Ce trebuie să știi când iei mașină în leasing, într-un nou episod al show-ului „De Toți Banii” din programul de educație FIT al Băncii Transilvania

Ce trebuie să știi când iei mașină în leasing, într-un nou episod al show-ului „De Toți Banii” din programul de educație FIT al Băncii Transilvania
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris astăzi, 08:12

Ce opțiuni avem pentru cumpărarea unei mașini? Ce avantaje, dar și ce dezavantaje presupune conducerea într-un oraș aglomerat ca Bucureștiul? Cum apreciem valoarea unui bun de folosință îndelungată care are și cheltuieli mari de întreținere și cum scade în timp valoarea acestuia? La ce trebuie să fim atenți când avem nevoie și de finanțare pentru cumpărarea unui astfel de bun? Invitații celui de-al șaptelea episod al Show-ului „De Toți Banii”, lansat de Banca Transilvania în cadrul inițiativei sale de educație financiară, își povestesc experiențele din viața de șofer au recomandări pentru cei care vor să își cumpere o mașină.

Programul FIT – „Finanțe pe Înțelesul Tuturor” a fost lansat de BT într-un context în care numeroase studii arată România situată pe ultimul loc din Uniunea Europeană atunci când vine vorba de alfabetizarea financiară, ceea ce duce la un comportament financiar dificil la nivel colectiv.

Inițiativa încearcă să explice termeni și expresii legate de bani, pe înțelesul tuturor. Pentru a face cât mai accesibile noțiunile financiare, emisiunea ,,De toți banii” aduce la aceeași masă personaje din domenii diverse, cu perspective la fel de diverse despre bani – de la experți financiari la personaje din mediul online.

Urmărește-ne și pe Google News

„Totul despre leasing” este tema centrală aleasă pentru un nou episod din cele 10 care aduc în prim plan subiecte din zona finantelor, după ce primul episod s-a concentrat pe economisire, cel de-al doilea pe credite, al treilea pe siguranța în mediul online, al patrulea pe experiențele antreprenoriale, al cincilea a abordat educația copiilor despre bani, iar cel de-al șaselea creditele ipotecare și imobiliare.

Evenimente
24 octombrie - IMM-urile, oxigen pentru România
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Costin Giurgea, producător TV al emisiunii SuperSpeed și creator de conținut, folosește de mult timp mașina, dar a avut o pauză de o lună și jumătate, experiență pe care o anticipa foarte deranjantă. După trei-patru zile, însă, a realizat că fără mașină nu mai are nici probleme cu parcarea și a simțit că i se ridică o presiune de pe umeri și s-a bucurat de restul săptămânilor în care afolosit ride sharing și transportul în comun.

Pentru HypeFox, creatoare de conținut – supercars & imobiliare, alternativa preferată la mașina personală este ride-sharing-ul, pentru că poartă tocuri des și scapă de grija parcării. Are nevoie și să conducă mașina proprie, deoarece trebuie să transporte diverse bunuri și nu este deranjată să stea în trafic, dar parcarea este mereu o problemă.

Costin Giurgea crede că un dezavantaj chiar mai mare decât dificultatea parcării este nevoia de a fi permanent concentrat la volan, chiar și când stai în trafic, iar folosirea telefonului stă la originea multor accidente.

Alegeri bune vs alegeri greșite

Ce vrei să faci cu mașina și cât poți să investești în ea sunt lucrurile ce trebuie avute în vedere înainte de a decide o achiziție, spune Giurgea: „O mașină mai mică, mai agilă, mai ușor de parcat este potrivită pentru cei care o folosesc mai mult în oraș și sunt singuri, în timp ce pentru o familie mare, alegerea e diferită. O mașină este „proastă”, doar dacă a fost aleasă una nepotrivită”.

Ce zice internetul sau cum ne judecă oamenii pot determina însă alegeri greșite, din vanitate, crede HypeFox, care a văzut mulți oameni singuri în mașini imense în oraș.

Mașina rămâne indicator de status în România, ca și în întreaga zonă balcanică, observă Costin Giurgea. Lucru care se vede și în împărțirea pieței între mașini noi și second hand. O mașină mare, premium, dar cu peste 200.000 de km la board este adesea preferată de mulți români, deși presupune cheltuieli mari de întreținere și reparare, în detrimentul unei mașini noi, de producție autohtonă, care ar avea și cheltuieli mai mici de întreținere.

Pe de altă parte, arată Giurgea, „mașina nouă își pierde 15-20% din valoare în primul an de la achiziție și apoi, conform graficelor de depreciere, reducerea valorii se adâncește cu circa 10% pe an. Trebuie să fii foarte atent!”

HypeFox urmează să își achiziționeze prima mașină în leasing. Încă oscilează între leasing financiar sau leasing operațional, chiar dacă știe că cel din urmă este folosit de regulă de firme, însă te scapă de multe griji.

Tot la un leasing ar apela și Costin Giurgea dacă ar fi să își cumpere acum o nouă mașină. Varianta cea mai proastă i se pare achiziția cu banii jos, cash, pentru că așa blochezi o sumă foarte mare fără motiv, în condițiile în care finanțările în leasing au dobânzi decente.

Cum funcționează leasingul? „Dacă fie nu ai toți banii pentru a plăti prețul mașinii, fie îi ai, dar nu vrei să-i blochezi, apelezi la o companie de leasing. Aceasta nu e bancă, dar îți finanțează mașina, ți-o închiriază, și tu plătești o rată. La final, mașina poate rămâne companiei de leasing sau o poți cumpăra”, explică, pe scurt, Giurgea

Leasing vs Credit

Patru variante pot fi luate în calcul atunci când ai nevoie de finanțare pentru o mașină, spune Giurgea: leasing financiar, leasing operațional, credit auto și credit de nevoi personale.

„La ambele tipuri de credit, cumpărătorul este și proprietarul mașinii. La leasing, proprietar rămâne compania de leasing, până la finalul perioadei contractuale, când poți alege dacă o achiziționezi sau nu. La creditul auto, costul e puțin mai mare decât la cel de nevoi personale, dar este mai mic decât la leasing. La creditul de nevoi personale, suma finanțată poate fi mai mică, deci îți poți lua o mașină accesibilă, nu și una de lux”, crede acesta.

„Leasingul operațional include tot. Adică eu doar iau mașina, o folosesc. Am asigurare Casco, RCA, schimb de ulei, filtre, anvelope, tot ce e nevoie acoperite. Costul e mai mare, dar scapi de bătaie de cap”, spune HypeFox.

„În plus, la leasingul operațional, în rata pe care o plătești este inclusă și deprecierea mașinii, iar la finalul perioadei contractuale poți înlocui mașina cu una nouă, pentru o nouă perioadă de închiriere. Așa ai mereu o mașină nouă, cu care nu ai griji, pentru că se ocupă altcineva”, precizează Giurgea.

În funcție de condițiile contractului de leasing, beneficiarul poate primi și o mașină de înlocuire dacă cea utilizată intră în reparații.

Pentru companii, variante de leasing operațional sau financiar sunt mai eficiente din punct de vedere al costurilor sau al condițiilor fiscale.

Înainte de a face un contract de leasing, cei interesați trebuie să se ferească de greșeli. Cea mai frecventă, crede HypeFox, este depășirea bugetului.

CONCLUZII DE TOȚI BANII

! Un bun de folosință îndelungată, cum este o mașină, are o valoare mare și presupune cheltuieli de întreținere și reparații crescute

! Trebuie să avem în vedere și condițiile în care utilizăm acest bun, care se pot schimba (poate nu e indicat să îmi iau o mașină de două locuri, decapotabilă, când vreau să îmi întemeiez o familie sau urmează să apară un copil)

! Achiziționarea unei mașini trebuie să fie cu atât mai responsabilă cu cât este vorba de un bun nou (își pierde până la 30% din valoare în momentul achiziției) și când este vorba de o situație în care se apelează la un credit (nu avem din start toată suma necesară)

! Decizia odată luată, nu poate fi schimbată ușor și orice schimbare poate genera costuri semnificative.

! Operațiunea de leasing este o procedură prin care un intermediar specializat (care nu este bacă) achiziționează o mașină și apoi o închiriază unui beneficiar care plătește o taxă de leasing

! Cât timp folosește mașina în leasing, beneficiarul nu este proprietarul ei.

! Mașina trebuie să fie mereu asigurată, atât RCA (posibile pagube produse terților în caz de accident), cât și CASCO (pentru daune asupra mașinii, în caz de accident). Cele două asigurări sunt obligatorii pe toată durata contractului de leasing și se regăsesc în costul leasingului.

! Cheltuielile de întreținere și reparații revin, de regulă, utilizatorului, dar pot reveni și proprietarului (compania de leasing), mai ales în cazul leasingului operațional.

! Sunt unele afaceri pentru care o flotă auto este importantă: agricultură, construcții, transporturi de mărfuri și de persoane.

! Leasingul auto este un instrument la îndemâna acelor antreprenori care vor să crească o afacere deja inițiată și care nu au capital suficient pentru a-l investi în parcul auto, nici garanțiile necesare.

! Prin operațiunea de leasing auto, acești antreprenori câștigă un suport în afacerea lor și o investiție de capital în bunuri.

! În loc să le cumpere, le închiriază (similar plății în rate), cu  ai puțină birocrație în spate (mai rapid, cu aprobare mai facilă, ceea ce este foarte important pentru o afacere).

Al șaptelea episod al Show-ului „De Toți Banii”, în care aflăm despre leasing, poate fi urmărit integral mai jos:

viewscnt
Afla mai multe despre
fit
banca transilvania