planului de restructurare.
Numărul de personal se va dubla pe termen mediu și lung
ROMAERO s-a confruntat în ultimii ani cu scăderea personalului, printre cauze fiind apariția și manifestarea agresivă a pandemiei SARS-COV-2, în urma căreia întreaga industrie aerospațială a fost afectată profund, din cauza restricțiilor impuse.
Astfel, compania, având activitățile principale conectate direct cu piața aviației comerciale, a înregistrat o scădere severă a veniturilor și, pe cale de consecință, numărul mediu al salariaților s-a diminuat cu peste 24%, de la un număr mediu de 908 salariați în anul 2019, la un număr mediu de 690 persoane în luna decembrie 2021.
”Odată cu ridicarea restricțiilor impuse de pandemia SARS-COV-2, există premisele cu privire la reluarea operațiunilor la capacitate maximă pentru activitatea de mentenanță aeronave civile, dar și cu privire la dezvoltarea activității de fabricație piese, ansamble și subansamble de aeronave”, indică sursa citată.
ROMAERO își propune, prin urmare, pe termen mediu și lung, obținerea unui nivel maxim de eficiență prin creșterea progresivă la 1.200-1.300 a numărului de salariați, preponderent direct productivi, în corelație cu dezvoltarea afacerii la o valoare de peste 50 milioane dolari pe an, în condițiile păstrării activelor productive critice (hangare, hale de producție, laboratoare, birouri, depozite, platforme de manevrare aeronave, diverse anexe, etc.). Acestea sunt amplasate pe o suprafață a platformei industriale de aprox. 30 hectare și cu tranziția progresivă spre Tier 1 în relația cu marii producători de aeronave Airbus și Boeing,
ROMAERO își propune și consolidarea poziției de bază permanentă de inspecție și reparație aeronave, care să aibă posibilitatea ofertării și asigurării serviciilor de linie pentru aeronave civile pe ambele aeroporturi din București, prioritar pentru TAROM.
CITEȘTE ȘI VIDEO Mugur Isărescu: Băncile au sărit calul și au dus ROBOR-ul peste dobânda-cheie. Au suprareacționat. A fost clară tendința băncilor și a traderilor să privească pesimist viitorulAvând în vedere evoluția estimată a cifrei de afaceri în perioada 2022-2031 și planul de restructurare asumat, Guvernul ar trebui să aprobe următoarele:
a) Contractarea unui împrumut comercial în valoare de 50 milioane lei pentru capital de lucru (proces demarat), în vederea îmbunătățirii cash-flow-ului actual (negativ) și ducerii la îndeplinire a obligațiilor contractuale în termenele asumate.
b) Declanșarea procedurilor pentru obținerea unui ajutor de stat, necesar și proporțional obiectivului vizat, în valoare de 17,1 milioane euro (în funcție de dinamica dezvoltării planului de restructurare, suma va fi obținută fie prin alocări bugetare anuale, fie completată sau integral, printr-un credit cu garanții de stat), în vederea redresării economice, îmbunătățirii proceselor de producție și mentenanță în scopul revitalizării activităților și refacerii capabilităților ROMAERO dedicate industriei naționale pentru apărare.
c) Contractarea unui împrumut pe termen lung, în valoare de 31,9 milioane euro, cu sprijinul acționarilor, în vederea retehnologizării și implementării unui sistem ”lean manufacturing” în ROMAERO S.A.
d) Reducerea impactului negativ asupra situației financiare a societății, prin contractarea unui credit de refinanțare pe termen lung, în valoare de 177 milioane lei, destinat stingerii împrumuturilor contractate până la această dată de la CEC, BCR și Banca Transilvania.
e) Totodată, ROMAERO va declanșa o acțiune de atragere de capital pentru menținerea capabilităților pentru cele două activități de bază: fabricația de componente aerostructuri și MRO aeronave. În acest sens, se va lansa o ofertă de atragere de capital în presă și prin mijloace de comunicare complexe, invitând investitorii interesați să depună scrisori de exprimare a interesului în asocierea cu ROMAERO pentru dezvoltarea în comun a celor două activități.