Un aerodrom obscur din Franța a devenit centrul unde sunt reconvertite avioanele de pasageri Airbus SE în avioane cargo, pe fondul exploziei cererii pentru avioane capabile să transporte mărfuri în urma pandemiei de coronavirus, transmite Bloomberg.
Compania Vallair înregistrată în Luxemburg, o firmă specializată în mentenanța și dezmembrarea avioanelor, a început lucrările la aerodromul din Chateauroux, 250 de kilometri sud de Paris, pentru modificarea unui avion de pasageri de tip Airbus A330-300 utilizând o metodă proprie care durează doar o lună și la final nota de plată pentru reconversie este de doar 25% față de cea obișnuită pentru reconversia avioanelor de pasageri în avioane de marfă, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Metoda utilizată de Vallair constă în înlăturarea scaunelor și accesoriilor din cabina avionului fără instalarea unei trape speciale pentru marfă care este costisitoare, bazându-se în schimb pe ușile existente pentru accesul pasagerilor. Astfel, în loc să utilizeze paleți standard sau containere pentru transportul mărfurilor, coletele sunt depozitate via o bandă rulantă care este instalată în cabina avionului.
"Suntem pe val. Cererea este foarte mare", a explicat directorul general de la Vallair, Gregoire Lebigot.
În ultimii doi ani, sectorul transportului aerian de marfă a înregistrat cele mai mari volume din istorie, în contextul în care pandemia a oprit practic transportul aerian de pasageri dar a dus la explozia cumpărăturilor online. Numărul de avioane cargo de mari dimensiuni, care pot costa peste 350 de milioane de dolari bucata pentru cel mai nou model, este limitat iar timpul de așteptare pentru un A330 convertit complet la transportul de marfă, proces care poate costa până la 20 de milioane de dolari, poate dura chiar și cinci ani.
În schimb, un avion de pasageri de tip Airbus A330 reconvertit de Vallair are capacitatea de a transporta aproximativ 60 de tone de marfă, iar reconversia costă mai puțin de cinci milioane de dolari, potrivit estimărilor firmei IBA Group Ltd. Și mai importat, modificările făcute de Vallair sunt reversibile, astfel că transportatorii aerieni pot reinstala scaunele dacă perioada de boom de pe piața cargo se va termina.
Printre competitorii Vallair pe piața reconversiei avioanelor de pasageri în avioane de marfă se numără firma germană EFW, la care Airbus are o participație. Firma germană are nevoie de opt luni pentru a reconverti un A330 prin instalarea unei uși speciale care măsoară patru pe trei metri și două punți cargo capabile să depozitele tot felul de mărfuri.
Firma Israel Aerospace Industries Ltd., care are experiență în reconvertirea avioanelor Boeing, a decis și ea să intre pe piață cu un contract privind modificarea a 30 de aparate A330 încheiat cu firma de leasing Avolon Holdings Ltd. care se va întinde pe perioada 2025-2028.
Potrivit președintelui IBA, Phil Seymour, abordarea urmată de firma Vallair este una atractivă în termeni de durată și costuri, însă lipsa unei trape speciale pentru marfă exclude în mod inevitabil transportul unor articole precum autoturisme sau mașini grele.
La rândul său, un purtător de cuvânt de la EFW a spus că avioanele de pasageri transformate, temporar, pentru transportul de marfă sunt cele mai adecvate pentru livrări de colete în regim express, însă absența paleților ar putea ridica probleme cu timpul de încărcare.
Pe de altă parte, constrângerile asupra lanțurilor de aprovizionare, care au făcut ca navele portcontainer să se aglomereze în porturi, ar urma să stimuleze activitatea în sectorul transportului aerian de marfă atât anul viitor cât și în 2024, estimează Pascal Fabre, managing director la firma franceză AlixPartners din Paris.