Persoanele care percep fără autorizare taxe pentru parcare, așa-numiții “parcagii”, ar putea fi pedepsite cu muncă în folosul comunității sau chiar cu închisoarea, potrivit unui proiect de lege ce va intra în dezbatere parlamentară. Autorul proiectului spune că parcagiii au confiscat locurile de parcare din centrul orașului, mai ales de pe lângă instituțiile publice, și că legea actuală nu are cum să-i oprească.
Inițiativa a fost anunțată, succint, și la finalul săptămânii trecute.
Șoferii din București trebuie să se fi lovit măcar o dată de persoane care țin ocupate locuri de parcare din centrul orașului, de pe lângă instituții publice sau pe marile artere, și care cer bani de la șoferii care vor să parcheze.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“S-a constituit o mică mafie. E o formă de șantaj, chiar dacă nu tot timpul explicit”, spune avocatul Cristian Băcanu, membru PNL, autor al proiectului de lege privind combaterea exploatării ilicite a locurilor de parcare.
Băcanu consideră că legea actuală nu permite poliției decât să dea amenzi, pe care parcagiii nu le plătesc. Este și o problemă de autoritate publică, spune avocatul. Sunt peste tot, Curte de Apel, Tribunal, judecătorii, parchete, Registrul Comerțului, adaugă el și povestește că s-a trezit de câteva ori cu mașina zgâriată și cu capacele de la roți furate, după ce a refuzat să plătească pentru parcare. Legea pedepsește vandalismul, dar autorii sunt foarte greu de pedepsit în practică, spune Băcanu.
Fenomenul afectează atât spațiile administrate de autorități, dar și cele în concesiune privată. Băcanu dă exemplul parcărilor din jurul Curții de Apel, unde sunt câte 10 parcagii în timpul zilei care ocupă locurile de parcare plătite de locatarii din zonă la primărie și care nu au cum să le ia în stăpânire.
Proiectul, care poate fi citit AICI, prevede pedepse pentru cei care percep taxe pentru parcare, indiferent de formă, fără autorizație sau drept de folosință asupra spațiului de parcare. Dacă spațiul este unul privat, pedeapsa este una de la 6 luni la 1 an. Pentru spațiile publice e mai mare, de la 9 luni la 2 ani. Prima abatere se sancționează cu muncă în folosul comunității timp de 50 de zile, dacă făptuitorul este de acord.
“Nu vrem să aglomerăm pușcăriile și instanțele”, spune Băcanu. Pe de altă parte, proiectul nu prevede niciun fel de amenzi pentru parcagii, pentru că sistemul s-a dovedit ineficient, arată avocatul.
Perceperea taxei taxei de parcare este definită în proiect ca pretinderea sau primirea de bani sau foloase de către o persoană neautorizată pentru a elibera un spațiu ocupat, în scopul utilizării acestuia ca loc de parcare. Avocatul susține că multe locuri de parcare sunt ocupate cu navete și alte obiecte și eliberate de parcagii doar în schimbul unor taxe: “acum e foarte sigur că ai locuri de parcare nefolosite pentru că oamenilor le e teamă să parcheze din cauza parcagiilor”.
Totodată, este ilegală și pretinderea ori primirea de bani sau foloase necuvenite pentru dirijarea unui șofer în vedere parcării. Întrebat dacă această prevedere nu transformă în infractori pe cei recompensați benevol de către șofer pentru ajutorul dat la parcare, Băcanu spune că singurii care cer bani sunt, în fapt, parcagiii.
CITEȘTE ȘI Enel a plătit statului român 401 milioane euro și a preluat 13,6% din E-Distribuție Muntenia și Enel Energie MunteniaEste interzisă și paza fără autorizare, în schimbul banilor, dar și pentru a înlesni parcarea unui autovehicul.
Băcanu admite că din dezinteresul autorităților locale, care nu amenajează parcările și nu instalează aparate automate, au apărut parcagiii în București și tot autoritățile vor trebui să gestioneze parcările dacă problema va fi rezolvată, în cazul adoptării legii.
Proiectul este susținut de deputatul PNL Ovidiu Raețchi, dar urmează să fie semnat și de alți liberali și va intra în dezbatere parlamentară.