Cel mai mare dușman pentru afacerile băncilor din România ar putea să nu mai fie clasicele probleme privind veniturile scăzute sau legislația precară, ci un nou tip de concurență care prinde aripi în întreaga lume. Afacerile din domeniul fintech, intermediari concentrați pe servicii integrate care oferă soluții financiare simple și mult mai accesibile decât cele ale băncilor, rup puternic din veniturile industriei tradiționale, apreciază Cătălin Crețu, General Manager al Visa pentru România, Croația, Slovenia și Malta. Băncile mari și-au schimbat deja atitudinea față de afacerile din fintech, pe care nu le mai subestimează, ci le ofertează, a arătat acesta la Profit Growth Forum, organizat cu sprijinul BNR.
Forumul are ca parteneri ExxonMobile, OMV Petrom, Mastercard, Visa, Raiffeisen Bank, Orange, Eximbank, UP Romania, Fondul Proprietatea, Idea Bank, cărora le mulțumim pentru participare
Reprezentantul unui dintre cei mai mari furnizori de soluții de plată electronice din lume spune că, la nivel internațional, compania pentru care lucrează are deja discuții serioase cu firmele specializate în tranzacții financiare nonbancare și spune că băncile ar trebui să se adapteze rapid pentru a nu pierde mai mult decât au pierdut deja. Potrivit lui Crețu, lumea soluțiilor de plată electronice a crescut enorm, în condițiile în care, acum câțiva ani Visa lua în considerare, de exemplu, 4-5 canale, iar acum trebuie să uite la peste 1.000 de posibilități.
“De anul viitor, după implementarea Directivei PS 2, firmele din fintech vor putea avea acces direct la conturile bancare ale clienților. Cu acest instrument la dispoziție, ei vor putea oferi soluții considerate ca noi, revoluționare, periculoase pentru afacerile băncilor. Aceste firme reușesc să se concentreze mult mai atent pe serviciile oferite clienților, fără a avea aceleași costuri ca băncile. Sunt extrem de eficiente. Vă dau un exemplu, nu neapărat din lumea financiară: mai știe cineva că UBER s-a lansat cu ajutorul Google Maps și pe platforma unei companii din Olanda? Nu. Dar toată lumea știe astăzi de Uber”, a explicat șeful Visa.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Crețu a arătat că marele avantaj al intermediarilor nonbancari este că ei nu gândesc în termeni de produse, ci de servicii, fiind astfel mult mai apropiați de nevoile clienților.
“Ei vin cu o viziune diferită și spun, de exemplu, că te ajută să îți strângi toate conturile și toate cheltuielile într-un singur loc. Poți beneficia de o situația clară a bugetului familiei în același loc. Dacă vrei și un concediu, îți recomnadă o anumită pensiune. Dacă mergi acolo, primești și un discount de 10% și, dacă ai nevoie, îți oferă pe loc și un credit pentru vacanță. Practic, oferă răspunsul la toate întrebările pe care le poate avea un client”, exemplifică directorul Visa.
Potrivit unor estimări Visa, citate de Crețu, în acest moment există peste 8 miliarde de carduri, iar până în 2020 vor fi peste 20 de miliarde de aparate de citire.
Firmele de tip fintech sunt companii care oferă soluții financiare integrate în mediul online, fără a avea în spate bănci și fără costuri de regelementare la nivelul celor suportate de instituțiile clasice.