Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) trebuie să stabilească o serie de reglementări în privința serviciilor de încărcare a mașinilor electrice, cu standarde de calitate pe care să le respecte furnizorii și sancțiuni pentru încălcarea lor, afirmă Corina Murafa, expert în politici energetice, lector în cadrul ASE și membru în Consiliul Economic și Social.
"Nu există nicio reglementare a calității serviciilor oferite de acești furnizori. Ieri, de exemplu, în parcarea de la Universitate, din București, am încercat să-mi încarc mașina - nu scria nicăieri că stațiile nu sunt disponibile. Abia după ce intrai în parcare constatai că toate cele 4 stații nu funcționează. Asta mi se pare o mare problemă în momentul de față și după părerea mea reglementatorul din domeniul energiei ar trebui să se aplece și asupra calității acestor servicii", a declarat Murafa la Maratonul Energiei de la Profit News TV.
Evenimentul a fost organizat cu sprijinul Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), Liberty, Nova Power&Gas, Nuclearelectrica, Tinmar Energy și Transgaz
Ea propune o bază de date centralizată și uniformizarea acestor servicii, astfel încât șoferii mașinilor electrice să poată afla rapid unde găsesc o stație liberă în apropiere.
„Fiecare furnizor are o aplicație proprie și trebuie să descarci în telefon 25 de aplicații. Este extrem de complicat și descurajează foarte mulți șoferi care poate ar vrea să treacă pe o mașini electrică și și-ar putea permite”, a spus aceasta.
CITEȘTE ȘI Bulgaria importă masiv electricitate din România. Hidroelectrica "ține în viață" statul vecinÎn plus, este nevoie de implicarea autorităților centrale în finanțarea dezvoltării infrastructurii de profil, întrucât primăriile nu au capacitatea de a gestiona aceste proiecte, potrivit sursei citate, astfel că rămân fonduri neutilizate.
"Nu este misiunea și nici în capacitatea primăriilor de a gestiona astfel de business-uri. Ajung primăriile să facă și servicii sociale, și distribuție de electricitate, și drumuri, și poduri... este prea mult pentru capacitatea uneori limitată a unor autorități publice locale și ca atare acestor fonduri nu sunt accesate. Cu alte cuvinte unii primari nu vor să se lege la cap cu ele. Alții au viziune – de exemplu la Galați am fost recent și am fost surprinsă să văd că este campionul electrificării în mobilitatea locală", completează expertul în politici energetice.
Murafa a vorbit și despre programul european pentru o tranziție justă și aplicarea lui în România, printr-un fond cu o valoare de 2,2 miliarde euro care își propune să sprijine o tranziție climatică justă către o economie mai atractivă și mai verde, în județele responsabile de cele mai multe emisii de gaze cu efect de seră: Galați, Mureș, Prahova, Hunedoara, Gorj și Dolj.
Programul denotă însă o lipsă de capacitate administrativă, pentru că a durat trei ani până la lansarea în dezbatere publică a primelor ghiduri ale aplicanților, și nu fructifică oportunitățile oferite de programul european și nici potențialul județelor, fiind chiar finanțabile activități energointensive și cu mari emisii de carbon, arată Murafa.