Pe lângă finanțarea bancară, companiile mature care au nevoie de finanțare pe termen lung sau sume importante de bani au și alte opțiuni la dispoziție de a obține banii respectivi, precum atragerea unui investitor strategic sau a unui fond de investiții de private equity sau să meargă către piața de capital, spune, la emisiunea Educație cu Profit de la PROFIT NEWS TV, Roxana Mușoi, Partner Rădulescu & Mușoi.
„Tot acest proces se poate întinde până la un an de zile. Noi îl numim un due diligence vendor din perspectiva antreprenorului care încearcă să identifice unde ar fi zonele sensibile. Toate aceste aspecte au un impact asupra evaluării companiei și ajută în a-i seta obiectivele, a-l ajuta să aibă așteptări realiste în momentul în care se începe procesul de identificare a investitorilor.
Extrem de important este și identificarea aspectelor neconforme care pot fi remediate înainte de a te adresa investitorului, toți investitorii în orice situație urmând să-și facă propriul due diligence. Dar cumva, tu ca și antreprenor, ești pregătit dinainte, știi exact ce te așteaptă, care sunt pașii, documentele tranzacției care urmează să fie negociate și semnate”, spune aceasta.
Antreprenorilor care vor să facă un exit total din companie, Roxana Mușoi le recomandă mai degrabă găsirea unui investitor strategic, pentru că, în general, fondurile de investiții vor ca antreprenorul să rămână implicat în business pentru o perioadă mai îndelungată, în funcție de profilul companiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„În aspectele în care am fost noi implicați, cel mai sensibil punct a fost cel în care antreprenorul trebuia să decidă dacă merge către un fond de investiții sau către un investitor strategic, care presupune exitul antreprenorului ori imediat, ori într-un orizont foarte scurt versus un private equity fund care de la început necesită menținerea și colaborarea cu antreprenorul pentru o perioadă importantă de timp”, precizează aceasta.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Educație cu Profit - Head of Brokerage Investimental: La bursa românească se poate investi și economisi în același timp. Chiar și 100 de lei dacă investești pe lună e un mare plus pe care îl poți obțineUnul dintre principalele motive pentru care, de obicei, negocierile între un antreprenor și un fond de investiții sau un investitori strategic nu se finalizează este legat de preț și de disponibilizarea prețului, adaugă Roxana Mușoi.
„Sunt foarte multe situații, mai ales când nu antreprenorul e cel care a inițiat procesul de vânzare, ci a fost contactat de către un potențial investitor, în care așteptările pot fi nerealiste și, de aceea, trebuie văzut ce s-ar putea obține în mod real”, subliniază aceasta.
„E important însă pentru antreprenori să înțeleagă că, chiar dacă se face un exit total, ei nu pot să predea cheile companiei și din ziua doi plecarea lor să fie redusă la zero. Sub nicio formă. Există o perioadă, de un an de zile de obicei, în care asigură practic predarea managementului și a informațiilor necesare investitorului să preia mai departe compania”, completează ea.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Educație cu Profit - Oana Năstase, coach: Dacă crezi în ceva, atunci nu mai ești un lucrător într-o companie pentru un salariu, ci un creator de valoareÎn ceea ce privește finanțarea companiei prin intermediul pieței de capital, antreprenorii au trei opțiuni: listarea tehnică, plasamentul privat și IPO-ul.
„În zona de plasament privat se apelează la firma de investiții, la broker, care prin intermediul contactelor personale sau investitorilor retail sau profesionali reușește să adune un pol suficient de investitori astfel încât plasamentul să fie unul cu succes și scopul până la urmă fiind de a crea vizibilitate pe piață. Aducem multe beneficii companiilor care apelează la plasamentul privat.
Iar varianta cea mai complicată, de IPO, unde avem nevoie de memorandum care trebuie să fie supus aprobării ASF și intervin aspectele de autorizare și reglementare.
La plasamentul privat memorandumul nu necesită aprobarea ASF-ului și atunci, procesul e mult mai rapid și creează beneficii imediate. Plasamentul privat ni se pare un pas mai la îndemână pentru antreprenori să creeze plus valoare companiei și vizibilitate”, afirmă Roxana Mușoi.