Sistemul electronic eFactură, de emitere a facturilor prin intermediul serverelor ANAF, urmează să devină obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația dintre companii, business to business (B2B), cel mai probabil din prima parte a anului 2024, a anunțat la Maratonul Fiscalității, organizat de Profit News TV, secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Alin Chitu, confirmând astfel informațiile prezentate anterior de Profit.ro.
Maratonul este organizat cu sprijinul ING
În urma discuțiilor cu Comisia Europeană se va renunța la introducerea etapizată a obligativității sistemului, pentru a ține cont de firmele mici, așa cum intenționa Ministerul Finanțelor în prima parte a acestui an, iar eFactura va deveni din 2024 obligatorie pentru toate tranzacțiile dintre companii.
De ce este important: eFactură este obligatoriu de la 1 iulie în relația business to business pentru bunuri cu risc fiscal, dar și pentru emitere de facturi către instituții publice (B2G - business to government).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mai este important: Pentru introducerea obligativității pentru toate tranzacțiile dintre firme este nevoie de acordul Comisiei Europene. Potrivit legislației actuale, la 30 de zile de la obținerea avizului, sunt stabilite, prin ordin de președinte ANAF, ca procedură legislativă rapidă, categoriile de firme care au această obligație.
Secretarul de stat Alin Chitu a arătat că, săptămâna trecută, în cadrul discuțiilor cu Comisia Europeană a fost transmis informal că va fi emis acest acord pentru introducerea sistemului generalizat din 2024.
”Cu privire la extinderea sistemului eFactură în relația B2B generalizat noi trebuie să obținem întâi o derogare din partea Comisiei, pentru că regula generală nu este cea prin care se folosește sistemul eFactură. Am avut o discuție săptămâna trecută cu colegii noștri care administrează acest proces și se pare că o vom primi începând cu 1 ianuarie 2024.
Aceasta este cumva o schimbare a ideii noastre inițiale, noi am propus o introducere graduală a obligativității, pornind de la contribuabili mari, mijlocii ș.am.d., în funcție de capacități, însă vizunea colegilor noștri de la Comisiei e ușor diferitpă, motiv pentru care cel mai probabil obligativitatea va fi una generalizată. (...) Informal, avem confirmarea dânșilor că vom primi derogarea”, a anunțat secretarul de stat, care a adăugat că teoretic derogarea va fi obținută, deci comunicată oficial, la 1 ianuarie anul viitor.
Nota bene: Legislația în vigoare prevede că, în termen de 30 de zile de la data adoptării Deciziei de autorizare a României să aplice o măsură specială de derogare de la articolele 178, 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare, prin ordin al președintelui ANAF se stabilesc categoriile de operatori economici stabiliți în România care au obligația de a emite facturi electronice în relația B2B (relația comercială dintre doi operatori economici) și de a le transmite prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, precum și data de la care intervine această obligație.
Alin Chitu a explicat că urmează să fie publicată la începutul lunii decembrie o directivă europeană care va stabili condițiile și cum se va utlliza e-factura la nivel european, iar acesta a fost unul din motivele pentru care procedura de obținere a acordului Comisiei a fost mai anevoios.
CITEȘTE ȘI PSD vrea ca statul să plătească penalități pentru sumele nerambursate la timp contribuabililor, iar popririle bancare să fie ridicate mai rapidPotrivit datelor furnizate de secretarul de stat, de la 1 iulie până la 21 noiembrie, în sistemul B2B fuseseră emise circa 9,6 milioane de e-facturi pentru bunuri cu risc fiscal, iar în relația B2G alte 5,5 milioane de e-facturi.
”Odată cu introducerea generalizată, o să avem într-o zi 15 milioane de facturi”, a subliniat Alin Chitu, care a precizat că până atunci, inclusiv cu fondurile din PNRR, va fi asigurată capacitatea tehnică a sistemului.
Potrivit obligațiilor asumate în PNRR, sistemul informatic pentru eFactură ar trebui să fie gata în trimestrul al doilea din 2023, iar Ministerul Finanțelor Publice, ANAF și Autoritatea Vamală dispun de 370 milioane euro în PNRR pentru întărirea capacității tehnice.
Alin Chitu a explicat însă că termenele de livrare ale sistemelor de la furnizorii IT sunt afectate însă de criza conductorilor.
Secretarul de stat nu a putut preciza, în acest context, când vor fi introduse contravenții și sancțiuni pentru nerespectarea emiterii facturilor în sistemul generalizat, dar a arătat că cel mai probabil va exista o perioadă de tranziție din momentul generalizării.
CITEȘTE ȘI Perioada în care firmele sunt obligate să arhiveze documentele financiar-contabile, redusă drasticeFactură obligatoriu de la 1 iulie în B2B pentru bunuri cu risc fiscal, dar și pentru facturi B2G
Bunuri cu risc fiscal ridicat
- Legumele și fructele. Băuturile alcoolice. Construcțiile noi.
- Apa minerală naturală, nisipul, pietrișul.
- Îmbrăcămintea și încălțămintea.
Condiții pentru utilizarea sistemului RO e-FACTURA
- Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în Spațiul privat virtual (SPV).
- În vederea utilizării sistemului RO e-Factura în relația B2B, emitentul și destinatarul trebuie să fie înregistrați în Registrul RO e-Factura.
Pași de urmat pentru transmiterea facturii electronice
- Emitentul facturii electronice pregătește fișierul corespunzător facturii electronice în format XML, conform documentației tehnice publicate.
- În vederea transmiterii facturii electronice, emitentul utilizează mijloacele de identificare electronică pentru accesarea SPV, pentru: a) interconectarea aplicației disponibile la nivelul emitentului cu sistemul RO e-Factura, utilizând o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface); b) utilizarea aplicațiilor puse la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor.
- În urma transmiterii facturii electronice, sistemul RO e-Factura atribuie automat un număr de identificare, utilizat ca referință în cadrul proceselor și operațiunilor specifice sistemului.
- După transmiterea facturii electronice, sistemul RO e-Factura efectuează următoarele operațiuni, în mod automat, asupra fișierului în format XML, după cum urmează: a) verificări și validări privind structura și sintaxa; b) verificări semantice. După efectuarea acestor operațiuni se generează un mesaj automat de răspuns.
Primirea și descărcarea facturii în relația B2B
În vederea primirii și descărcării facturii electronice, destinatarul utilizează mijloacele de identificare electronică pentru accesarea SPV, pentru: a) interconectarea aplicației disponibile la nivelul destinatarului cu sistemul RO e- Factura, utilizând o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface); b) utilizarea aplicațiilor puse la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor.
Primirea și descărcarea facturii în relația B2G
Destinatarii facturii electronice emise în relația B2G au obligația să primească și să descarce factura electronică prin accesarea secțiunii Factura electronică disponibilă în Spațiul privat virtual din cadrul portalului ANAF sau, în cazul celor înregistrați în Registrul entităților publice prin accesarea «Punctului Unic de Acces» de pe site-ul Ministerului Finanțelor – Sistemul național de raportare Forexebug, secțiunea «Vizualizare rapoarte» – «Facturi electronice».
Primirea și descărcarea facturii electronice emise în relația B2G pot fi efectuate de către persoanele înregistrate ca utilizatori în Spațiul privat virtual din cadrul portalului ANAF sau de către persoanele înrolate cu rol de vizualizare rapoarte în sistemul național de raportare Forexebug potrivit procedurii prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcționare a sistemului național de raportare – Forexebug, cu modificările și completările ulterioare.
În situația unei facturi electronice emise în relația B2G asupra căreia destinatarul are obiecții, acesta înștiințează inclusiv prin secțiunea Factura electronică disponibilă în Spațiul privat virtual din cadrul portalului ANAF sau prin sistemul național de raportare Forexebug emitentul facturii electronice, prin transmiterea unui mesaj respectând structura publicată în documentația tehnică.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Modificări la obligația de a accepta plăți cu cardul de către comercianți: Prag de încasări în ”numerar”, în loc de cifră de afaceriCorecția facturii electronice
- În situația unei facturi electronice asupra căreia destinatarul are obiecții, acesta înștiințează emitentul facturii electronice inclusiv în sistemul național privind factura electronică RO eFactura, prin transmiterea unui mesaj.
- Factura electronică comunicată destinatarului nu se poate returna în sistemul RO e- Factura.
- Corecția facturii electronice comunicate destinatarului în sistemul RO e-Factura se efectuează conform art. 330 din Codul fiscal. Factura electronică corectată se transmite în cadrul aceluiași sistem RO e-Factura.
Notificarea emitentului și destinatarului
Pentru facturile nedescărcate, precum și pentru mesaje transmise de către destinatar și nedescărcate de către emitent, se transmit notificări în ziua următoare publicării fișierelor nedescărcate, în mod automat. Notificările sunt transmise la adresele de poștă electronică completate în SPV.
Data comunicării facturii
Data comunicării facturii electronice către destinatar se consideră data la care factura electronică este disponibilă acestuia pentru descărcare din sistemul RO e-Factura.
Fișierele corespunzătoare facturii electronice în format XML și mesajele de eroare sunt disponibile pentru descărcare 60 de zile de la momentul publicării în sistem, iar ulterior vor fi arhivate electronic și eliberate la cerere.
Înscrierea în Registrul RO e-FACTURA
Emitentul facturii electronice, care optează pentru transmiterea acesteia în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, este obligat să fie înregistrat în Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura.
Înscrierea în Registrul RO e-Factura se face prin transmiterea electronică a formularului (084) "Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura". Solicitantul este înscris în registru începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului. De la momentul înscrierii, emitentul dobândește și calitatea de destinatar.