În mijlocul unei veri secetoase care a dus temperaturile la maxime istorice în întreaga Europă, râurile de pe continent se evaporă, transmite Bloomberg.
Rinul, un pilon important pentru economiile Germaniei, Țărilor de Jos și Elveției de mai multe secole, a scăzut atât de mult încât nu mai poate fi navigabil, ceea ce oprește livrarea unor mari cantități de motorină și cărbune. Dunărea, care se întinde din Europa Centrală și până la Marea Neagră este secată și ea, ceea ce afectează comerțul cu cereale și alte produse, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În întreaga Europă, transportul este doar unul dintre elementele acestui comerț fluvial care a fost dat peste cap de schimburile climatice. Criza energetică din Franța a fost agravată de faptul că temperaturile râurilor Ron și Garonne sunt mult prea mari pentru a permite răcirea reactoarelor nucleare iar râul Po din Italia este la un nivel mult prea redus pentru a permite irigarea câmpurilor cu orez, ceea ce va afecta producția de paste.
Acest fenomen de secare a râurilor ar fi o provocare chiar și în cele mai bune perioade, însă acum Europa este deja în pragul unei recesiuni provocate de faptul că invazia rusească din Ucraina a alimentat inflația prin reducerea livrărilor de alimente și energie. Această situație creează un sens de urgență pentru eforturile Uniunii Europene pentru a face transportul fluvial mai rezilient.
Râurile și canalele de pe continent transportă anual peste o tonă de marfă pentru fiecare cetățean UE și contribuie cu aproximativ 80 de miliarde de dolari la economia regiunii numai ca mod de transport, potrivit cifrelor Eurostat. Însă consecințele secării râurilor merg și mai departe.
„Nu este vorba numai de navigația comercială. Este vorba și de răcorire atunci când este caniculă, este vorba de irigații și multe alte lucruri”, spune Cecile Azevard, director la Căile navigabile franceze (VNF).
Aceste condiții dificile ar urma să afecteze economiile din regiuni cu mult mai mult decât lovitura de cinci miliarde de euro provocată în 2018 de problemele cu navigația pe Rin, susține Albert Jan Swart, economist la ABN Amro Bank NV. „Capacitatea de transport fluvial va fi limitată în mod semnificativ atât timp cât nu va ploua. În plus, vorbim de pagubele provocate în Germania de prețurile mari la electricitate. Vorbim de sume de ordinul miliardelor”, a spus Albert Jan Swart.
Rinul, cel mai important râu din Europa, joacă un rol cheie în transportul de cărbune spre termocentralele din Germania, care ar trebui să compenseze pentru reducerea livrărilor de gaze naturale rusești. Însă, Guvernul de la Berlin este îngrijorat că problemele cu transportul pe Rin ar putea submina planurile privind repornirea unor termocentrale pe cărbune, susțin sursele din apropierea acestui dosar.
Franța, care în mod normal este un exportator de electricitate, nu poate veni în ajutorul țărilor care au nevoie de electricitate pentru că doar jumătate din reactoarele sale nucleare funcționează, restul fiind oprite pentru lucrări de mentenanță. Norvegia se pregătește și ea pentru limitarea exporturilor de electricitate deoarece țara va da prioritate umplerii rezervoarelor golite în raport cu producția de electricitate.
Pe Dunăre, operațiunile de dragare în regim de urgență au început în Bulgaria, România și Serbia iar navele trebuie să aștepte pentru eliberarea canalelor. Cea mai dificilă situație se întâlnește în regiunea Zimnicea și mai în aval la Cernavodă, ceea ce afectează transportul fluvial spre Ucraina.
„Este cea mai gravă situație cu care ne-am confruntat în ultimii 20 de ani”, spune Gabriel Techera, director pentru relația cu investitorii la compania Transport Trade Services, cel mai mare transportator fluvial de marfă din România.
Pe lângă transportul de marfă, turismul are și el de suferit. La finele lunii iulie, nava de croazieră Adora era în drum spre Passau, Germania, dinspre Delta Dunării, cu peste 130 de pasageri la bord. Însă din cauza scăderii cotelor Dunării, turiștii au fost nevoiți să ia avionul de la București.
Ironia este că râurile sunt o parte importantă a eforturilor UE de combatere a schimbărilor climatice. În planurile sale de tranziție verde, Comisia Europeană și-a propus o majorare cu 25% a creșterii transportului pe căile navigabile interioare până în 2030. Efortul este susținut de fondul Horizon Europe în valoare de 95,5 miliarde de euro, care sprijină investițiile în nave capabile să navigheze în ape mici și lucrări de inginerie pentru a face căile navigabile mai reziliente.