Exporturile mari de motorină și alte produse rafinate ale Rusiei care sunt refuzate de multe state din Europa se îndreaptă rapid spre o nouă destinație: Orientul Mijlociu, informează Bloomberg.
Livrările de combustibili din Rusia spre Orientul Mijlociu au crescut în fiecare lună începând din februarie, când a început invazia din Ucraina, ajungând la 155.000 de barili pe zi în luna iunie, potrivit firmei de consultanță Vortexa Ltd. În contrast, importurile Europei au scăzut cu 30% în aceeași perioadă, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Chiar dacă livrările de combustibili rusești în Orientul Mijlociu nu sunt o noutate, cele mai recente date arată modul cum războiul din Ucraina a modificat rutele comerciale tradiționale și a creat oportunități pentru traderi. SUA au interzis importurile de combustibili rusești și multe firme europene au decis din proprie inițiativă să evite combustibili rusești. În plus, Uniunea Europeană și Marea Britanie se pregătesc să interzică și importurile de petrol din Rusia prin intermediul navelor.
"Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul anului, livrările ar putea să crească", spune Jonathan Leitch, analist la Turner, Mason & Co., făcând referire în special la motorina rusească.
Cea mai mare parte a importurilor de combustibili rusești în Orientul Mijlociu este compusă din păcură, un produs rezultat în procesul de rafinare care este deseori utilizat în producția de electricitate și sectorul de shipping. Dar includ de asemenea benzină, combustibil pentru avioane și motorină, precum și produse mai puțin cunoscute, arată datele Vortexa.
Luna trecută, importurile de produse petroliere din Rusia în Orientul Mijlociu au atins cel mai ridicat nivel de la începutul lui 2016 și peste o treime din aceste importuri au ajuns în hub-ul de depozitare și tranzacționare de la Fujairah (Emiratele Arabe Unite).
Koen Wessels, analist șef la Energy Aspects Ltd, subliniază că este greu de urmărit ce se întâmplă cu combustibilii din Rusia după ce sunt descărcați la Fujairah, fiind posibil ca după descărcare să fie amestecați cu combustibili din alte surse, ceea ce îi face mai greu de urmărit. Wessels estimează că este posibil ca livrările de combustibili rusești spre Orientul Mijlociu să continue să crească însă, în cele din urmă, probabil că vor încetini având în vedere că odată cu creștere primelor de asigurări și altor restricții impuse pentru transportul maritim de petrol rusesc, Rusia va trebui să se bazeze doar pe flota sa de tancuri petroliere.