Motorina s-a scumpit cu 20 de bani, iar benzina cu 16 bani în ultimele 5 zile în stațiile liderului pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, în urma deciziei de astăzi a companiei de a majora prețul carburanților cu 8 bani/l, atât în stațiile Petrom, cât și în cele OMV. În cele 3 luni precedente, după introducerea reducerii de 50 de bani pe litru convenită de Guvern cu companii, carburanții se ieftiniseră cu 1,3 lei/l (sau 14%), respectiv, cu 2 lei/l (sau 23%).
Aceasta este cea de-a 4-a scumpire efectuată de OMV Petrom în ultimele 5 zile, după cele mai reduse, de luni și sâmbătă, cu 2 bani/l, și cea mai amplă de joi, când majorase prețul benzinei cu 4 bani/l, iar pe cel al motorinei cu 8 bani/l, relevă date analizate de Profit.ro.
Marți dimineață, țițeiul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa la o cotație de aproape 96 dolari/baril, după ce încheiase ziua precedentă la aproape 99 dolari/baril, cel mai înalt nivel înregistrat în ultima lună. Săptămâna trecută, OPEC+ a decis o tăiere semnificativă a producției de petrol, în pofida presiunilor din partea SUA, iar, în mai puțin de 2 luni, va intra în vigoare embargoul impus importului maritim de țiței rusesc.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Costurile de împrumut ale României ajung la cel mai ridicat nivel al toamneiÎn plus, cererea regională, cel puțin de motorină, este influențată de cea ucraineană, țară rămasă fără capacități de rafinare, bobardate de ruși, și care și-a maorat de 12 ori importurile, inclusiv din România. O parte din motorina importată de România este reexportată în Ucraina, țară care recent a reintrodus accizele la carburanți.
Evoluția prețului motorinei standard în stațiile din capitală de la începutul lunii septembrie
Dacă benzina standard se putea achiziționa marți, după aplicarea reducerii de 50 de bani/l, în stațiile Petrom din capitală cu 6,66-6,73 lei/l, iar în cele OMV cu 6,78-6,81 lei/l, motorina standard costa 8,09-8,12 lei/l, respectiv 8,17-8,20 lei/l.
Astfel, prețurile din cele mai ieftine stații Petrom au ajuns la nivelul celor din stațiile MOL sau Rompetrol, tradițional mai scumpe, unde motorina standard costa la primele ore ale dimineții, 8,08-8,12, iar benzina, 6,69-6,73 lei/l.
CITEȘTE ȘI Guvernul lasă muncitorii străini din afara UE să treacă mai ușor de la un angajator la altulLukoil a majorat la rândul său, prețul motorinei cu 2 bani/l, prețul acesteia ajungând la stațiile companiei din capitală la 8,03-8,06 lei/l, și cu 3 bani/l pe cel al benzinei, care se putea cumpăra marți dimineață cu 8,03-8,06 lei/l.
Evoluția prețului benzinei standard în stațiile din capitală de la începutul lunii septembrie
Probabil că în următoarele ore și concurenții celor de la OMV Petrom vor efectua majorări de prețuri similare, așa cum au făcut de fiecare dată când liderul pieței a scumpit carburanții.
Companiile autohtone și-au majorat în prima jumătate a anului de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea, care este reexportată în Ucraina, fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.
CITEȘTE ȘI Interconectorul Grecia-Bulgaria. Deși companiile din România nu pot achiziționa direct gaz azer, lichiditatea sporită a coborât prețurile pe BRM la minimele ultimelor 100 de zileÎn plus, vineri, principalul acționar al companiei românești, grupul austriac OMV, a anunțat că rafinăria sa de la Schwechat este complet operațională, după mai 5 luni în care a funcționat la 20% din capacitate.
În această perioadă, austriecii au transferat o parte din țițeiul contractat pentru rafinăria austriacă către Petrobrazi, care prelucrează 30% din cantitatea de țiței rafinată din import. Achizițiile de materie primă pentru rafinăriile grupului se fac centralizat, de către divizia de trading de la Londra.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
Profit.ro anticipa o presiune pe partea de cerere regională de țiței odată cu repornirea la capacitate normală a rafinăriei OMV de lângă Viena (cu o capacitate anuală de 10 milioane tone, cât Petrobrazi și Petromidia la un loc).
Ca și în cazul rafinăriilor autohtone, principalul furnizor exten de țiței al OMV este Kazahstanul. În 2021, 38,9% din țițeiul procesat în Austria a fost de proveniență kazahă, după ce în 2019, procentul fusese de 39,2%. În plus, OMV a anunțat că nu mai procesează țiței rusesc, în procent de 7,8% în 2021, acesta urmând a fi substituit probabil tot cu țiței kazah, importat prin portul italian Trieste și adus prin conducte la rafinăria de la Schwechat.
CITEȘTE ȘI Marea Britanie se confruntă cu perturbări grave ale traficului feroviar odată cu reluarea grevelorCu alte cuvinte, nu numai că de la 5 decembrie intră în vigoare embrago-ul total impus importului de țiței rusesc, iar oferta de țiței kazah din regiune se va micșora până primăvara viitoare, situându-se deja la minimul ultimilor 6 ani, dar și cererea va crește. Iar în poziția rafinăriilor din România se va afla și cea OMV de lângă Viena, care va licita alături de acestea pentru cantitățile mai reduse de țiței kazah, dar și pe eventualul țiței din surse alternative atât petrolului rusesc, cât și celui kazah.