O creștere de 700% a prețului roșiilor i-a făcut bogați pe unii fermieri din India, deși câștigurile lor excepționale ar putea să fie de scurtă durată, ca urmare a unei așteptate îmbunătățiri a ofertei în săptămânile următoare, transmite Bloomberg.
Duminică, pe piața din capitala New Delhi, kilogramul de roșii se vindea pentru 178 de rupii (2,20 dolari), o creștere de peste 700% față de prețul înregistrat la data de 1 ianuarie 2023, potrivit datelor culese de Ministerul Alimentației. La nivel național, prețul mediu de comercializare a roșiilor era de 120 de rupii, scrie Agerpres.
Această creștere explozivă, provocată de ploile abundente care au perturbat livrările, a provocat nemulțumiri în rândul consumatorilor astfel că multe gospodării au renunțat temporar la roșii, un ingredient de bază pentru multe feluri de mâncare.
Însă cultivatorii de roșii sunt încântați.
Ishwar Gaykar și soția sa, Sonali, care cultivă tomate pe aproape 4,9 hectare în statul Maharashtra, vestul Indiei, au făcut un profit de aproape 24 de milioane de rupii(260 de mii de euro) în sezonul actual, comparativ cu unul de 1,5 milioane rupii (16.000 euro) în aceeași perioadă a anului trecut. Cuplul, care angajează 60-70 de zilieri care să se ocupe de culturi, a devenit unul dintre cei mai mari furnizori de roșii din regiune iar Ishwar a devenit o celebritate în media locală care se înghesuie să îi ia interviuri.
„În urmă cu aproape șase săptămâni, kilogramul de roșii se vindea pentru 2,5 rupii”, spune Ishwar, care în sezonul din 2021 a înregistrat pierderi de aproximativ două milioane de rupii. „Oferta este limitată iar cererea rămâne una puternică”, precizează fermierul.
În ultimele săptămâni, cuplul a livrat aproximativ 350 de tone de roșii și se așteaptă să vândă alte 150 de tone în curând, cu condiția ca vremea să nu se strice.
CITEȘTE ȘI Goldman Sachs avertizează că bursele s-ar putea împotmoli după raliul recentLivrările de tomate au fost afectate de problemele cu transporturile, după ploile și inundațiile provocate de muson în unele regiuni. Problema roșiilor scumpe a devenit un subiect de primă pagină și este unul intens dezbătut în social media, iar consumatorii dau vina pe zeul ploii, precum și pe politicieni pentru această situație.
Guvernul indian a început să vândă roșii la prețuri subvenționate, folosind în acest sens vehicule utilitare. Măsura are un anumit impact, dar cu toate acestea prețurile sunt în continuare foarte mari pentru consumatorii dintr-o țară cu 1,4 miliarde de locuitori. În mod frecvent, tomatele costă mai mult în lunile ploioase, adică iulie și august, dar explozia prețurilor din acest an este neobișnuită.
Chiar dacă prețurile sunt așteptate să scadă în săptămânile următoare, odată cu îmbunătățirea circulației camioanelor, fermierii se bucură de averile pe care le strâng în prezent.